Lite frågor om tävling på D-nivå

T

Thornbird

Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag har varit borta från tävlingsbanorna ett tag och har inte så bra koll, så därför frågar jag er!

Showmanship at halter: Måste man ha showgrimma, eller räcker det med en vanlig grimma på D-nivå? Vilka moment brukar ingå i dessa klasser? Kollar domaren i hästens mun? Får hästen ha flätad lugg?

Western horsemanship: Vilka moment brukar ingå där? Är det railwork i alla gångarter?

Trail: Brukar det vara mycket galopp i trailklasserna på D-nivå? Mycket sidepass över bommar? Hur är det med tyglarna när man ska öppna/stänga grinden, visst ska man lägga över tyglarna på ena sidan? Hur fungerar det om man rider på bosal?

Om någon har exempel på mönster så tar jag tacksamt emot dessa ;)

Sv: Lite frågor om tävling på D-nivå

Man kan ha vanlig grimma i showmanship på D-nivå. Horsemanship kan vara väldigt olika, stop, ryggning, vändningar, skritt, trav, galopp, volt, m.m. Railwork i alla gångarter. Så himla mycket galopp brukar det inte vara i trail på D-nivå. Sidepass ska vara med. Hur mycket och vad som är med i ett trail- eller horsemanshipmönster är så väldigt olika. I trail behöver du inte lägga över tygeländarna när du öppnar grinden om du rider på tränsbett.

Sidepass hinder är inte obligatoriska, de är ett valfritt hinder (om de nu är wras vi pratar om)
Obligatoriska enligt regelboken är grind, minst 4 bommar och ryggningshinder.

Jag måste säga att det står ingenstans att man måste ha showgrimma i showmanship. Inte ens i aqha's regelbok. Jag har också tänkt tävla det nu i höst och till våren och trodde att jag kanske hade behövt en showgrimma. Jag ska köpa en iallfall, men det ska inte vara nödvändigt.

Jag har aldrig sagt att man måste ha showgrimma alls... TS frågade om man måste ha showgrimma på WRAS D-tävling och det svarade jag på.

Då måste man alltså inte heller ha kedjegrimskaft på D nivå? Eller?

Står inget om vad för slags grimskaft/ledtygel man får ha i regelboken = tillåtet. Det enda som står är att man inte får visa i repgrimma!

Då måste man alltså inte heller ha kedjegrimskaft på D nivå? Eller?

De tror jag inte. Men du kan korrigera hästen mycket bättre med kedja, men de kräver ju att hästen är van vid det´och att man har tränat med det innan.

I övrigt så..
Du får ha luggen flätad.
De kommer inte titta hästen i munnen.
Och det som brukar ingå är backning och vändning och den ska göra som en backdelsvändning.

Ja det är klart. Jag har aldrig fått klart för mig om man "får" korrigera eller t.ex vägleda med kedjan/grimskaftet (som lite extra hjälp i ryggning ex. vis, "ta och släppa") hästen/sträcka kedjan eller om den alltid ska hänga löst.

Man får inte hålla i själva kedjan utan i strac under på lädret. Men du får ju använda kedjan tilll att korrigera hästen, typ sträcka kedjan, bara du inte tar i kedjan. Du kan göra mycket finare signaler med en kedja än utan. Men tittar du på proffsen så behöver de aldrig sträcka kedjan för deras hästar är så lydiga - men dit tar de ju ett tag att komma.

till TS
Till en D-tävlinga skulle jag komma i en ren och välsmord lädergrimma (om man inte har nån showgrimma) som sitter tajt och högt upp, med kedjegrimmskaft (som man tränat på innan att ha).

Okej, då var det som jag trodde :) Vet att man inte får hålla i lädret.

Liknande trådar

Western Min klubb ska ha träning för tävling om några månader igen, och jag ska återigen försöka knåpa ihop mönster till bland annat trail. Har...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: kim99
·
B
Western Hej! Någon som vet hur svåra mönster det brukar vara på D tävling. Jag tänker på tex versatile horse, western riding och horsemanship...
2
Svar
34
· Visningar
2 350
Senast: Elanor
·
Western Nu har jag lite frågor angående trailhinder..... Jag tänkte träna lite hemma inför kommande tävling och vill göra "hindren" så...
Svar
16
· Visningar
1 571
Senast: Stolpskottet
·
Western Jag har sett trail många gånger, båder ranch och vanlig trail, men då på större tävlingar enbart. Hur brukar det se ut på D-tävlingar...
Svar
11
· Visningar
1 656
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama