lite nyfiken bara..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aprilia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 3 666

aprilia

Trådstartare
vad skulle ni välja för hingst till detta sto? behöver lite tips o råd!

e. Sankt Gotthard
ue. Indus

Lite bilder:
http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Goby/230907013.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Goby/230907012.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Goby/P8150006.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Goby/P6260048.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Goby/P6260043.jpg
:love: :love:

Hon är ca 164 cm. Väldigt trevligt temperament, har lite humör mer det är ju ett sto. ;) Normala gångarter. man skulle önska lite mer bakben på henne, men det går att rida till i viss mån. har inte hoppat henne så mkt men hon har helt ok hoppteknik o glädje för att hoppa.

exteriört vet jag inte riktigt.. e så dålig på det, men jag tror hon är av kort modell..? har tyvärr inge bra exteriörbild, men kan fixa bättre!
http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Goby/20070506068.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l109/_aprilia_/Goby/20070506067.jpg

hon har haft ett föl e. New Balance, född -04. (hos förra ägaren)

hm, ngt mer ni behöver veta?

(inte min häst utan min fasters, men vi funderar om vi ska ta föl på henne.. får se om jag lyckas övertala kära faster :angel: ;) )

tacksam för svar :bow:

Senast ändrad:
Sv: lite nyfiken bara..

Av vad jag kan se av bilderna så tycker jag att hon ser trevlig ut. Minns inte helt, men jag gissar att det är denna Sankt Gotthard som är pappa? Har inte memorerat den hingstens stam

http://www.allbreedpedigree.com/sankt+gotthard

Hur som helst borde det vara något med Gotthard med tanke på namnet ;). Gotthard är en hingst som är känd för att bli bra att linjeavla på, även om han börjar komma långt bak i stamtavlorna nu. Jag hade kollat om det fanns någon intressant kandidat med honom i stammen ;)

Verkar som ni hänkt att ha ett eventuellt föl att bli en trevlig allroundhäst eller?
U

jepp, det är den Sankt Gotthard ;)

ja, hon är väldigt trevlig! därför vore det kul att ta föl på henne.. glömde ju skriva vad vi ska ha fölet till! haha :p men precis vad du säger vill vi ha en trevlig allroundhäst, möjligen med inriktning på dressyr.

hm, så du menar att vi ska kolla upp hingstar med Gotthard i stammen? jag är inte så insatt i avelstermer.. :p är det det som kallas att linjeavla? har du ngt förslag på lämplig hingst?

tack för ditt svar :bow:

Gotthards linje är väl mest känd för att lämna hopphästar, men det behövert ju inte betyda att de inte kan röra sig trevligt. Jag har total hjärnstopp nu när jag ska komma på "dressyrhingstar" med Gotthard i stammen men jag är övertygad om att det finns kloka människor här som kan komma med klika förslag. Hav tålamod :)
U

lite funderingar..

I hennes papper står det att hon är u. Ina (F.2). Vad betyder (F.2)? Är det ngn stofamilj?

Vad jag har förstått så är hennes pappa Sankt Gotthard hannoveranare - ska man fortsätta på den linjen o ta en hingst som är hannoveranare?

har försökt kolla runt lite på internet på olika hingstar, men det är så svårt.. finns många fina :love: är det ngn som vet om det finns ngn hingstvisning runt uppsala/stockholmstrakten? vill gärna ha lite inspiration o jag kan tänka mig att det är lite annorlunda att se hingstarna live..

F.2 är numret på stofamiljen och står för Flyingefamilj 2 och den stammar från Spinda 1866 som importerades till Flyinge på mitten av 1920-talet.

F.2 är Sveriges största stofamilj, Briar och Feliciano är två av familjens många, många kändisar.

Okej, tack så mkt för ditt svar! :bow: Intressant! Så då tillhör hon denna stofamilj? :)

Landlord tycker jag skulle vara spännande på henne med den stammen!
Har dock inget förslag på dressyrhingst ;)

hejsan! det första jag tänkte på att hon är en aning grov och kanske behöver en hingst med fullblodsinslag. Jag har inte kollat Gotthard. Så jag kan inte ge några råd ang. Linjeaveln men däremot tycker jag du kan kolla på Hingstar, med som sagt fullblodsinslag. Tex. Eighty eight keys? han har fått jättebra exteriör bedömning. Bra galopp:), Kanske Highlander. Inte så bra hopp-poäng men han har fin exteriör, fina gångarter och är ädel. Sen så har tullstorp en hingst som också verkar intressant, tycker jag. Det är Charon e.Rubinrot.

Hingstarna finns på www.flyinge.se och www.tullstorp.nu

Det var ngn som skrev ngt om Landlord. Jag har inga goda erfarenheter av hans avkommor. men det kan det finnas andra som har :D

Har Landlords son Lasandos 922 på min avatar och har två underbara avkommor efter honom hemma!
Hoppar hus, är känsliga och lyhörda, men du har rätt Landlord hästarna blir lite vassare i skallen än Lasandos hästarna, men naturligtvis kan man inte utgå helt från vad pappan lämnar för temp :) Det är ju ett sto med bilden också.

Har Landlords son Lasandos 922 på min avatar och har två underbara avkommor efter honom hemma!
Hoppar hus, är känsliga och lyhörda, men du har rätt Landlord hästarna blir lite vassare i skallen än Lasandos hästarna, men naturligtvis kan man inte utgå helt från vad pappan lämnar för temp :) Det är ju ett sto med bilden också.

Ja det är säkert väldigt individuellt. Jag har nog bara haft otur. precis som vissa har haft optur med araber och fått för sig att de är hispiga. Vilket dem i naturlig hantering inte är :smirk:

Stoet är det verkligen många som glömmer. Så där har du så rätt:)

Lite intressant att hon kommer från F2, som du fått veta producerat mycket bra. Jag har inte kollat upp stammen på ASVH, men har du lust att lägga ut den på allbreedpedigree.com så är det een smart sida att bläddra runt i och leta släktingar och annat spännande. Hade varit intressant att se lite mer av hennes stam.
Tyckte också jag såg en tråd om G-blod här igår, kan kanske vara intressant att titta i den. Många kända hopphästar innehåller G-Blod, och Alcatraz är en rörlig och flott hingst med Gotthard ganska nära i stammen. Alcatraz har dålig fetrilitet, kolla om Almoretto kan vara något?

pastejja: ja, visste ju inte om att hon tillhörde den stofamiljen så det var ju kul att veta! :) tack för tipset, ska lägga upp hennes stam där så det blir lättare att se. ska även kolla upp den där tråden om G-blod! :) Almoretto såg ju fin ut..

Ancor: är ju lite mer inne på dressyrhingst till henne, men man ska ju inte vara så trångsynt ;) Lasandos får jag kolla upp! lite tveksam till Landlord om han lämnar avkommor som är svåra.. detta sto är supertrevlig, men hon kan ju vara lite knepig..

Cut3leo: bilderna luras nog lite, jag har alltid sett henne som en lätt typ av häst men jag kan ju vara hemmablind ;) sen så är hon lite överviktig just nu :angel: Eighty Eight Keys kan ju vara nått.. Highlander var också intressant. Charon var ju mumma :d är lite blind, men är han gråskimmel eller? :p

gud så svårt, det finns ju många intressanta hingstar.. men jag fastnade faktiskt lite för Charon.. vad tror ni om det? Sen så såg Highlander väldigt fin ut, hade ju bra exteriör.

haha, då blev det fel iaf.. :p :rofl: åh, vad snällt, tack! super! :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 546
Senast: Stina12
·
Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 418
Senast: Bison
·
Avel Jag går lite i valet och kvalet att låta betäcka mitt ena sto, hon är ute på annons då jag är gravid men jag är ganska sugen på att ta...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: Mabuse
·
Avel Är lite i valet och kvalet om jag skall betäcka iår. Har ett par ston som det skulle vara intressant att ta föl på och är lite...
Svar
1
· Visningar
1 726
Senast: Concett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur