Lite nya bilder...

gul_zebra

Trådstartare
Har ändrat lite hos de små jättesniglarna (under 10 cm) igår och knäppte förstås lite nya kort :bump:

7cd0e44f29efd451a49674b9760a4cb0.JPG

f73986d0707f113a33e2d45e141cc2c5.JPG

6f91e5614ccea8a1d1e74b77d3091f3e.JPG

f8c88243725248c4c4d464b3cec6b3c9.JPG

a1ae18b45431a5405c69947784abece9.JPG
*

876f0ecea61d35ad6da1a7ffa7a8b967.JPG

569e66abe68005f45d3d10bc53b2c588.JPG

ff83a9670d4f2a7dfdff1e4272521fa0.JPG

2e79f00c0e3308befdfa16412d33d6dd.JPG

ff58ed210a42d1f0cdcb2644ff323c07.JPG

1f8c8ca31c724112336181dfb1c97b40.JPG

fler kommer i nytt inlägg, fick inte plats...

Sv: Lite nya bilder...

dfedcf0e815cdbd4a8bb955b54f874ca.JPG

621810030a2b71f71707451ed743e8d0.JPG

625a56620fad4379039a5879b61e56df.JPG

6b5b0ad26daecf0b735992ce711f9305.JPG

caad9f4f933ec73761ea4d7fcacf9b3e.JPG

ec7bbc6823928aec92c2077fdf4705dd.JPG

Och såhär blev byttan (dock ska jag i med en stock eller så och greja så det blir lite mer "naturtema" över det hela)
75e6ce4d1623a9cefb4b92f58900b241.JPG

Bilder på resten av sniglarna kommer senare, blev så sent igår så jag har inte gjort om hos de än...

Totalt 15 (de här, 2 bjässar och 2 vinbergsnäckor). Dock ska de flesta här flytta, meningen var att de skulle flytta nu men det är för kallt för att skicka så de får glatt vänta tills våren kommer :crazy:

guud va många sniglar du har, hihi har inte riktigt förståt meningen med att samla på sniglar men ngn måste ju gö de mä

aha.
Hmm.. förökar dom sej inte? I så fall lär du ju ha runt 50 när våren väl kommer :angel: :D

Det är bara tigrarna och fulicorna som är könsmogna, och så har jag börjat upptäcka en liten bula på iredaleien... Iredaleien föder levande ungar så därför har jag bara en sån, fulicornas ägg åker in i frysen (du kanske ser en utstickande grejs på en av bilderna, tror att det är från att de parat sig... IGEN...) direkt för de blir man inte av med i första taget inte... Men skulle tigrarna lägga så då jävlar kommer jag ha många sniglar ett tag, det är typ en dödssynd att frysa de :love: Men det är lugnt iaf, de är så pass eftertraktade och har hög dödlighet så i slutändan blir de (tyvärr) inte så många...

Mallju: Jodå, de är keliga :D De flesta iaf, några är rätt blyga. Väldigt personliga är de :)

Jag har de som husdjur helt enkelt :) Det är lite som fiskar, lugnande och fint att titta på och fina akvarier är inte alls tråkigt att greja med, skillnaden är väl just att man kan gosa med snäjlarna :banana:

aha. Tror jag fortsätter hålla mej till råttor. Dom förökar sej inte mer än när man själv låter dom :D

Du dom där med randigt skal. Ju fler gånger jag ser dom jumer intresserad blir jag! (hoppas nu att Bosse inte smyger in och läser det här:o ) Hur stort ska dom ha för att ha det bra? Mat? Annat som du kan komma på om skötsel osv.
Jag ska inte, bara eh, vill veta lite om ifall....:angel:

Vilka menar du :p Är ju flera randiga :D

Storlek beror på art och sin egen storlek (den helgula tex är väl runt året och växer skitdåligt och är därför liten och kräver således mindre storlek...), men de behöver rätt litet. Man får tex in 2 Achatina achatina i mitt minsta akvarium på 60*30*35 cm, och de är ju ändå störst :p Ja och så antalet förstås. Finns en bra räknare på http://www.petsnails.co.uk :)

Vill ha något att gräva i (jord, mossa odyl, fast de verkar trivas bäst i mossa både här och hos andra, samtidigt som det håller fukten bättre än jord), något att gömma sig i (tex blomkruka som på bilderna). Och så tja, lite mer grejs som mest är för oss för att det ska se snyggt ut då :D

Käkar grönsaker och frukt helt enkelt. Mina får fri tillgång till hundkex också, det är det enda som precis alla sniglar gillar. Lite jobbigt att plocka bort bara, det blir mögel så snabbt... Fri tillgång till sepiaskal ska de ha också så de får ordentligt med kalk att bygga upp skalen med.
Annars brukar typ barnmat vara poppis också, ser många som ger sniglarna det men har inte provat själv - än. Orka göra rent alla skalen liksom så man slipper få barnmaten utspridd och mögel lite här och var :crazy: Gröt är gott också enligt vissa. Och vissa (alla?) käkar gärna en bit kött också, har hört att de växer bättre och är aktivare när några testat en grupp med kött och en utan. Har inte provat själv dock (fast de får ju kött i hundkexen iofs)

Ordentligt med fukt, och har du jord i botten kan du nästan räkna med att få kvalster som visserligen är lätta att bli av med men kommer ofta och är sjukt vidriga :crazy:

(Psst, jag har två sniglar kvar som vill flytta när det blir varmare väder :angel: )

Mulles_matte skrev:
aha. Tror jag fortsätter hålla mej till råttor. Dom förökar sej inte mer än när man själv låter dom :D

Gör de ju inte alls :p Jag har då iaf aldrig tillåtit några råttbebbar här hemma men lik förbannat blev Lolita ett fetto som pruttade ut 8 rosa saker:angel: :D

hehe, jo jag menade bild nr 7 uppifrån;) Otroligt vackert skal på den! Vilken sort är det?

Det är Achatina smithii, en av de ganska små arterna (runt 8-12 cm blir de). Helt klart en av mina favoriter :love:

Ska du ha varicosa lär du få leta lääänge :p Har själv letat efter såna i typ snart 2 år utan framgång, och så finns folk som letat mycket längre än så. Det är några som har, typ i tyskland och åt det hållet, men tyvärr har de bara en var så det var ju ganska mycket mindre lyckat...:crazy:

Mulles_matte skrev:
aha.
Hmm.. förökar dom sej inte? I så fall lär du ju ha runt 50 när våren väl kommer :angel: :D

50? är du helt från vettet :devil:
Förökar sig snäckor så gör de det rejält.. Sitter här med 138st snäckor just nu och 134 av de är ungar och då har jag ändå fryst in en massa ungar och ägg :cry: Typ en och 1/4 av en kull

Så går det när man inte fryser äggen direkt vettu :angel: ;)

Synd att det är så kallt nu, är de glutinosa lär de ju vara skitenkla att bli av med... Men ey, kaaanske kan man klämma in nån sen närmare sommaren om du har någe kvar då, men bara kanske :angel: ;) :D

Modig_Korn skrev:
50? är du helt från vettet :devil:
Förökar sig snäckor så gör de det rejält.. Sitter här med 138st snäckor just nu och 134 av de är ungar och då har jag ändå fryst in en massa ungar och ägg :cry: Typ en och 1/4 av en kull

jösses! :eek:

gul_zebra skrev:
Totalt 15 (de här, 2 bjässar och 2 vinbergsnäckor). Dock ska de flesta här flytta, meningen var att de skulle flytta nu men det är för kallt för att skicka så de får glatt vänta tills våren kommer :crazy:

har du plockat dom ute?

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
657
Senast: movi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Trädgård & Växter Fick en/ett prickblad av min mamma som inte mått så bra. Min gissning, baserat på hennes övriga växters status, är att hon vattnat den...
Svar
2
· Visningar
438
Senast: Gnist
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama