Lite funderingar..:)

C

carina_bergquist

1. Testade att bada min lilla Alfons igår.. Kände mig väldigt elak, men han är en perser och han MÅSTE. Han är ca 6 månader och det var första riktiga föröket.. Fick i lite schampoo på ryggen och fick spolat bort det som tur var igen! Men asså.. är det så att han aldrig vänjer sig vid badning? Råd tack:bow:
2. Sen var det dax för föning.. Rivstart på mina stackars ben och det gick verkligen inte! Han skakade av rädsla (eller nåt) och var ganska grinig efter föröket. Han är inte rädd för hårtorken i sig; utan blåsten som kommer. Hur göra:confused:
3. HAN FÄLLER!! :D Kommer han alltid att fälla såhär mycket, eller kommer det bli bättre med tiden? Min blivande sambo ser lite panikartad ut när det är små vita tussar överallt (jo jag damsuger såfort jag bara kan) Sen är han ju så arg när man ska kamma på magen samt på benen (lite kilsen) Vänjer han sig? Jag borstar honom minst varannan dag!

Är det såhär att ha katt!? :eek: Nej då, tycker om honom som han är, men ändå:)

Tack alla snälla kattkunniga;)

Sv: Lite funderingar..:)

Öva, öva och öva. Rutinerade perseruppfödare badar ungarna ett par gånger innan de flyttar. Ju tidigare man vänjer dem vid något dest lättare är det (innan katten blir tonåring med åsikter eller vuxen med ett befäst beteende)

Just nu fäller han antagligen lite mer i bytet till vuxenpäls, men ja, ska man ha perser får man leva med hår överallt. Bra pälsvård håller nere hårmängden lite.

Badar du ofta (varje månad) så behövs mindre borstning, smutsig päls tovar mer. Tyvärr är det inte helt ovanligt att vuxna perserkatter omplaceras eller hålls nerrakade för att ägarna inte insåg att den söta lilla dunbollen kräver ordentlig pälsvård.

Börja med att vänja honom vid fönen utan att blåsa på honom. Ha den igång ofta, låt den ligga och blåsa bara så det avdramatiseras.

I början kan man ha handskar på sig, då får man inte alla de där rivmärkena!:p

haha, jag vill ha honom fast han hårar ner och stökar till det:) Jo, hörde det med att det kan ha med "pälsbytet" att göra att han f'äller så.. Jag menar; hur mycket jag än kammar så kommer det ändå så lika mycket hår;) Sambon får vänja sig. "Men vi måste ju dammsuga vaaaarje dag!" Jupps:D

Har ett tips hur du kan testa för att lära din kissunge inte vara rädd för vatten:

Fyll en långpanna med 38-39 gr vatten och lägg en pingisboll däri. Putta runt bollen lite. Troligen kliver kissungen snart omkring och leker i godan ro... Då kan du ta en balja med högre kanter och lite mer vatten nästa gång.

Jag badar mina kissar i badkaret, använder inte dusch utan sköljer med tillbringare. Fönar inte, men man kanske måste det på perser?

Kör PLC lavendelschampo och tror doften har lugnande effekt på katter.

Tror inte du kommer ifrån daglig borstning, om du vill ha någorlunda tussfritt inne, tovfri päls och har en perserkatt. Mitt tips är att göra borstandet till en gosestund. Om kissen inte gillar det nåt vidare, gör det när den är trött och dåsig, med mycket goseprat och joller. Sluta innan den blir less. Ge godis efteråt, kanske?

asså, känns som vissa missförstår mig: Jag är helt förståeende med perserns päls! Jag vill kamma honom varje dag; bara att han inte vill;) Jag vill ha honom fin, han vill inte:D

Det är väl bara till att fortsätta se ut som en klösbräda då:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka