Lite fundering om sto, hormoner och örter

Sv: Lite fundering om sto, hormoner och örter

Så det du egentligen vill, om jag förstått det rätt, är att ha en ört som ger effekten av dom hormoner som produceras när ett sto är dräktigt? har jag fattat det rätt då?
En sådan ört finns inte tyvärr, eftersom man inte vetenskapligt kan ta reda på alla hormoner som utsöndras under dräktighet, och under alla olika stadium under dräktighet. En del vet man om, men inte alla. Och många ston beter sej olika under dräktigheten så något generellt hormon finns nog inte. Eller så är det så att exakt samma hormoner utlöses hos alla dräktiga ston, men att dom reagerar olika på det, eftersom vissa trivs med att vara dräktiga, andra inte.

Du har typ förstått mig rätt ja. Exakt vad för hormon jag vill efterlikna är ju svårt att säga, då hästen konstigt nog är lika trevlig både dräktig och brunstig. Men tycks hur man än vänder det må bra av 'hormonpåslag' så att säga.

Okej sorry, tyckte jag läste det... :confused:

Jag tror du blandade ihop bara. När hon är dräktig, så står hon utan problem på boxvila (om det krävs) och tycker 'det gåååår braaa'. odräktig så vandrar hon efter några dagar på boxvila och tycker 'släääpp uuuut miiiig!'.

Hon är dock varken dräktig längre (tyvärr) eller på boxvila (tack och lov!)

Du får väl försöka tajma ev boxvila med brunst då? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka