lite gnäll

C

Carolus

Var inne på kuskringens hemsida och smurfade runt... Hittade den här sidan då... körningen utvecklas

Jag har inte hängt med i debatten om ponnytävling och prispengar... Men har iaf trott att det har gällt ungdomar och bara ungdomar... Döm om min förvåning när det gäller ponny tävlingar överhuvudtaget, ÄVEN köringen....

Ungdomar inom körningen är ju ganska så lätt räknade, även inom ponnykörningen... :eek: :cry: :eek: :cry:

Vad har de tänkt med egentligen??? Om jag inte var arg och sur redan innan så nog sjutton så blev jag det nu...

Sv: lite gnäll

Precis som dom flesta andra trodde jag inte heller det skulle gälla körning. Ingen har väl tänkt på det ens, för att kunna göra inlägg i debatten som varit. Men visst är det så att man kan fortfarande få tillbaka startavgiften? Trots allt är ju inte prispengarna speciellt stora i körningen men varje krona plus är ju nåt man verkligen inte vill missa!!

(Angående de lilla antalet ungdomar så håller vi faktiskt på att starta upp en ungdomsverksamhet!)

Jo det är ju aktuellt med ungdomsklass på sm så... Men det kostar ju trotts allt lite med könring... (Nåja ponnyhoppning är ju inte dirket gratis det heller, jag vet, men det är ju inte bara att kasta in sadeln i bagaget på bilen)...

Förutom det en ungdomsgrupp som ska jobba speciellt med ungdoms-frågor, -verksamhet och -återväxt. Ambitionerna är höga, förhoppningsvis kan vi komma en bit på vägen!

Med tanke på den där regeln, jag undrar varför man inte begränsat sig till juniorer, eventuellt juniorer som tävlar ponny...? Jag undrar hur man tänkt...OM man gjort det.

Förmodligen inte, som Gittan (Nilsson?) skriver så var det vell aldrig nånsin nån körmänniska som ens tänkte tanken på att det var så det menades...

Men varför blir man ens förvånad egentligen, det är ju körningen som blir drabbad... Det är ju liksom lite utanför förbundet ganska så ofta...

Jag undrar hur man tänkt...OM man gjort det.

Man har inte tänkt alls tror jag. En journalist på DN skulle göra ett reportage med en "annorlunda, spännande vinkling" då det var SM (eller om det var Globen) för 1 år sedan. Hon kom på att barn kan tjäna massor på att tävla ponny!! Hennes matematik var ungefär: Man kan vinna ca 5000 kr/klass, om man tävlar 2 ponnysar varje helg i två klasser kan barn faktiskt tjäna 80000 kr/månad.:smirk:

Antal fel:
*5000 kr som prispengar fanns bara vid SM och Globen. Annars är det några hundra som är normalt.
*Du kan knappast tävla din ponny två klasser varje helg.
*Och dessutom VINNA alla dessa klasser. Några förlorar ju varje helg....:angel:
*Uppstallningen och anmavg på SM ligger väl runt 2500 så bara där går 2500 bort.

Men efter den fantastiske journalistens vinkling gick folk i taket på att barn tjänar pengar, stora pengar, på sina stackars djur. Och alla vet ju att det är bortskämda överklassungar som piskar sina stackars ponnysar som tävlar. Så ridsportförbundet fick panik, slutade tänka, och la ett snabbt stopp för alla prispengar i ponnysporten. Numera betaler vi några hundra/helg och vinner ännu en ful syntetgrimma i förra årets modefärg.:mad:

Det finns många konstigheter i alltihop:

*Då min dotter tävlar häst är det ok att hon vinner pengar.
*Då vuxna tävlar ponny kan de inte vinna pengar.
*I andra sporter t.ex. tennis, golf och bowling vinner barn pengar. Mer pengar än vad man någonsin kunnat vinna på ponny.
*Det var sagt att startavgifterna skulle sjunka pga att prispengarna försvann. Inte fan har de sjunkit! Dessutom är det numera frivilligt att dela ut hederspris, så man kan alltså betala 150 kr i startavgift för en klass och vinna en rosett. Jippi.

Jag tycker ni på körsidan ska slå er ihop med oss andra som pysslar med ponny och försöka få förbundet att börja tänka igen.

Snuffsan - ponnymamma på ridsidan

Jag håller helt med er. Eftersom det inte är stor skillnad på prispengar och anmälningsavgift, och man inte vinner pengar varje gång, men däremot måste betala anmälningsavgift varje gång är det ju ganska tydligt att barn inte tjänar pengar på att tävla...
Folk kan inte ha tänk mkt om de tror det.

Ställde samma fråga på distansforumet. Där finns det ju också ryttare som drabbas av denna regel då många araber är av ponnymått och tävlas av vuxna.
Där tycks man ha tolkat det så att regeln om att man inte får några penningpremier på tävlingar gäller BARN som tävlar ponnyer, inte vuxna.

Men tävlar vuxna och ungdomar i samma klass? Eller är distansklasserna delade efter ålder?

Det funkar ju knappast om olika ålderskategorier tävlar i samma klass.

Sorterar ni inte under ridsportförbundet?

Men tävlar vuxna och ungdomar i samma klass? Eller är distansklasserna delade efter ålder?

Det funkar ju knappast om olika ålderskategorier tävlar i samma klass.

Sorterar ni inte under ridsportförbundet?

Jodå, det är en gren som ligger under SvRF.
I vanliga tävlingar tävlar alla mot varandra, ung som gammal, ponny mot stor häst.

Sedan finns det SM, EM och VM för Young Riders, men annars ingen speciell åldersuppdelning.

I så fall åker era prispengar helt. Sorry. För från årsskiftet får man inte dela ut prispengar på ponnytävlingar. Punkt slut liksom.

Visst är det hela genomtänkt och bra?:angel:

Oj ja jättesmart... Jag blir bara så himla trött och förbenad varje gång jag tänker på det...

Men eftersom ponnyföräldrar troligtvis kommer att protestera i form av nån sorts skrivelse, så hoppas jag att kör och distansfolket också gör det.

På hoppsidan kommer Baltic cup inte att ha någon deltävling i Sverige i år pga detta. Men NM i körning ska gå i Sverige. Hur ska man klara av det utan prispengar?:angel:
Jag kan se kusken som vinner enbet med ponny när han får en rosa grimma som hederspris i stället för prispengar.:rofl:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka