Lite funderingar kring betessläpp och kraftfoder..

Alexandra_W

Trådstartare
Här är vi ute i god tid ;) Jag har tråkigt så sitter och funderar på än det ena än det andra och när jag satt och kollade över hur många hösilageleveranser till jag behöver började jag undra på det där med betessläpp på förekommen anledning.

Hästen är ordentligt svårfödd, har hos tidigare ägare behövt tillskottsfodras ganska ordentligt på bete, vet dock inte riktigt vad för bete. Det fd ägaren dock 'varnade' för är att dra ner kraftfodret ordentligt inför betessläpp och sen öka det, annars får han 'proteinchock' (som de ju inte ska kunna få men..) och blir extremt tjock i benen.

Jag har i sommar förhoppningsvis två beten att välja på. Ett som är rejält drag i (gammal odlad klövervall), men som fått vikariera som vinterhage och lidit svårt av det och är ganska förstört. Lär fortfarande vara drag i det, men kanske lite mer 'normalt' drag. Där kommer jag att släppa om det återhämtar sig såpass att det klarar det. Sen så har jag förhoppningsvis odlad vall, obetad. Stått i spannmålsproduktion tills förr-förra året då det såddes in, det blev knas och vxte bara skit på det då, men nu är det omsått med klöver. Dvs turbobete och rejält med drag i.

Jag vänjer in saakta, men jag klurar ändå på det där med kraftfodret. Herrn är en våranorektiker, finns det grässtrån ratar han silaget väldigt hårt. Och han tappar blixtfort i vikt minsta lilla MJ sänks, tyvärr. Så att då ha våranorexi, och skära kraftfodret vid betesinvänjningen riskerar att ge en väldigt tunn herre, och han lägger inte på sig fort direkt..

Jag har aldrig haft några problem med kraftfoder och betessläpp, de svårfödda har stått kvar på sina giva genom hela invänjningen och över släpp (iom att de ofta ratar grovfoder), och sen har jag gjort ev kraftfoderändringar utefter vilket håll vikten går åt. Men finns det någon annan som har en som reagerar om det är för mkt kraftfoder, och hur? Och hur löser ni det?

Sv: Lite funderingar kring betessläpp och kraftfoder..

Kan du inte ge mkt MJ under tiden för invänjningen och se hur det går? Så att han åtminstone har fett på kroppen?

Sv: Lite funderingar kring betessläpp och kraftfoder..

Jag har också fått stödfodra mina fullblod. Klöddat med täcke och hit och dit .. Valacken har klarat sig bra men inte stoet. Henne har jag stöd fodrat rejält och fått ge valacken "två nävar" för att han blivit avis. Men sen vet jag inte hur han hade sett ut efter 3 månaders bete utan dom här "två nävarna) Funderar allvarligt på att strunta i bete och ha dom ute lååånga dagar istället ..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka