Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Fishy

Trådstartare
Min kille ska lämnas ut på prov till en mycket duktig och trevlig tjej över sommaren (2 månader) för senare köp. Jag undrar lite över vad som gäller under den tiden hon har honom på prov.
Hon får ju självklart stå för alla kostnader förutom försäkring men vad händer om hästen drar på sig en riktig ordentlig skada som tex senskada och måste vila i x antal månader och hon lämnar tillbaka honom efter prövotiden. Står jag då där med en skadad häst som jag ska betala alla veterinärvårdskostnader för?

Om nu allt går vägen, vad ska stå i köpekontraktet och kan man skriva ett kontrakt innan prövotiden där man skriver att efter 2 månader och erlagd köpeskilling så tillfaller hästen köparen? Så man slipper skriva två stycken kontrakt.
Har aldrig sålt en häst förut så vill gärna höra så mycket råd och erfarenheter som möjligt :)

Tack på förhand!
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Jag har sålt häst en gång på öppet köp. Det gick bra den gången, men jag skulle nog inte göra om det. Jag tänker att det allra viktigaste om du bestämmer dig för att lämna ut din häst på prov är att ni skriver ett tydligt avtal om vad som gäller om hästen tex skulle skada sig under prövotiden. Ett kontrakt liknande det du skulle skrivit om du tex lämnat ut hästen på foder. Det blir ju en liknande överenskommelse. Men varför lämnat du ut din häst på prov? Varför vill inte den som är intresserad köpa direkt?
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Aldrig i livet, det låter misstänkt med två månader under sommartid. Jag kaske är cynisk men jag tänker direkt, aha ngn vill passa på att ha en gratis sommarhäst.
Måste hon "låna" sälj på öppet köp o då max en månad. Hästen besiktas, vanligt köpeavtal skrivs o pengar betalas. Vill hon sen lämna tillbaka hästen står hon får ny besiktning för att bevisa att hästen är i samma skick, om den inte är det får hon behålla den.
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Finns bara en sak att säga om upplägget. Gör det inte.

Möjligen - om du vill ta risken att få hem "sommarhäst" till hösten - öppet köp, men bara max en månad. D v s köpet genomförs som vanligt, vill säljaren lämna tillbaka måste samma veterinär besiktiga om hästen i samma skick - annars inget återköp.
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

I Deckemanns kontrakt (som an köper t.e.x på granngården, hööks, ridsport) finns både öppet köp och prövotid specificerat.

Och ja, om nåt händer finns risken att du står där med en skadad häst att betala för i slutet av sommaren
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Finns bara en sak att säga om upplägget. Gör det inte.

Möjligen - om du vill ta risken att få hem "sommarhäst" till hösten - öppet köp, men bara max en månad. D v s köpet genomförs som vanligt, vill säljaren lämna tillbaka måste samma veterinär besiktiga om hästen i samma skick - annars inget återköp.

Jag håller med. Vi erbjuder aldrig vare sig öppet köp eller prövotid - däremot vill vi alltid att köpare kommer flera gånger under en lagom lång kalendertid och träffar hästen under olika förhållanden, får hämta/lämna i hagen, göra iordning, rida, markarbeta osv. Lämnar hästen gården och vår kontroll vill vi inte ha tillbaka en häst i mycket sämre/skadat skick. Vilket tyvärr är MYCKET vanligare än man kan tro.

Om du verkligen är villig att ta tillbaka hästen igen så stipulera en rimlig kostnad som ska betalas om köpet inte fullföljs. Samt villkoren för att få återlämna, som LovisaLeonora var inne på (då kan du se det som att du hyrt ut hästen.)

Går du med på öppet köp och prövotid står du med (nästan) all risk, utan kompensation.
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

När jag hade på prov, dock en kortare prövoperiod än det där, så skrev vi helt enkelt in prövotiden och sistadatum för den samt att hästen skulle lämnas tillbaka i samma skick. Om hästen inte var i samma skick vid ev återlämnande kunde säljaren neka att ta tillbaka hästen och köpet skulle slutföras.

Dvs hade hästen på prövotiden dragit på sig en senskada hade jag fått köpa den oavsett, eftersom jag inte kunde lämna tillbaka den i samma skick. Hästen åkte direkt hem från mig efter klinikbesiktning u.a. så skicket var ju väldokumenterat dessutom.

Jag hade prövotid för att se så min valack och den gick ihop då jag bara hade haft min valack med ston innan, och det tog ju inte mer än ett par veckor innan jag bestämde mig. Jag ville inte ha prövotid för att se om JAG vill ha hästen - det ville jag. Men med eget stall och tre hästar blir det inte roligt för varken häst eller människa om 2 st avskyr varandra..

Så jag undrar också, varför vill ni ha på prov? Och VARFÖR så lång tid som 2 månader??
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Så jag undrar också, varför vill ni ha på prov? Och VARFÖR så lång tid som 2 månader??

KL, inte mig du frågade, men jag svarar ändå :D

Jag har tittat på en häst som står långt bort, det vill säga, jag har inte så stor möjlighet att fara och provrida flera gånger, så därför har jag och säljaren kommit överens om att jag ska få ta honom på prov i två veckor. Vi har tänkt göra ett liknande kontrakt som det Alexandra_W berättade om, alltså att hästen skall lämnas tillbaka i samma skick som då jag fick honom. Skulle det inte bli så att vi passar ihop och jag vill lämna tillbaka honom så skall en ny veterinärbesiktning göras på min bekostnad och går han inte igenom så, ja, då får jag köpa honom ändå. Detta är min första egna häst och jag är väldigt noga med att jag ska hitta rätt häst, som passar mig, därför är jag otroligt tacksam att köparen gått med på detta.
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

KL, inte mig du frågade, men jag svarar ändå :D

Jag har tittat på en häst som står långt bort, det vill säga, jag har inte så stor möjlighet att fara och provrida flera gånger, så därför har jag och säljaren kommit överens om att jag ska få ta honom på prov i två veckor. Vi har tänkt göra ett liknande kontrakt som det Alexandra_W berättade om, alltså att hästen skall lämnas tillbaka i samma skick som då jag fick honom. Skulle det inte bli så att vi passar ihop och jag vill lämna tillbaka honom så skall en ny veterinärbesiktning göras på min bekostnad och går han inte igenom så, ja, då får jag köpa honom ändå. Detta är min första egna häst och jag är väldigt noga med att jag ska hitta rätt häst, som passar mig, därför är jag otroligt tacksam att köparen gått med på detta.

Fast hur lång prövotid har ni? Två månader känns som onödigt lång tid oavsett? Alltså vill båda parter ha det och är nöjda med det är det ju superbra. Men det tar ju inte två månader att på en 'genomsnittligt vettig och normal häst' se om man passar ihop eller den är som utlovat eller nåt.

På en "speciell" häst kan jag absolut förstå en längre prövotid eller fodervärdskap innan, men på en normal?

De två senaste i ridbar ålder jag köpte så provred jag en gång. Ingen av hästarna excellerade under den provridningen ska tilläggas. Men man får ju en ganska god uppfattning av hästens temperament och ridbarhet osv "bara" på en gång och genom att dels hantera den, göra den klar för ridning, rida både på bana och ut osv, gärna se den själv i stallet och hur den beter sig om man rider iväg själv.

Så jättemycket mer behöver jag inte veta, och så mycket mer visar för mig nog inte fler provridningar heller?

OBS att jag inte dömer eller säger emot, jag är bara nyfiken? =)
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Fast hur lång prövotid har ni? Två månader känns som onödigt lång tid oavsett? Alltså vill båda parter ha det och är nöjda med det är det ju superbra. Men det tar ju inte två månader att på en 'genomsnittligt vettig och normal häst' se om man passar ihop eller den är som utlovat eller nåt.

Vet inte om det var mig du menade eller trådstartaren eftersom jag skrev två veckor :d Jag vill i alla fall ha hästen i fråga på en liten prövotid eftersom det, som sagt, är min första häst. På bara en provridning känner jag inte riktigt att jag får en känsla för hur hästen är, i stallet, i hagen, rida ut med kompisar, rida ut ensam, ensam i stallet, hoppa, rida markarbete, dressyr, transportera etc. Ska man klämma in allt det på en provridning får man ligga i :). Jag känner, i och med min orutin, att jag vill prova allt som går att prova innan jag slår till på ett köp. Jag vet att man aldrig kan vara riktigt säker ändå, men jag vill göra så gott jag kan.

Ursäkta om jag upprepade mig ifall det inte var mig du hänvisade till i frågan :).
 
Sv: Lite frågor ang kontakt och lämna ut hästen på prov

Nej nu menade jag dig, om ni också hade så lång tid som 2 månader. Jag kan absolut förstå din anledning att ha prövotid, men ändå inte 2 mån. Missade att du skrivit 2 v, sorry *trött* Och tycker för övrigt du tänker sunt just då det är en förstahäst osv =) Håller tummarna det kommer gå bra!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 848
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som varit i en situation där man sålt en häst till någon som inte har möjlighet att ta hem hästen förrän flera månader...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 857
Senast: RonjaH
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 012
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp