Lite droskhästar i Spanien

Djurjouren

Trådstartare
Vet inte om det intresserar någon men tänkte dela med mig av en film från dagens utflykt till en liten by som heter Mijas Pueblo. Den ligger på Costa Del Sol i Spanien. Här fanns det både hästar och åsnor som användes som taxi.... Man kan tycka vad man vill om detta, men här är filmen iallafall om någon vill se.

Sv: Lite droskhästar i Spanien

Intressant!

Är det bara inbillning, eller är skaklarna väldigt korta på hästarnas vagnar? Tycker att det ser ut som att de ligger väldigt tajt bakom. Eller så är det pga gödseluppsamlarna som det ser ut så bara.

Såg minst två hästar som verkade köras bettlöst, med tömmen genom bettringen och till nån form av kapson/liknande. Var det vanligt att de betslades så? :)

Gillar kommentaren i filmen (om jag hörde rätt)
"hej. Bits du? Hade jag oxå gjort! "

hästmänniska!! :D

Hihi, ja, inte faan hade jag varit trevlig om jag jobbade med turister :-). Jag som bott i turistlandet i åratal blir :devil: bara jag ser en turist :-).
Jag kan inget om körning, så jag kan tyvärr inte svara på frågan om skalmarna är för korta men min åsikt som KRÄSEN hästmänniska är att dessa droskhästar är välskodda, välfodrade och vänligt bemötta. De visar en tillitsfullhet mot människor som man bara ser hos välbehandlade djur. Jag är faktiskt lite imponerad.

Tycker också att de ser fina ut!
Hade de speciella skor? När jag var i Krakow i Polen för 6 år sedan så minns jag att de hästarna hade någon slags träanordning på skorna. Vet inte riktigt vad anledningen var men kanske för att ändra friktionen sko-asfalt så att det inte skulle slita lika mycket.

Kommer också ihåg Mallorca för 4 år sedan, då det var många droskhästar. Fast då jag tog illa åt mig då jag tyckte de såg så trista och taniga ut. Vet inte om jag skulle ha samma åsikt idag dock. Ska se om jag kan hitta lite bilder...

Lite dåliga bilder och man kan inte se så mycket. Men så illa tycker jag ändå inte att det ser ut, inte som jag mindes det i vilket fall.

Hittar inte Polenbilderna nu tyvärr, tyckte det var intressant med sko-anordningen.

Dessa har vanliga järnskor. Har sett droskhästarna på Mallorca och de var ILLA. Har sett dem på Malta och lite varstans i världen men här var hästarna faktiskt helt ok.
Här kommer lite blandade foton också, fotona var mest på åsnorna men det kanske är intressant ändå.
http://youtu.be/pWr_oKGE4f8

0C6CBF50B8334825A74966A8982E1FC7-800.jpg

Bild hittad på google

Sådan konstruktion hade hästarna i Polen med. Någon som vet varför?

Tycker överlag att droskhästarna i Fuengirola ser ut att ha det bra, har sett pållarna stå under parasoll och kuskarna sitter och bli kokta i vagnen - allt för att hästarna får allt man kan undvara :)
Har varit där ett par år i rad på sommaren, vem vet - kanske dyker upp i år med ;)

Min chef jag hade i Spanien hjälpte till att få dem att börja ta hand om körhästarna bättre för en massa år sen, i Fuengirola :) Innan var det tydligen "värre"..

De som körs mkt på asfalt i Fuengirola brukar vara "vanligt skodda" men ha broddar ("vidria", det är som själva kärnan på våra broddar, som slås in i skorna i princip permanent. De går att få loss har jag för mig). Det blir nämligen halt på asfalten när det blir varmt.

Vad roligt att se en film från Mijas, vi var där i november förra året och åkte en av de där droskorna. Det var en grå häst och vi hade en liten ettrig hund som följde med ekipaget på rundan :)

Såg att du även filmat den där åsnestatyn den provred sonen lite på, medan dottern stolt red en liten sväng på en av åsnorna.

Har för mig att sånna klack skor är för kullersten gator, läste det i ngn gammal buke tråd för ett bra tag sen.

Ah, låter ju vettigt. Får väl gå fram och fråga om jag stöter på någon häst med sådana igen.

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama