Lite fundering om sto, hormoner och örter

Alexandra_W

Trådstartare
Kele är ju som bekant en dam som lätt kan stressa upp sig av att stå på boxvila, om hon inte får tillräcklig uppmätksamhet etc. Upplevs inte alls som stressig allmänt - tvärtom, synnerligen cool. Men vissa situationer får henne att bli stressad, och hon tar understimulering vääldigt dåligt. Det tydligaste exemplet på detta är ju hur värdelöst hon klarar boxvila. Börjar vandra efter 4 - 5 dagar MAX. Jag var lite fascinerad av att hon stod i två veckor på Ultuna utan problem.

Igår när equiatrikern var här så tyckte den våldsamt understimulerade Kele att 'ta mig, ta mig' och var rätt fnattig innan hon insåg att 'nehe, elaka jävlar' och återgick till att stillsamt stå och äta, filosofera och dåsa. Jag utbrast då 'fasiken vad jag saknar när hon var dräktig'. För hon mådde så uppenbart så otroligt VÄL av att vara dräktig. Gick omkring med ett saligt uttryck i ögonen och var nästan löjligt harmonisk, i alla lägen. Och där sa det bara PLING i min hjärna och för första gången kom tanken att hon stod så snällt på boxvila såpass länge på Ultuna kan ju ha haft med det 'lilla' faktum att hon var dräktig då!

Sak samma egentligen, går ju inte att veta, men det fick mig att återigen drömma mig tillbaka till när hon var dräktig. Och så började jag fundera VARFÖR hon mådde så tvärbra, och det lär ju berott på hormonerna. Och det finns ju örter för surmärrar/de med besvärlig brunst. Kele har dock ALDRIG varit MINSTA grinig under brunst - tvärtom, hon blir så kelig och rar att det inte är sant. Raka motsatsen till surmärr alltså. Vilket gör det lite konstigt att hon mådde så bra av att vara dräktig, det är ju (väl) helt olika hormoner.

Hursom, jag började fundera om det finns någon ört eller liknande att ge som i Kele fall?

/Alexandra - spekulerar

Sv: Lite fundering om sto, hormoner och örter

Har velat lägga ut en egen tråd om just detta, men jag kanske kan låna ett hörn på din?:angel:

Vill också ha lite info om hormoner och örter av någon mer kunnig. Ända skillnaden är att min häst blir mer eller mindre hysterisk under brunst, helst på våren då de är som starkast.

När vi började ge Djävulsklo till vårt äldre sto blev hon lugnare, mer harmonisk, började äta med bättre aptit osv. Hon blir normalt ganska lätt stressad och äter slarvigt, lämnar frukost om nåt annat verkar roligare... Men inte längre!
Så den örten kan jag rekommendera om man vill ha en harmonisk häst!

Fast vill inte ha dem permanent på smärtstillande och antiinflammatoriskt. Och om de ska bli harmoniskare av det måste det väl till att det finns någon form av (låggradig?) smärta etc i botten?

Aptiten är det inga fel på här btw, ska vara bulimitendenserna då ;)

Hilton Regulate eller Equmins Tempremental, örtblandningar som också innehåller munkpeppar den första torkade örter och den andra i flytande form. Flytande rekommenderas till kräsna damer.

Nej, det står på info om Djävulsklo att det stimulerar matsmältningen samt har lite lugnande påverkan, det hör inte ihop med de läkande egenskaperna.
Att det sen är en bonus för oss som har en äldre häst med stelheter är ju inte att förakta :)

Boj - men munkpeppar är ju till för att dämpa brunst? Fungerar det då på en dam som tycker hon mår prima när hon är brunstig (och dräktig, ingen kan skylla henne för att vara logisk. Hon brunstade iofs när hon var dräktig med)

Jag har dålig koll på hur det 'fungerar' med örter och brunst, vet bara att man ger det till 'surmärrar'. Men aldrig haft en häst som är grinig vdíd brunst så aldrig behövt sätta mig in i det ;)

Nej, det står på info om Djävulsklo att det stimulerar matsmältningen samt har lite lugnande påverkan, det hör inte ihop med de läkande egenskaperna.
Att det sen är en bonus för oss som har en äldre häst med stelheter är ju inte att förakta :)

Okej, kan stämma då. Fast vill ändå inte ha henne på smärtis och antiinfl 'stadigt'. Men tack för tipset ändå!

Apropå örter - i tidernas begynnelse så tyckte dåv equiatriker att K skulle ha gullris för njurarna. Eller det var mer med, var 3 veckor gullris, 3 veckor något annat och sen tre veckor med ytterligare något annat. Kan inte säga jag mäkte någon större skillnad (märkte inte av några 'problem' innan heller iofs). Kele var dock väldigt förtjust i gullriset. Och kom att tänka på en sån där sak jag funderat på ibland men glömt fråga, som jag ju kan ta här om det ändå är örtmänniskor här:

Vad har gullris för effekt? Finns det någon neg effekt att ge gullris 'stadigt' bara för att hästen gillar det?

Hoppsan det där med dräktighet missade jag, och jag avråder på det bestämdaste att använda djävulsklo vid dräktighet. Prova extra magnesium, kan bidra till att dämpa symptom.

Hoppsan det där med dräktighet missade jag, och jag avråder på det bestämdaste att använda djävulsklo vid dräktighet. Prova extra magnesium, kan bidra till att dämpa symptom.

Hon har kastat. Jag tror jag får ta det igen:

Hon har ALDRIG varit minsta grinig eller liknande vid brunst. Tvärtom, hon blir kelig och extratrevlig när hon brunstar.

När hon seminerades så en vecka efter sista semineringen så fick hon ett väldigt saligt uttryck i ögonen, och gick omkring och bara var så extremt NÖJD med allting att det var larvigt. Hela hästen var extremharmonisk helt enkelt (hon är inte oharmonisk odräktig). Boxvandringsbeteendet försvann/var iaf grymt mycket svårare att trigga. Hon var lika trevlig i ridning/träning som vanligt, och blev inte slö eller något, utan mest att hon gick omkring och bara.. mös.

Hon kastade på dygn 99 i samband med en operation (och viss not so good behandling på klinik). Då försvann det där extremharmoniska och hon var 'normal' igen. Vilket gör att det 99% av tiden är en cool, trygg och lugn häst - MEN som har nära till hands att bli uttråkad och rastlös om hon inte stimuleras, och som om hon står för länge på box t ex börjar boxvandra. Hon är mer 'hallå, hej, här är jag, ska vi göra något?'. När man gör ngt är hon jättenöjd och harmonisk dock, alltså INTE 'stressig överlag'. Men det var en fascinerande skillnad i samband med dräktigheten. Ett ex är att rekordet för boxvila innan låg på fem dagar, med nöd och näppe. Dräktig stod hon två veckor på Ultuna och bara var.. nöjd.

Så, hon är inte dräktig, hon är inte besvärlig vid brunst etc. Men jag funderar på om man på något vis skulle kunna få iaf en del av den effekt som dräktighetshormonerna gav. Hon är dock lite ologisk då hon både trivs med att vara brunstig OCH att vara dräktig (det ena borde utesluta det andra). Hon brunstade förvisso även dräktig. Hon har tysta brunster, märks 'utåt' bara på att hon blir keligare.

Munkpeppar har en reglerande verkan på hormonhushållet.
Det verkar alltså åt båda håll; surmärr och kelgrisar.
Man ska dock ALDRIG använda det till dräktiga djur.
För övrigt fungerar det också för manliga djur och deras hormoner.

Munkpeppar har en reglerande verkan på hormonhushållet.
Det verkar alltså åt båda håll; surmärr och kelgrisar.
Man ska dock ALDRIG använda det till dräktiga djur.
För övrigt fungerar det också för manliga djur och deras hormoner.

Ja fast varför reglera bort 'kelgrisigheten', känns ganska dumt?

Gullris är örten som används främst vid besvär med lever och njurar.
Använd den inte längre än tre veckor i sträck.
Effekten på njurarna är att den fungerar stimulerande på njurfunktionen. Att hästen tyckte så mycket om det, är väl ett bevis på att den behövde örten::)

Att hästen tyckte så mycket om det, är väl ett bevis på att den behövde örten::)

Nja, jag tvivlar på att hästarna kan känna vad för örter de behöver. Man har ju i studier visat att den enda brist hästar själva känner av och kan reglera är saltbrist.

Snarare så att örter är gott bara =)

Då hänvisar jag till det jag skrev tidigare, och jag tror inte att kelgrisfenomenet försvinner. Min dam är inte en erkänd kelgris, men var betydligt mer mottaglig för det när hon fick sina örter.

Min valack svullnar ibland i skapet. 2-3 dagar med gullris och så är han bra igen. Det rensar upp i urinvägarna och stimulerar njurarna.

Men det är bevisat att hästar letar rätt på örter dom behöver! Tex så har man sett att hästar med fång letar efter hagtorn - och den är kärlvidgande......

Munkpeppare skulle jag testa på ditt sto. Och eftersom hon är på boxvila även ge rosmarin (för cirkulationen) och kamomill (för magen och lite lugnande).

Min valack svullnar ibland i skapet. 2-3 dagar med gullris och så är han bra igen. Det rensar upp i urinvägarna och stimulerar njurarna.

Men det är bevisat att hästar letar rätt på örter dom behöver! Tex så har man sett att hästar med fång letar efter hagtorn - och den är kärlvidgande......

Munkpeppare skulle jag testa på ditt sto. Och eftersom hon är på boxvila även ge rosmarin (för cirkulationen) och kamomill (för magen och lite lugnande).

Hon är inte på boxvila?

Ang leta upp örter, så jo visst tror jag vissa hästar kan det. Dock, jag anser att det då kräver att de har tillgång till stor artrikedom. Om man kikar på mina så är de tossiga i örter oavsett sort vintertid, och de torde vara avancerat döende om de behövde alla de örter de gärna säger att de är i desperaaaat behov av. På samma sätt så de behöver inte vitlök, men de tycker om det och äter det gärna.

Så, ska man tycka att de äter det de behöver, då ska de ha ett ordentligt urval. Annars anser jag att de äter allt som är gott och som är omväxling till den 'tråkiga vinterdieten'. *s*

Jag har ju örtinsådd i vallen i vinterhagen, och de går och plockar lite här och lite där, dvs de gillar variationen. När det börjar tryta med gräs i hagen men hösilage fortfarande är tråkigt så äter de soprent av vad som finns. Och jag tror inte att de 'plötsligt' kom på att de 'behövde' de där blå blommorna som de ratat hela sommaren, utan få se, blå blommorna eller hösilage, hmm, blå blommorna är godare.

Däremot, hade en inackordering på sommarbete ett år som var helt KNÄPP i älgört och åt sånt en masse trots god artrikedom och en hel massa gott gräs. Där var det enligt mig endera så att hon ansåg att hon behövde älgört, eller bara fått smak på det, men mer troligt det första. Hon åt nämligen inte en massa älgört året efter.

Så det du egentligen vill, om jag förstått det rätt, är att ha en ört som ger effekten av dom hormoner som produceras när ett sto är dräktigt? har jag fattat det rätt då?
En sådan ört finns inte tyvärr, eftersom man inte vetenskapligt kan ta reda på alla hormoner som utsöndras under dräktighet, och under alla olika stadium under dräktighet. En del vet man om, men inte alla. Och många ston beter sej olika under dräktigheten så något generellt hormon finns nog inte. Eller så är det så att exakt samma hormoner utlöses hos alla dräktiga ston, men att dom reagerar olika på det, eftersom vissa trivs med att vara dräktiga, andra inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka