Lite extra ögon?

Min häst besökte klinik första gången den 26 november pga "hälta" eller mer ovilja att gå fram och trava.

Behandlades i båda bakknäna och i h.framkota.
ÅB 3 veckor senare, bättre men ej bra. Behandlades i v.bak igen.
ÅB 3 veckor senare pga att hältan kommit tillbaka, men gick ej att kolla bakknät då hästen reagerade på visitertången och hade minimala "blåmärken" i tån v.bak.
Butta i 6dgr, sedan sättas igång så smått igen.

Nu 2 veckor senare, inte bättre, enbart longerad smått i skritt och trav för att checka av.

Men jag kan inte tro att det "bara" är ett bakknä som strular, det känns som högre upp. Vi är flera som tror detta men veterinären slår bara bort det. Han är fortfarande sned i höften, vänster sida är lägre.

Ytterligare en sak som jag upptäckt är att hans svansföring är helt borta. Den är "död".

Har utfört lite "svansyoga" ( böjer den uppåt och åt sidorna försiktigt) Får något bättre svansföring men inte mkt.

Vad ser ni och vad tror ni?
Erfarenheter?

Velar om att åka till annan klinik eller "köra" över nuvarande vet och "tvinga" vet att undersöka höft kanske?

Senaste filmen från gårdagen
http://www.youtube.com/watch?v=-MVLrWkWA_Y&list=UUGlPzXntPmku3I5BlWpFmYg&index=1&feature=plcp

Ridfilmen där han var halt igen 8/1
http://www.youtube.com/watch?v=iOFDJQ9eFSk&list=UUGlPzXntPmku3I5BlWpFmYg&index=2&feature=plcp

Film från longering i mars
http://www.youtube.com/watch?v=oR_u3gXNU70&list=UUGlPzXntPmku3I5BlWpFmYg&index=5&feature=plcp

Sv: Lite extra ögon?

Den är ju väldigt "knipt" över baken/ryggen. Så tror inte att svansyogan i sig hjälper då det nog inte är svansen som är problemet utan kroppen...

Tycker inte han ser fräsh ut, men det är ju omöjligt att avgöra vad det kommer ifrån. Kan vara en snedhet i hästen (alla hästar är ju skeva mer eller mindre) som blir värre iom att den inte är lösgjord och jobbar korrekt. Eller så har den en skada. Är du osäker på veterinären så hade jag åkt till annan klinik.

Men tror att du måste få till ett bättre jobb för hästen om den ska bli hållbar, alltså fram till handen och genom kroppen.

ja nä svansen sitter det inte i utan jag gissar på någonstans i bakdelen. Fram till handen började han gå innan han blev skadad, nu tar han inte i med bakdelen längre iom att där är någon skada som inte kommit fram. Ridfilmen filmades för att skickas till nuvarande veterinär för råd. Även i longeringen går han mot just nu så känns väldigt motigt just nu. Han var mycket rörligare innan nu är han väldigt motvillig och jag är väldigt kluven över vad jag ska göra. Ska skicka longerfilmen till nuvarande veterinär och höra vad hon säger.

Senast ändrad:

Jag får en känsla av att det är något med hästens ländrygg, området runt korsets högsta punkt och bakåt, men jag kan inte sätta fingret på vad jag ser, bara en magkänsla helt enkelt.

Byt klinik/vet om de inte undersöker nog.
Det är så många som bara sprutar lite på måfå och hoppas det ska bli bra.

Det jag ser på filmerna är en häst som inte rör sig genom kroppen.
Ej heller på första filmen då han är oinspänd. Han har ett sånt rörelsemönster som man vill ändra om.
Stampiga och korta benrörelser som aldrig går genom kroppen. Ryggen för statisk.
Jag har en sån i träning nu. Den har varit trasig hela sitt ridna liv i stort sett. Jag kopplade in min vet då jag skulle ta över träning. Hästen behandlades framkotor, rygg och bakknän. Efter friskförklaring så ändrade jag om hästens rörelsemönster. Han fick lära sig bära sig i balans och genom sin kropp. Han fick lära sig bära med muskulaturen ist för att hänga i skelettet. Han var sned förut och lutade. Hans svans var alltid åt ena hållet.
Din häst rör sig rätt likt denna. Och det där oroliga huvudet hade "min" med förr. Avknäppt och ihoprullad. Men aldrig fram till handen i en sund och ärlig form där ryggen kunde komma. Nu kommer han fram och är lugn i formen. Om man lyckas ändra dem så kan de ha en större chans att hålla framöver. Många hästar klarar av att gå i rörelsemönster som inte är helt 100. Men en del individer är lite defekta och veka och måste gå i en för dem gynnsam form konstant för att inte gå sönder.

Förra vet behandlade bara framkotor. Jag bad ägaren byta vet till min som hittade andra saker. Synd att du bor så långt bort. Annars hade jag kunnat rek henne. Hon har själv tävlat svårklass under många år. Sån ridkunskap tycker jag hjälper mycket hos en vet. För de förstår rörelser på ett annat sätt. Jag vet att det finns en vet i Skåne som är rörelsestörnings-inriktad. Han ger även akupunktur. Honom har jag använt mig av för en herrans massa år sen på min ena. Mina tränare hade honom till en hel hög elever här. Även han rider väl en del, gjorde iaf förr. Han sammarbetade förr också med Amerigos återförsäljare Ridin.
Honom kan du ju testa iaf annars.

Ska du longera den inspänd så bör du ha den så den kan böja sig, dvs yttersidan ngt längre. Han blir än mer låst när han måste vara rakare i kroppen än spåret han ska ta sig runt på. För att de ska kunna vara i balans och avslappnade måste de få böja sig som spåret/linjen genom hela kroppen.
Det blir svårt att se vad som eg är galet med hästen om den låses i kroppen så.

För att man ska kunna se alla problem bör hästen också vara avrastad/lugn. Så att de släppt igenom i kroppen. Är de mentalt spända spänner de till fysiskt och vice versa. Då ser man inte alla störningar om de spänner till.
Först när de är rejält avslappnade och gungiga i kroppen syns allt.

Hoppas det löser sig för din del!

Påminner mycket om en sto vi hade i ett stall. Hon såg faktiskt likadan ut, hon hade gått omkull i hagen trodde dom. Hon hade i alla fall ett snedvridet bäcken och fått problem med kotorna i ländryggen och inflammation som följd. Hon blev bra efter några behandlingar av ET eller om det var kiropraktor (kommer inte ihåg) samt vila, långsam träning och smärtstillande/antinflamatorisk medicin.

Hon bytte vet flera gånger innan dom hittade felet:angel: så är du osäker/inte nöjd så byt vet!:idea:

Jag tycker din hästs skada liknar min egen hästs (fast din är tyvärr sämre).

Jag skulle säga att skadan sitter långt bak, högt upp, långt in. Tyvärr är det ett väldigt svårt område att undersöka, i alla fall med min närmaste kliniks utrustning (en scintröntgen hade behövts).
Jag kommer att spruta si-lederna på min häst nu på måndag för att se om det kan hjälpa, ett sista halmstrå innan jag bestämmer mig för att antingen skicka ner honom 60 mil för att undersökas ytterligare (dock utan möjlighet att veta om det överhuvudtaget är behandlingsbart) eller ta bort honom. Han har varit dålig sedan maj då han på något sätt knäckte sig i hagen.
Min häst är inte på något sätt sned i bäckenet el. dyl. men det har du säkert redan kollat med et. eller liknande?!

Köpte honom i mars och reds in april året därinnan. Född 06. PRE/Fullblod. Uppvuxen på lösdrift i Norge. Är igångsatt långsamt efter att jag köpt honom då han stått några månader i väntan på försäljning och jag ville att allt skulle bli så bra som möjligt. Mkt tömkörning och uteritter. Behandlad av kiro varannan månad och massör varje månad för att allt ska gå rätt till. Hade precis börjat galoppera mer utomhus och mer fattningar på banan när han blev "dålig". Att hitta veterinärer som studerar rörelseapparaten verkar svårt men ska ringa ett par kliniker nu i veckan.

Hej!
Mina ögon säger att

-hästen är oren på inner bak i båda varven. Alltså bägge bakbenen, men markerar alltid mest på inner.

- kniper med svans och rumpa

-vid några tillfällen ser man hur han försöker länga steget och slappna av men ångrar sig snabbt och går tillbaka till att spänna sig till korta steg, = smärta!!!

Intutionen säger att problemet sitter bäcken/ländrygg, vilket kan vara logiskt då det visar sig genom överbelastning i bakknä.

Tycker bara det är väldigt märkligt att alla bukefalister som svarat ser detta, men en utbildad veterinär ser bara bakknän? Hmm :/

jag tycker som tua, hästen rör ö.h.t inte sin rygg, länden är helt låst. Den har ju också väldigt tyvärr trista vinklar bak, vet inte om det är en bidragande faktor eller ej, bara ett konstaterande. Jag hade försökt få tid hos Spångfors, tror dock det är väldigt svårt att få tid där om man inte redan är kund, men jag hade försökt.

Ja det är det som är så himla trist, är det "vi" icke veterinärer som ser knas eller kan man inte lita på en veterinär som själv rider och ser flera hästar dagligen?

Tycker ni även att han är helt fast på den filmen från mars? Där han är helt ny? Vad menar du med dåliga vinklar bak? Vad hade föredragits?

DSC_0022.jpg

Jag säger också länd/kors.

Min erfarenhet är tyvärr att veterinärer symtombehandlar mycket.

Önskar mig en perfekt veterinär med magiska kunskaper :angel:

Jag tycker han ser knagglig ut redan på marsfilmen. Båda longeringsfilmerna visar att han är sämre i höger varv, går utåtställd och vill i möjligaste mån undvika belastning på vänster bak. Han rör sig "bäst" på rakt spår och har uppenbara problem i vändningarna.

Jag hoppas verkligen att du får tag i en veterinär som är kapabel att se/höra och är öppen för dina iakttagelser.

Noa

Lumbosacralleden är det som dyker upp i huvudet på mig när du säger att den inte har någon svansföring...

Jag håller med Mackan om vinklarna. Fram ser jag lite båda raser, en mix. Och lite PRE-aktiga bogar. PREns rygg. Men sen tyvärr löpfullblods-bakdel. Med rakare vinklar än PREn. Och med PREns rygg som lätt kan "gå av" dvs hänga, slapp och inaktiv om man inte får fatt i den så blir det väldigt svårt att få upp den när man dessutom har bakdel som mer ser ut som fullblodets som ska skjuta på. Men fullbloden har lite annan vinkel högre upp än din har. Där har den PREns tippning av bäckenet. Men sen rakare knän, haser etc.

Om man får den frisk och kan börja träna igen hade jag varit niiitisk med att lära den släppa ut halsen ur manken och tänka framåt nedåt. Så den aldrig, aldrig slänger upp med skallen/spänner till området vid manken. För då spänner den till så att ryggen inte kan komma upp. Och den där ryggen/buken måste verkligen aktiveras och komma till rörlighet och lyft.
Jag hade börjat jobba den i träns från marken a la så som AR-ryttare har sina hästar. Med lite annat tänk i själva jobbet. Men i samma positionering i träns.
Då kan du påverka mer än i tömmar.

Har du vana av PREs? Jag upplever att man får rida dem lite annorlunda för att få till ihopkoppling genom kroppen. Spec om de har lite taskiga vinklar. Är de välbyggda och lite stadigare/mindre sladdriga/känsliga så behövs inte så mycket annat. Men de lite felbyggda som dessutom är väldigt sladdriga får man tänka lite mer på hur man kopplar ihop genom kroppen. Så de verkligen kommer ur manken och upp med ryggen. Och inte bara rundar sig i halsen(knäpper av) och låter ryggen hänga. Man kan lätt luras av att de iaf kan tyckas samla sig om man är lite ovan.
Kolla så att hästen har jämn böjning genom hela halsen tom manken. Så att den inte knäcks av runt 3:e halskotan. Framför manken ska hästen liksom växa upp i en rundning, inget lansmärke.
Iom att både PRE och Fullblod ofta är överrörliga och dessutom väldigt känsliga så måste man vara mkt nogrann då man rider dem. Halvblod är mer förlåtande.

Nu är jag ingen inspänningsförespråkare alls. Men speciellt med en sån här häst hade jag aktat mig för det. Jag tror din lätt kan rulla ihop sig i en felaktig form som förstärker hans problem. Han måste lära sig att tänka mer fram ur manken. Inspänningar gör gärna att känsliga hästar flyr bettet och drar in just vid manken. Det är svårare att få dem att komma ut där och lite på bettet sen än vad det är att få en sån som hänger att sluta med det. Mycket svårare!

Tua har redan svarat före mig, och återigen håller jag med henne. Den har en blandning av PRE/fullblods exteriör som tyvärr inte är helt till sin fördel. Bak har den lågt ansatta knän vilket är vanligt på fullbloden. Det innebär längre rörelser men mer markbundna och i kombination med övriga exteriören som Tua redan förklarat, så blir det mycket påskjut bak och mindre bärighet. Det krävs en hel del för att rida en sån häst på ett främjande sätt. Fram är den en kombo av prens bogar, och sen fullblodshals på det, med lite dålig halsansättning och därmed svårare att komma upp och ur manken.

Jag hade bara tittat på din senaste film när jag skrev tidigare, har sett de andra nu och den första, vid nyköp så rör den sig visserligen fräschare men den är fortfarande låst i ryggen. Att den rids ganska komprimerat kan eventuellt dölja eventuella ofräshheter lite grann, det går inte att svara på utifrån att bara se en film, men precis som Tua säger så är den väldigt låst i sin rygg även där och kommer inte upp ur manken alls.

Väldigt tråkigt med din skadade häst. :( Jag hade som sagt försökt Spångfors, om du letar efter en klinik som är bra på att lokalisera primär problemet istället för att behandla sekundär problem.

lite korrigering till mitt inlägg: jag fick upp en ridfilm som spelades efter din longeringsfilm från mars och trodde det var samma häst. därav min kommentar om ridningen. ser att det tydligen är en annan häst och får rätta mig själv.
Longeringsfilmen från mars så tycker jag att hästen rör sig springigt och spänt ja. Å andra sidan skulle jag inte per automatik säga att den därmed är ofräsh. Hästar av den typen med den exteriören är inte alltid vackra på lina och det betyder inte alltid att de är ofräsha. Men den har som sagt inte exteriören som sin fördel, och detta kan vara en vägande faktor, så mars filmen vill jag inte spekulera för mycket i, men helt fläckfri hade jag inte bedömt hästen rent objektivt nej, framför allt inte i höger varv.

Ok med svansföringen menar jag att han svängde upp den mkt mer förut än vad han gör nu och att han har uppenbart problem med sin bakdel.

*KL*
Första besöket av kiro i våras visade på ett roterat bäcken framåt neråt, vänster sida, låsning i Atlaskotan, c4,c5,c6 höger sida, högersidan t1, och en mitt i ryggen t15 tror jag att där står. Så allt det behandlades. Andra besöket vart det bäckenbehandling igen och lite vid c4-6 igen. Besöket därefter högersidan, ett revben bakom bogbladet som låst sig och hämmade att honom.

Tuaphua:
Har inte ridit PREs förut endast ett PRE/fullblodssto. Men min ridning på Zorro har mest gått ut på att få honom alert och att jobba genom kroppen och inte bara paddla på i ett bekvämt tempo bakom hand. Har som mest arbetat med grundstyrkan och då ridit ut mycket, dels för hans motivation som var låg och dels för att stärka hela kroppen.

Men jag är öppen för det mesta, men främst är det att hitta en klinik med en veterinär som kan hörsamma mina observationer och inte bara behandla sekundära hältor.

Mackan: Ja ridfilmen är nog på min förra dam som jag tog bort i mars pga att hon hade smärta i hela koppen. Snittade nerver på framkotorna som dolts för mig vid köp.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Hästvård Ja, jag sliter mitt hår och gräver raviner i min och pojkvännens och mammas plånböcker. Jag har nämligen en halt islandshäst... Såhär...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 424
Senast: Silkisif
·
Hästvård Jag tror jag blir knäpp!! Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 886
Dressyr Har alltid haft den åsikten att blandad träning är super förr alla hästar och skaffade därför en medryttare som kunde hålla igång min...
2
Svar
32
· Visningar
5 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka