lite om benlindor

S

sarasvk

jag tänkte sy benlindor och har lite frågor.

hur långa och breda måsste dom minst vara på en b-ponny?

hur tjock ska paden vara under lindan?

måste man ha pad när man tränar med fleecelindor?

kan man ha tunnt fårskin istället för vanlig pad under fleecelinda?
:confused: :crazy:

Sv: lite om benlindor

Varför ska du sy benlindor? Just fleecelindor är ju inte direkt sydda och eftersom de är så pass långa så är det svårt att klippa dem jämnt också.
Under fleecelindor behövs ingen padd, inte om de används under ridning iaf. Lägger du ett stallbandage så behövs padd och det viktigaste är att det är någon typ av stoppning så att det blir mjukt.

Man ska ha padd under alla lindor, även fleece. Fleece utan padd ger inget skydd utan är bara där för dekoration. Dessutom så kan det hända en olycka, tex att hästen trampar på sig, fastnar i nåt eller på annat sätt orsakar att lindan drar till. Då kan även fleece stasa och skaderisken utan padd som skyddsbarriär är väldigt hög.

På med paddar - det är onödigt utan, i alla avseenden.

TS: på en så liten ponny klarar du dig nog med 2 m lindor. Finns att köpa färdiga på Hööks, varför sy dem själv? ;)

Ang paddar så gillar jag skumgummipaddarna med bomullsyttersida. Finns att köpa nästan överallt och klippa till i stl som passar hästen. Har även ett par från Hööks som har frotteinsida (SM tror jag märket är) och de gillar jag också. Tjocklek på padd varierar beroende på material men jag tycker de bör vara minst 1 cm (i de material jag använder) för att dämpa tryck från lindan samt påslagningar från hästen.

Senast ändrad:

tack så mycket för svar, jag har en skummgummi platta som är 1,5 cm tjock som jag kan klippa till och sy på fleece på;)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V