Lite frågor om betfor!!

E

emmsanx

Som jag har förstått så är näringsvärderna exakt samma i pelleterad och snitsel betfor, eller?! Men sen funderade jag på om pelleterad betfor tar längre tid att "svälla upp" än vad snitsel betfor gör? Hur länge ska pelleterad betfor, samt snitsel betfor stå för att ha svällt upp tillräckligt innan man kan ge det och sen vad är längsta tiden som det kan stå innan det blir dåligt? :confused: Tacksam för om någon kan svara på mina frågor! :)
 
Ja den pelleterade betforn, tar betydligt längre tid. Jag brukar köpa pelleterad då den brukar vara lite billigare och för säkerhetsskull så brukar jag blöta maten den pelleterade kvällen innan i kallt vatten, då har den garanterat hunnit svälla utan att det har hunnit bli dåligt...

Oj det där med tiderna är så olika... alla har hört och lärt sig olika, det skiftar ju också ifall du använder varmt eller kallt vatten, (går fortare med varmt)

snitslad betfor brukar jag iaf ha blötlagt i varmt vatten minst 45 minuter
Pelleterad betfor i varmt vatten kan ta upp till några timmar innan den är riktigt bra.

maxtiden har jag ärligt talat ingen aning om...
 
tiden är väl ungefär sex timmar för den pelleterade, men det gäller bara att känna på den så det inte är nåt hårt kvar i pelletsen, alltså dom ska vara mjuka rakt igenom, då är dom färdiga..
 
Aha, okej.. Tack!! :) Men tror ni att det går bra och låta pelleterad betfor stå upp till ett dygn i kallt vatten nu på vintern utan att bli förstörd? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 556
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp