Lite hosta

Jamtland

Trådstartare
En av shettisarna har lite, lite hosta. Och är lite, lite snorig, vitt/klart snor. Någon som har en aning om vad det kan vara? ALla hästar går ju tillsammans, så det är lite konstigt att bara hon hostar. Hästarna är ute dom flesta nätter, så det kan ju inte vara dammhosta heller? Ingen feber har hon.

Jenny

Sv: Lite hosta

Har det börjat helt plötsligt?
Vitt snor, nästan som löst skum ser det ut, kan vara ett tecken på slem i luftvägarna. Och hosta kan ju tyda på dammallergi.
KAN ju vara något tillfälligt osså, kan bara gå efter egen erfarenhet då jag har en dammallergisk häst...

Nu är det mera konstigt. Hästen är nu betydligt mer snorig på vänster sida än på höger. Fortfarande inte så mycket hosta. Men pigg och alert. Ingen av det fem andra hästarna i samma hage tycks drabbade. Vad ÄR detta?!

Jenny

min häst (ingen annan i stallet så vitt jag vet), hostade förra helgen sa en i stallet. jag hörde henne hosta till ett par ggr mitt i veckan, men har inte hört mer..
idag hade hon hostat typ 10 ggr på morgonen och hade varit lite lite snorig fick jag veta nu på kvällen. och ikväll var hon svullen i lymfkörtlarna vid ganacherna (plus en ca 5 cm i diameter stor svullnad på ganasherna, på bägge sidor...).
ingen feber, ingen hosta eller snor när jag longerade henne...

ska ta prover på måndag; men vad är det för prov man brukar ta?

skulle byta stall i helgen egentligen, men det är ju inte så smart nu, så det får vänta :(

Vitt snor, som ser ut som skum typ kan vara pga att hästen har slem i lungorna, tex vid dammallergi/bronkit.

Ser inte ut som skum. Och hon KAN inte reagera mot damm... Hon får ju nästan all mat ute, har BRA luft i stallet och bronkit på en nybliven treåring? Fast det har ju inte med åldern att göra. Jag är bara förvirrad jag. Hon verkar ju som sagt inte må särskilt dåligt.

Jenny

Ingen annan som har hosta/snor nu heller?
Ja, jag vet inte vad det kan vara...
Vill du vara på den säkra sida så kan nog bara ett vet. besök avgöra vad det är. Så dom får kolla hästen och ta prover.

Jag har hållit rejäl koll på alla andra, och det enda jag har märkt är att en av de andra shettisarna har hostat till lite, hon är dock inte snuvig, så hon kan ju rent krasst ha satt i halsen...;)

Men lilla hästen som har hosta verkar fräschare för varje dag och hostar bara till någon gång per dygn nu.

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
600
Senast: iNHALE
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 565
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall