Lite frågor om trail på D-nivå

lakrits

Trådstartare
Jag har sett trail många gånger, båder ranch och vanlig trail, men då på större tävlingar enbart.
Hur brukar det se ut på D-tävlingar?

Är det samma hinder fast enklare mönster?
Berätta vad ni har för erfarenheter....

Jag har sökt här på buke om trailgrindar men har inte hittat nåt resultat,,,har ni byggt egna grindar? Hur? Bild? Bredd?

Gärna tips på övningar man kan göra.........

Finns det förskrivna mönster eller är det upp till domare och arrangör att göra bana på tävlingsdagen? Får man "plugga" in den på tävlingsplatsen som en hoppbana?

Sv: Lite frågor om trail på D-nivå

Nu är jag inte så tävlingvan men jag kan ju berätta hur det funkat dom gånger jag tävlat.

Oftast har jag fått mönstret med ryttarmeddelandet, annars har jag fått plugga in det på plats. Domaren gör mönstret. Det brukar inte vara så svåra mönster att komma ihåg (på d-nivå alltså). Vad jag har tänkt på är att det på d-nivå är lite längre avstånd mellan "hindrena", då får man mer tid att samla ihop och förbereda. Dom som tävlat högre klasser kan nog fler skillnader.
Grindarna har varit olika, oftast rep, men en gång kedja och nån gång "riktig".

Jag tror att det har funnits en tråd med massa trailtips och mönster, men den kanske försvann i krashen.
Jag brukar göra en fyrkant av bommar och bygga på från den. Trav bommar på ena sidan som man kan sidepassa över/backa genom. Galoppbommar från andra sidan. Vända runt inne i fyrkanten. Bara att ändra efter sina behov.

Trail är roligt och nyttigt att träna, jag borde göra det oftare då min häst dessutom gillar det. Men man blir så slö när man ska börja släpa fram bommar:o

Ska man ta sig igenom grinden på nåt speciellt sätt?
Jag tycker mig sett lite olika varianter hur man tar sig igenom men vet att man får inte släppa grinden.

Spelar det någon roll hur man gör? Har sett att en del rider igenom och backar sedan för att stänga, andra backar hästen igenom osv...

jag vet inte just för D-nivå. Men idag var jag och tittade på Klubbmästeskap och såg att många gjorde på olika sätt med grinden.
det borde stå i regelboken.

På D-tävlingar är det ofta fritt hur man går genom grinden men på tävlingar på högre mivå är det ofta angivet hur man ska passera grinden.

Det står i mönstret om det ska vara push eller pull och med vilken hand, står det inget angivet brukar det vara valfritt...:)

Jag har bara varit på 3st trail på D-nivå. Grinden får öppnas på 3(?) olika sätt, Backa igenom och Push och Pull. Släpper man grinden får man 5minuspoäng för varje gång handen släpper grinden. på låga tävlingar får man oftast bestämma själv hur man vill öppna grinden.

Man får veta banan på tävlingsplatsen samma dag och man får gå banan med domaren som man kan ställa frågor till, tex hur man ska öppna grinden mm.

Där jag har varit har det bara varit trägrindar. vem som har gjort dem vet jag inte.. ska ta en bild på våran klubbs grind :)

Trailbanornas svårhetsgrad varierar ganska mkt.. även på D-nivå.. första tävlingen jag var på så var det så smalt mellan konerna (rida slalom) så min häst kunde inte trava mellan dem! man får mkt gratis om man har en liten häst!

*kl*

Det här med push och pull.........är pusch när du öppnar grinden från dig och och pull när du öppnar mot dig?

Push = putta (öppna sirinden ifrån dig)
Pull = dra (öppna grinden mot dig)

rätta mig om jag blandat ihop dem. lite trött såhär på natta ;)

Nu vill jag bara påminna alla trailryttare!!! Tyvärr så har många tränare och domare förklarat/läst fel när det gäller grinden... Det spelar ingen roll hur många gånger du än släpper en grind medan du paserar den så får du inte poängavdrag just för att du släpper grinden, utan för att du tappar kontrollen över den. Citat ur regelboken §554 A 1. sid. 98: "Öppna, passera igenom och stänga en grind. Att tappa kontrollen över grinden skall ge poängsvdrag..." Det står alltså inget om att man får poängavdrag p.g.a. att man släpper grinden. Du kan alltså öppna, passera igenom grinden och vara på väg att stänga den när du t.ex. byter handgrepp om grinden genom att släppa den, men du står ändå kvar på samma ställe vid grinden, har kontroll över grinden så att t.ex. inga kor kan komma ut, så får du INGA poängsvdrag. Jag har också alltid medan jag har tävlar i trail i 4 år och trott att man var TVUNGEN att ALLTID hålla i grinden, när en domare sa på en genomgång av banan att det var okej att släppa grinden om man bara hade kontroll över den. och detta står det ju också klart och tydligt i regelboken.
Hoppas att detta hjälpte några... :)

kl
på hemsidan på min westernklubb finns ett litet bildspel på startsidan när ett ekipage går igenom en grind. www.wrn.se

Liknande trådar

Western Min klubb ska ha träning för tävling om några månader igen, och jag ska återigen försöka knåpa ihop mönster till bland annat trail. Har...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: kim99
·
T
Western Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Fozzie
·
S
Western har ni några bilder? förutom bro, grind och kasta lasso på dummy. Vad har ni sett för roliga hinder på tävlingar? Hur många...
Svar
6
· Visningar
2 323
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama