Lite hjälp tack!

C

CCorneliaa

Jag har precis börjat rida lite på sidepull på min häst. Rider egentligen engelsk ridning på vanligt tredelat bett och det är väldigt stor skillnad. Så nu har jag lite frågor som jag hoppas ni kan svara på :D

Hur svänger man? Bara vikthjälper eller skänkelhjälper också? Leder man något med tygeln?
Enligt korrektwestern ridning, hur driver man då? Vikthjälper då också eller skänklar? Undrar samma sak med hur man saktar ner...
Har ni några övningar som man kan göra med sidepull?
Skicka gärna bilder :laugh:

Som ni nog märker är jag helt grön på det här och kan nästan ingenting, men vill gärna lära mig!

Sv: Lite hjälp tack!

Ok, tack! :laugh:
Kanske bara är jag som märker skillnad då, men tycker det är svårare att göra små volter och att få honom att gå precis där jag vill. Men behöver nog bara träna lite

Det är nog bara en vanesak. Naturligtvis så har du en annan känsla med ett sidepull men ridmässigt så känner jag inte så stor skillnad på min häst.

Lite sämre finlir blir det, men inte så att det stör. Nu rider jag mest på tränsbett eftersom sidepull inte är tävlingsgodkänt. Annars hade jag nog ridit mer på det etersom jag tycker att det är bra med bettlöst för hästen.

Ok. Jag använder sidepullen som omväxling till bettet och för att jag ska sluta upp med att hålla balansen i händerna (blev bättre direkt) :D.Väldigt synd att man inte kan tävla hoppning med den..

Hur rider du hästen med tränsbett?
Har du en tränare du rider för lite då och då?
Gör du skillnad i hur du vill rida om det är med tränsbett eller bettlöst? Varför?

Hur samlar du din häst när du rider? Hur gör du halvhalter? Hur vänder du den? Hur sitter du - på eller med hästen?
Bär du upp hästen med tyglarna eller ger du den ett stöd med säte och skänklar?
Skänklar du med en mjuk kramning eller "bumpar" du?
Hur är din sits? Hur använder du din vikt, din balans och ditt säte?
Tittar du dit du ska? Eller räknar du pälshår?
Vad har du för tryck från dina axlar till hästens mun?
Kniper du igen händerna? Vad har du för vinklar i handleder och armbågar?
Hur andas du? Var har du dina tyngdpunkter? Hur många punkter har du?
Var brukar du få träningsvärk?
Rider du lätt? Hur?

Som du kanske märker så är det mycket enklare att ta detta på plats, dvs på ridbanan, med dig på hästen.
Dessutom är det i grunden ingen skillnad, oavsett bett/huvudlag. De saker du gör med tränsbett ska du kunna göra med sidepull. Och de saker du "lär" dig med sidepull ska du ta med dig till tränsbettet, t ex som att inte hänga i handen. Eftergift, timing och känsla är a och o i ridning, oavsett utrustning.

Mitt bästa och mest vanliga tips är att du ska ta hjälp av nån kunnig som kan följa med dig och hästen till ridbanan. Tråkigt standardsvar, men det bästa svaret ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 481
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Cam
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka