Lite bufflig och rastlös häst...

finapina

Trådstartare
Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar runt i boxen då man ska borsta, sadla osv. Vill lägga huvudet på ens axel och det är ju mysigt när han verkligen är lugn och vill gosa, men inte när han är rastlös och vill SLÄNGA upp sitt huvud på ens eget! ( Dominans?) 😡 När man gjort honom klar och själv ska ta på sig hjälm mm blir han otålig och biter på boxdörren, bet mig även i armen idag! Står han på gången skrapar han med hovarna. I övrigt jättego häst men jag gillar inte dessa olater riktigt...Hur skulle ni bemöta detta?

Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar runt i boxen då man ska borsta, sadla osv. Vill lägga huvudet på ens axel och det är ju mysigt när han verkligen är lugn och vill gosa, men inte när han är rastlös och vill SLÄNGA upp sitt huvud på ens eget! ( Dominans?) 😡 När man gjort honom klar och själv ska ta på sig hjälm mm blir han otålig och biter på boxdörren, bet mig även i armen idag! Står han på gången skrapar han med hovarna. I övrigt jättego häst men jag gillar inte dessa olater riktigt...Hur skulle ni bemöta detta?
Stå på gången när han ska hanteras, låta honom vara ifred i boxen och lära honom vad NEJ betyder. Konsekvent hantering, belöna när han gör rätt och massor av tålamod.

Jag hade tolkat hästens beteende som stress och att ni inte har en stabil relation än. Ge det tid och guida hästen vad som är önskvärt beteende och inte. Mycket beröm, jag använder godis men om du använder det så kan en bufflig häst ibland bli värre så det är viktigt att lära in det korrekt.

Tycker det låter som en stressad häst och absolut inte som att han försöker vara dominant. Han kanske tycker det är ovant och jobbigt att stå på box om han inte är van vid det? Han kan ju också förknippa boxen med att blir riden vilket kan öka stressen. Jag hade tagit in honom på boxen och belönat när han är lugn och sedan släppt ut utan att rida för att se om det hjälper. Börja i den änden istället för att tänka att han är dominant och behöver tillsägelser. Han försöker ju kommunicera något.

Tar du in han ensam? Ta med en hästkompis in, eller bind upp utanför där han ser dom andra. Det kan också hjälpa att ha hö tillgängligt, men om han ignorerar höet så är stressen hög. Försök göra det till en positiv upplevelse. I samråd med ägaren.

Beteendena du pratar om är stressbeteenden. Hästar försöker inte dominera människor, eller konkurrera, eftersom vi konkurrerar inte om resurser med dom*.

(* det finns undantag, om du blockerar en höhög i hagen, tar en kompis osv, och hästen inte ännu lärt sig att skilja på häst och människa)

Är hästen lugnare efter ridningen/motionen? Min häst var också rastlös och ville komma iväg så jag brukade borsta mer noggrant efter ridningen för då var han nöjd och lugn.

Vad säger ägaren till hästen? Tänker att alla som hanterar hästen behöver ha en gemensam strategi för hanteringen om det ska kunna bli någon skillnad i långa loppet oavsett vad beteendet beror på.
Precis min tanke också. Prata med ägaren först och främst - hen kanske inte tycker att det är ett problem alls och vill inte göra någonting åt det, alternativt hanterar situationen annorlunda.

Om jag hade skötare/medryttare och hen försökte uppfostra min häst utan att först lyfta problemet med mig hade jag blivit rätt putt.

Precis min tanke också. Prata med ägaren först och främst - hen kanske inte tycker att det är ett problem alls och vill inte göra någonting åt det, alternativt hanterar situationen annorlunda.

Om jag hade skötare/medryttare och hen försökte uppfostra min häst utan att först lyfta problemet med mig hade jag blivit rätt putt.

Förstår det. När jag hyr häst på ridskolan så är det ju rätt självklart för mig att fråga de ansvariga om hästen gör något som jag tycker är svårt att hantera eller blir osäker på.

Skulle också säga att det beror på stress. Är han van vid att tas ut från hagen ensam? Hästar är ju flockdjur. Kan mycket väl vara att han blir stressad av att vara ifrån flocken. Du kan försöka att gömma små morotsbitar i hötussen. Hjälp honom först att hitta dem så att han förstår principen. Kanske hjälper det att lugna honom när han har nåt annat att tänka på. Träna honom att vara ifrån flocken. Korta stunder och bygga upp successivt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 486
Hästhantering Min pålle har de senaste dagarna blivit väldigt kärvänlig. Han kom till mig för snart tre månader sedan och har varit väldigt bufflig i...
2
Svar
25
· Visningar
3 424
Senast: Nielaa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 107
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka