Lite hjälp...

M

monik

Hae nyligen skaffat häst, är som en nybörjare igen med mycket, speciellt detta med hö/hösilage TS o allt vad det är.Så en fråga, hösilage 70% Ts, hackat, ca 250-300kg/300kr per bal, är det ett bra pris? 70% är det bra, hur mycket mer ska man ge än hö?våran har fått 10kg/dag förut.Håller sig en bal öppnad till två hästar utan att det blir dåligt?

Sv: Lite hjälp...

Priset är nog ganska normalt.
TS halten är hög, det är nästan hö. Ju torrare hösilage (hög TS) ju sämre håller det och ju större är risken för att balen ska vara dålig redan när den öppnas. Det är för att om gräset är torrt när det plastas in så kommer inte processen i balen igång och den blir inte konserverad på samma sätt som en som är blötare. Dettta gör att en sådan bal håller sämre när den öppnas. Sedan blir stråna hårdare när de är torra och då finns risken att sticker hål på plasten. Att plasten är hel runt balen innan den ska användas är viktigt annar så kommer den att börja ruttna och mögla.

Hur länge man kan en bal liggande öppen beror ju då dels på TS-halten och dels på hur varmt det är. Ju högre tempratur ju kortare tid håller balen. Så med minus grader ute kanske den kan klara sig till två hästar. MEn definitiv inte så här års.

Hur mycket en häst ska av det beror inte bara på TS-halten utan även själva hästen (storlek, ålder, arbete m m) och dels på vad det innehåller mer. Hur mycket protein och energi som det har.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 372
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 432
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 670
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka