Lite funderingar

brandkattis

Trådstartare
Jag har betäckt min varmblodsmärr med en welsh.
Fick dräktighet bekräftad för ett tag sedan så nu är hon då på 72:a dagen:)
Hon har blivit väldigt annorlunda, hummar och pratar,pockar på uppmärksamhet hela tiden.
Väldig bara vill vara nära dig.
Hennes första föl..
Sen äter hon som en toka.
Hon beter sig som om hon sldrig fått mat, när hon ser hö, gräs ja hon är helt tokig.
Hon skulle utan vidare kunnasätta i sig, ja jag överdriver inte när jag säger 20-25 kg..
Min fundering utöver detta är om någon kan svara lite på hur man ska registrera fölet?
Som welsh part breed eller som svensk ridponny.
Båda möjligheterna finns, som welsh part breed får man tävla även om de högre klasserna som jag förstår..
Är det någon som kan lägga en ljusstrimma över oss.

Sv: Lite funderingar

Det förändrade beteendet beror säkert på hormonerna. Hon är ju i början av dräktigheten och det lugnar nog ner sig med tiden.
Angående registreringen så kan du väl rega den som sv ridponny? Vad menar du "får tävla i de högre klasserna"? Du får väl tävla vilka klasser du vill oavsett ras förutom rena rastävlingar, eller missförstår jag dig?

Angående registreringen så kan du väl rega den som sv ridponny?

Men varmblodstravare är ju ingen godkänd inkorsningsras, så hästen kan väl knappast registreras som svensk ridponny. Dock går det ju att registrera den som korsningsponny hos ASRP (som tagit på sig att föra register över alla korsningsponnyer), men det gör inte dessa ponnyer automatiskt till svenska ridponnyer.:idea:

Jaha, jag trodde alla korsningponny var ridponny. Vilka raser är accepterade för att få kallas ridponny? Man kan öven regga som okänd, vilket vi gjorde med vår ponny som var resultatet av en tjuvbetäckning mellan halvblodsto och en ponnyhingst som ingen vet vem det är.

Vilka raser är accepterade för att få kallas ridponny?

"För att få kallas Svensk Ridponny ska ponnyn vara registrerad i ASRP och vara fallen efter en hingst som ASRP har godkänt eller efter en godkänd renrashingst från en ras som ASRP har erkänt.

Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.

Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C."

http://www.asrp.se/ridponny.html

Tack för ett upplysande material. Man lär sig något nytt varje dag!

Jag skulle registrera som wpb eftersom jag har mycket bättre erfarenhet av welshponny och cobföreingen än svensk ridponny.
Då kan du även vara med på deras utställningar/ridklasser.
Annars är det bara raskoderna som kommer skilja och på "vanliga" tävlingar så kommer det inte spela någon roll.

Tackar för era svar.
Jag har själv varit inne på att regga som WPB.
Tänkte ställa ut och så småningom åka på treårstest och kvalitetsbedömning.
var och kikade på detta i Sundsvall i helgen som var, var
nyfiken på vad det är o.s.v.
Verkar skoj att kunna ge sin häst sådant.
Har "bara" haft varmblod och kallblod,glömde min lilla shettishingst
och min korsning mellan appaloosa/islandshäst.
Har inte haft föl på 10 år så det ska bli väldigt skoj.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka