Lite jord i en väldigt torr ensilagebal

krambanan

Trådstartare
Hittade lite jord i en ensilagebal som vi precis öppnade. Den är väldigt torr i princip som hö. Frågan är ju om man vågar fodra med den? Mina hästar är inte botulismvaccinerade....

Min sambo tycker jag är krånglig och letar fel då vi precis kasserat 3 balar av en annan skörd (köper av grannbonden som brukar ha superfina balar) pga mögel. :yuck:
 
Jag hade kasserat om det inte gick att sortera ut.

Bortsett från botulism som ju inte enbart behöver tillkomma för att det är ensilage så är ju fodret otjänligt om det är smutsigt? Risken att hästarna själva inte sorterar ut är för stor tycker jag
 
KASSERA! Risk för botulism när jord förekommer i hösilage. I jordhögar bor även sork mm.
 
Ja jag kommer inte fodra med den. Inte hästarna iallafall. Hittade mer jord i den. Är som om ensilaget har blivit nerkört i lera och sen ensilerat...ingen höjdare. Blir så less bara...
 
Ja jag kommer inte fodra med den. Inte hästarna iallafall. Hittade mer jord i den. Är som om ensilaget har blivit nerkört i lera och sen ensilerat...ingen höjdare. Blir så less bara...

Ja det är tråkigt. Tycker inte du ska utfodra något djur med den eftersom den är otjänlig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 251
Senast: L8P8
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 762
Senast: nickan1
·
Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 530
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp