lite info om selar

kryddelydd

Trådstartare
Hej!

Jag har en fjording som jag kör lite till husbehov i en enkel rockard och med en enkel bröstsele. En sådan sele som av de flesta här på forum betecknas som "skitsele" och som jag inser att jag behöver byta ut om jag ska köra mer.

Eventuellt ska jag få hem en foderhäst också, och tycker att det vore kul att PÅ SIKT om jag får hem foderhästen och om, om, om
köra i par.

Jag funderar lite kring selar.
För det första, när jag kikar på selannonser, är parsele alltid dyrare än enbet. Beror det på att man får med till två hästar på en gång (förmodligen idiotisk fråga) eller varför är det annars så???

Kan man med vanlig enbetssele ändå köra i par???

Vad för slags skakel/stång används för att sätta fast ett par hästar???

Idiotförklara mig gärna i svaren för jag vet just inget om körning. Min fjording ska vara körd i par innan jag fick henne, så jag har åtminstone en rutinerad häst...
Tacksam för trevlig info kring selningar!

Kryddelydd

Sv: lite info om selar

Jag skulle tro att de flästa parselar säljs i par och därför blir de ju ca dubbelt så dyra, men det säljs säker en i taget oxså och då borde ju dom kosta lika mycket som en enbets sele.

Det beror på vilken typ av enbetsele du har.
Enbets sele med löst dragdon: fungera ej till par.
arbetslokselar fungera lika bra i enbet som i par. Ibland kan man behöva skruva dit två ringar i lokorna om de inte redan fins där.

En så kallad par stång xD den fästs i vagnen och i hästens dragdon. Sen sitter ett två svänglar på vagnen. Det finns lite olika anordningar, beroende på vagn och liknande.

Hehe en rutinerad häst hjälper dig inte att säta dit korstömen rätt eller att säta rätt häst på höger sida osv. :D ;) Det jag menar är ta hjälp av kuniga personer inom parkörning.

Jag tycker absolut inte du ska experimentera själv ang parkörning, oavsett hur rutinerade hästarna är!!
Kan va okej att köra en häst, men kunskap är A och O för att det inte ska hända olyckor!

Parselar säljs dyrare men är lite billigare än en enbetsele!
Tex en parsele från driveout, samma sele fast i enbet längre ner.
Ta 11 050kr dela i två = 5525kr/sele
Enbets sele = 5950kr/sele

En parsele går sällan att köra med i enbet!
Man behöver göra om den en del innan...

En fjording/kallblod har dåligt läge för en brösta!!
Deras grova/breda halsar lämmnar inget utrymme mellan bogspetsar och strupe för en brösta.
Kör du lättare kärror och vagnar tycker jag du ska köpa en billig loksele!
Tex den från www.bole.nu
En billig baksele hittar du hos Granngården (HMC)
Draglinor kan du göra av rep och grövre karbinhakar:idea:

Du har väl läst den nålade tråden?;):)

Tack för svar!
Då förstår jag prissättningen bättre och det var som jag anade.

Jo, jag inser riskerna och har inte tänkt experimentera själv. Tänker börja gå kurser i körning men är för snål för att såhär dags på året betala årsavgift i körförening och tänker vänta tills det blivit 2009 och tänker under tiden roa mig med att träna lite mer precision och ännu bättre lyhördhet för rösthjälperna på hemmaplan. Har både en travbana och en stor grusplan att träna på, kan ställa upp koner som är "lagom" trånga att ta mig genom och runt.

Jag är installad hos en travtränare så jag har full hjälp efter behov med enbetskörning. Skulle inte ha gett mig på det heller utan tillgång till hjälp oavsett snäll och rutinerad häst.

Tack för svar!
Inga egna experiment utan kunnig instruktör planerade men eftersom jag tänker investera i bättre sele ville jag ha lite råd om hur jag kan tänka. Att drömma är verkligen kul.
Jag har för närvarande enbart en körbar häst men vill ha hjälp att tänka inför anskaffande av bättre utrustning.

Tack också för kloka tankar kring loksele, jag är dock osäker på lämpligheten för just min fånghäst med jättelik fångnacke/späcknacke.
Synpunkter på om lokorna kan hamna så de klämmer???

Hästen har dessvärre ca en decimeter extra späck under mankammen, som har en tendens att "hänga över" åt vänster. Hästen är dock inte besvärad av detta i normalt arbete: rider henne mycket och hästen har lyckats med att vara med och vinna Westernallsvenskan på C-nivå. Foto från sidan finns på www.scw.se, under sidorubriken "bilder" så kan ni se nacken ur ett snällt perspektiv.

www.selar.se finns ju Ideal Leder-Tech selen/combiselen som kan användas för par, tandem och enbet...

Jag har ingen erfarenhet av parkörning så jag kan inte säga om den är bra eller så men det LÅTER ju onekligen bra i alla fall :D

img42.jpg

Här har vi din häst?:idea:

Men det är inte nacken som är avgörade vid selval;)
Du ska absolut ha en loksele tycker jag!:)

Ja, det är jag och min häst på bilden från förra sommarens (-07) allsvenskafinal i western.
Jag tycker själv att hon är fin...
och vill bli bredare hästägare genom mer körning.

Har tagit till mig av en del av råden från svar, kollar på en loksele och ska försöka åka iväg med hästen och prova. Ska in på travshoppen här i Karlstad och se om de har någon baksele.

Draglinor av rep har jag fått tips om. Kan man använda ett par gamla lädertömmar att göra draglinor av också?

Ja du har en fjording, ser ut som ja la in fel bild i förra inlägget!?:crazy:
Eller så ere nått annat knas, såg en fjording när ja la in bilden, men nu ere en annan häst där:angel:

Draglinor ska hålla för att dra vagnen!
Va har du lagt ditt sunda förnuft då?;):angel:
Gamla lädertömmar som draglinor....Nope funkar inge vidare:)
Rep och hakar som har en högre brottstyrka ska du använda dig av!:)

Den beige-färgade hästen är en ofriserad fjording... lätt att ta miste pga mitt slarv gällande kosmetiken.

Nja, sunt förnuft och draglinor.
Man använder ju läder till det mesta när det gäller både ridning och körning och det verkar ju hålla... Det är pga okunskap som jag frågar! Och jag är glad att få svar.

Snålheten bedrar visheten - jag tänker inte heller gå med i körsällskapet förrän efter nyår: vägrar betala hel årsavgift med tre månader kvar på året.

Ska på söndag åka och prova en loksele på pållan -hästen med i släpet - och så skaffa baksele troligen nästa helg och sedan kan vi börja köra mer. Om förstås selen passar på hästen. Annars får jag fortsätta leta.

Baksele är också på gång och då blir ju också min "skitsele" bättre.

Har fullt upp med jobb, ridträning osv så körprojektet går inte så fort. Å andra sidan kör jag ung en gång per vecka på en travbana så jag tror inte jag förstör pållen med det lilla jag kör i befintlig utrustning. Huvudsakligen skritt dessutom.

Tänk vad jag kommer att lära mig av alla glada svarsvilliga människor innan jag är färdig!

Hehe jo men på bilden syns en brun häst (gulbrun), svart man å svans + bläs...
Du får väl skaffa fram fler bilder på din pärla!;)
Ladda upp på pixbox eller nått liknande:angel:

Aha, ja läder funkar ju till de mesta.
Men draglinor är minst dubbelt så tjocka å breda som en töm.
Gammalt läder bör man ge en omgång (brutalt böjja å vrida ordentligt) så man vet att det verkligen håller, gör de inte de så äre bara å slänga bort (alt hänga upp som prydnad) det ska inte användas iaf.

Blir nog bra me loksele:banana:

Ja i skritt me en skitsele å en lätt vagn skadar nog ingen häst!
Men ofta vill man ju ha nån mer med sig alt köra en tyngre vagn, trava å ev galoppera, då gäller bra grejjor som inte skaver:p
Baksele e bra att du införskaffar, fixa draglinor å svängel oxå nu;):D

En del kör ju sina hästar med travsele + rockard å tycker det funkar alles utmärkt! Beror ju på hur man kör!

Tänker du bara fortsätta med lätta skrittrundor duger väl skitselen med baksele å draglinor:idea:
Ju mer avancerad körning desto bättre sele:)

Det bidde en loksele.
Lokorna verkade precis lagom långa ´liksom draglädret. Drog med mig hästen de sju milen och provade, känns som om det var ovanligt fullt med sunt förnuft istället för att bara beställa och hålla tummarna.

Visst är det dags att hitta en bättre vagn också, men de verkar så bedrövligt dyra så jag vill testa lite mer innan jag investerar för mycket pengar (begriper inte varför hästsport ska vara så dyrt). Rockard får duga ett litet tag till men det går förstås att få dit en svängel också. Och draglinor.

Tänkte ut en sväng med lokselen och rockarden i eftermiddag, fortfarande mest skritt eftersom jag inte tagit mig till travshoppen (de har allt möjligt och troligen också bakselar) under deras öppettider men det finns gott hopp om helgen.
Tänkte vara djärv och ställa ut tunnorna hemma på ridbanan och träna lite slalom och volter. Säkert bra för något, åtminstone om avstånden är snälla nog att tåla vingel och dålig precision.
Ridbanan är ca 40-50x50-60 meter så utrymme finns.

Tur att hästen är snäll och tål att man hänger på henne diverse saker över hela kroppen.

Förstår inte vad du har för problem med bilden, jag ser min fjording här i länken där du har lagt dit den.
Tack för trevligt svar.

Haha ja jag e bara bekymmrad att ja visar fel häst ang bilden:o:confused:
Jag ser en annan, men de kan va min data som strulat till det så det blir sådär, äsch då:angel::p

Kul att det blev en loksele!:idea:
Hur går det med körningen?;)

hoppsan, nu har bilden på min häst försvunnit. Jag såg den där i flera dagar.

Jotack, jag tycker det går bra med körningen. Hann idag förbi travshoppen och skaffade en baksele, som passade i storlek och körde runt vår travbana några varv, testade hur hon gillade ryggning i bakselen (inget vidare eftersom det förstås tog emot baktill men hon är snäll och ställer upp på det mesta) och körde lite rejäla volter och slalom inne på ridbanan. Det räckte med en halvtimmes träning för både min och hästens koncentration.
Har lärt känna en ny kollega på jobbet och han har tidigare kört mycket i skogen med nordsvenskar och i vinter ska vi testa att lära mig och Betty det också. Kollegan har all nödvändig utrustning utom hästen.
Ska verkligen bli jättekul, men vi behöver förstås mer körning på hemmaplan innan vi trasslar in oss bland träden.

Hur som helst stenkul att testa något nytt. Ridit i skogen har jag gjort i många år och western i några år och körning alldeles för lite!

Jo men att köra i skogen blir nog väldigt roligt ska du se:D:banana:!

Har du inte bilder på ditt ekipage?:idea:

Det är verkligen dåligt, men jag har faktiskt ingen aning om hur jag får ett foto att flytta sig från min kamera och ut på nätet. Jag har en digitalkamera och så långt är allt väl, men därifrån till att använda den på ett kul sätt...

Har hunnit få tag i en vettig baksele, hade tur och de hade rätt storlek hemma på travshoppen. Har provat ihop med lokselen och det verkar OK. Pålle lätt skeptisk till att backa i bakselen men hon gör som vanligt som jag ber.

Ska på söndag iväg och byta till vinterdäck på bil och transport och ska då också kolla upp ett par lösa skaklar som jag ska få med mig om de verkar hålla. Kan då börja jobba lite tungt med den lilla timmerkälke som min "hästskötare" (läs stallägare som jag har inhyrt hos) äger. Om jag har förstått saken rätt är det vad som heter rekade och då behöver man inte draglinor?

Ska hur som helst bli kul att komma igång ännu mer!
Det gäller bara att sätta igång.

Min ridinstruktör "förbjöd" mig att sluta rida så jag kan förstås inte lägga all träningstid på körning men det som är nytt brukar bli himla kul!

Vet ännu inte säkert om jag får hit en foderhäst så jag har gott om tid att träna!
:banana:

Liknande trådar

Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 936
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka