lite nyfiken bara..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aprilia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 666
Sv: lite nyfiken bara..

Vilken framgångsrik tävlingshäst är hon närmast släkt med? F.2 verkar vara ganska en ganska stor familj.
U

det skulle vara intressant att veta, tyvärr har jag ingen aning :crazy: inte heller hur man tar reda på det.. ngn som vet?

Man kan lägga lite tid på att forska själv, jämföra stammar. Du kan också lägga in stammen på den holländska sidan paarendokken eller vad den heter, har tyvärr ingen länk på denna daton, där det är lättare att se släktskap. OM du söker på F.2 här på buke gissar jag att du får upp en massa träffar med namn på släktingar.
U

Spinda 1866 lämnade tre döttrar i aveln som är stammödrar för varsin gren av familjen. De hette Dina, Ella och Fanny.
Dina-linjen är störst, från den kommer t ex Briar.
Feliciano kommer från Fanny-linjen.
Ella-linjen finns också kvar, från den kommer bl a godkände hingsten Brigadör.

Din häst kommer från en udda gren av Dina-linjen. Ditt sto stammar från hennes dotter Dirna. Dirnas dotter Draba lämnade bl a hingstarna Nimrod och Abbé samt Nimrods helbror Polar som inte var godkänd men som användes i avel ändå. Dottern Drakma 6089 (mycket älskad ridskolehäst från min barndom) lämnade sonen Koral godkänd i Danmark.
Ditt sto stammar från Dirnas dotter Hertzigina e Herzog. Hon är ditt stos mormorsmormorsmor.

Tyvärr kan jag inte hitta några framstående hästar i ditt stos närmaste led.

..Eller så kan man luta sig tillbaka och invänta på Görel som är en levande informationsbank när det gäller stamtavlor.. som vanligt är jag impad och önskar att jag fick låna din hjärna en dag.. ;)
U

Haha;)

Plugga in "Våra stofamiljer" ordentligt så har du en bra grund att stå på:D

Ska kolla i den boken om jag hittar några yngre, framstående hästar från stolinjen.

tack för info :love: :bow:

väldigt intressant, det här med härstamning. har verkligen fått upp ett ljus för det :love:

"Våra Stofamiljer" är det en bok man kan köpa? skulle väldigt gärna få tag på den..

Haha;)

Plugga in "Våra stofamiljer" ordentligt så har du en bra grund att stå på:D

Ska kolla i den boken om jag hittar några yngre, framstående hästar från stolinjen.

Det ska jag nog, så fort jag får råd att köpa den. Så fort jag tycker att jag börjar få råd dimper det ner en oväntad utgift..
Vem säljer den, ska man beställa den hos bokhandeln eller finns den på nätet? Det är ju på väg mot jul och det kan bli en fin julklapp till mig själv.. :idea:
U

"Våra Stofamiljer" av Stig Facht kom ut 1976 och kan bara köpas begagnad. Jag har sett den på annonser enstaka gånger genom åren.

Nu har jag hittat lite mer.

Dirna lämnade Hirtz e Herzog som exporterades till Norge och gick svår dressyr.
Hertziginia är alltså hans helsyster. Hon i sin tur lämnade Milord född 1961 e Hurricane xx som enligt "Våra stofamiljer" var en god hoppare. Där tar tyvärr din hästs gren av familjen slut i boken.

pastejja: ja, visste ju inte om att hon tillhörde den stofamiljen så det var ju kul att veta! :) tack för tipset, ska lägga upp hennes stam där så det blir lättare att se. ska även kolla upp den där tråden om G-blod! :) Almoretto såg ju fin ut..

Ancor: är ju lite mer inne på dressyrhingst till henne, men man ska ju inte vara så trångsynt ;) Lasandos får jag kolla upp! lite tveksam till Landlord om han lämnar avkommor som är svåra.. detta sto är supertrevlig, men hon kan ju vara lite knepig..

Cut3leo: bilderna luras nog lite, jag har alltid sett henne som en lätt typ av häst men jag kan ju vara hemmablind ;) sen så är hon lite överviktig just nu :angel: Eighty Eight Keys kan ju vara nått.. Highlander var också intressant. Charon var ju mumma :d är lite blind, men är han gråskimmel eller? :p

gud så svårt, det finns ju många intressanta hingstar.. men jag fastnade faktiskt lite för Charon.. vad tror ni om det? Sen så såg Highlander väldigt fin ut, hade ju bra exteriör.

kom igen nu! ingen som vill kommentera? :bump:

slökollade i stammen lite, var verkligen Indus och White Nose helsyskon? Helt missat det (skäms..).. Wermouth är White Noses dotterson, det är inget intressant att ta upp? Vill minnas att Wermouth finns på fryst.. Finns det fler starka ston att komma med i stammen?
U

Idel Ädel Adel med andra ord :).
Det finns inga hingstar i avel med Walör eller Wermouth i stammen? Jag kan inte komma på att det skulle finnas..
U

Jag skulle inte ta någon av dessa, de är så utprägade dressyrhästar. Då Sankt Gotthard ändå klinngar hoppning så rent stammässigt skulle jag hellre titta åt hopphingsthållet. Gärna en med gång också.

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 546
Senast: Stina12
·
Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 418
Senast: Bison
·
Avel Jag går lite i valet och kvalet att låta betäcka mitt ena sto, hon är ute på annons då jag är gravid men jag är ganska sugen på att ta...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: Mabuse
·
Avel Är lite i valet och kvalet om jag skall betäcka iår. Har ett par ston som det skulle vara intressant att ta föl på och är lite...
Svar
1
· Visningar
1 726
Senast: Concett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur