Lite frågor om olika raser!

C

Curly

Jag läste i någon annons att en person sökte en annan hästras att låna eller köpa för att hon ville rida något mer "ridbart" än en Ardenner?

Är inte Ardennrar lätta att rida? Kan de vara speciellt lämpade till promenadridning? Kan man "skola" dem, rida för instruktör och få ut något riktigt bra (svårt att förklara hur jag menar utan att det låter dumt, men är de liksom klumpiga? Är det svårt att hitta sadlar till dem?

Sedan undrar jag hur Tinkrar är att rida? Är de klumpiga och lämpar de sig bra till promenadridning, enligt er?

Hur viktbärande är en Haflinger oftast? Har hört att de bär döda hjortar i deras ursprungsland, hur mkt väger en hjort egentligen? För orkar de en tung hjort så orkar de nog en lite tyngre ryttare. :confused:

Tacksam för svar!

Tinkerhästar behöver absolut inte vara klumpiga, och de brukar klara av det mesta. Här är en tinker som hoppar 130 cm Waterman Pancho
Men naturligtvis är de lämpliga till skoksridning... kolla på www.svenskatinker.se så står det mycket mer om dem...

Då jag gick min lantbruksutbildning för en herrans massa år sedan var det en karl som hyste in sin haflingeruppfödning på vår gård. Nu var dessa av den lite större varianten (runt 145 cm) men vuxna och normalbyggda karlar red dessa utan problem i skog och mark.

Ang. ardenner så kan jag nog förstå vad som menas med 'lite mer ridbar' (allt är ju iofs per defintion). Då jag själv har en ardenner som hobby/ridhäst kan jag ibland uppleva att intresset för akrobatiska övningar a la dressyr och hoppning är tämligen svalt från hennes sida, likaså moment med snabbare tempo ;) Fast eftersom jag personligen är skogsmulle så gör det inte mig något (och det är även därför jag har ardenner). Smidigheten är det inget fel på, en ardenner är oerhört smidig för sin kroppshydda, men det är snarare mentaliteten som lämpar sig för annat som sagt :)

Det var en som sa till mig att nordsvensk är hetare än fjording, stämmer det oftast och skiljer det mkt?

Sedan tycker jag att på de flesta bilder jag har sett skiljer sig kallblodstravare (travnordis) och bruksnordis i kroppsmassan! Är det oftast så att bruksnordisen är kraftigare är travnordisen och är isåfall bruksnordisen mer viktbärande?

Skulle ni rekommendera en nordsvensk (bruks) som första häst (medryttare eller delfodervärd t ex)? Eller skulle ni mer rekommendera en fjording?

Vilken/vilka av dessa raser: fjording, nordsvensk, ardenner, tinker, shire, haflinger
rekommenderar ni till en som är ganska nybörjare att låna (blir fodervärd på t ex) för första gången när jag tidigare har ridit: russ, fjording, New Forest, Knabstrupper + andra ponnyer men knappt någon stor häst (ex. hbl)?

Här är lite av mina personliga åsikter vad gäller dina raser

Fjording - klar favorit, viktbärande, lagom storlek och inte för tung. Oftast väldigt bra i huvudet, lugn utan att vara slö.

Ardenner tycker jag är alldeles för grova för att vara trevliga ridhästar och det är svårt att hitta utrustning, sadlar och sadelgjordar inte minst, som passar bra.
Ren körhäst.

Bruksnordisar är betydligt grövre än travvarianten. Lynnet kan variera. Det finns lika många nordisar som är kolugna som det finns riktiga stirrpinnar. Bra allroundhäst.

Haflinger rider vuxna män på i ursprungslandet utan problem

Shire och tinker har jag ingen erfarenhet av alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka