Lite blandade frågor! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Har lite olika frågor som jag är övertygad om att ni har bra svar på! :angel: :bow:

1. Hur bemöter ni alla "bra att ha råd"? Jag börjar bli tokig på nyblivna mammor och pappor som delar med sig av sina råd: detta MÅSTE ni köpa och detta ska ni DEFINITIVT INTE köpa osv. Jag tackar för tipsen men sållar rättså rejält bland de olika. Det är ju faktiskt kul att undersöka själv också.

2. Eftersom jag väntar tvillingar så kommer vi att gå på extra många kontroller, from (är i ve. 22) nu så kommer jag tex att gå varannan vecka till bm på mvc och så småningom blir det rättså täta ul också. Kan man söka ersättning från fk för utebliven lön? Eller är jag lite väl optimistisk? :D

3. På tal om bm. Är det jag som är konstig eller är det fler som inte har så mycket att prata med henne om? Jag försöker komma på saker att fråga men det vill sig inte. Eller kan det vara så att jag hela tiden mått bra och inte haft ont osv som gör att jag inte känner det behovet? Hon är av det "gamla gardet" så jag får ingen bra kall-snacks-vibb från henne, om ni förstår vad jag menar. ;) Men jag gillar henne, för de få frågor jag frågar så får jag raka och okonstlade svar!:)

/Timsetim
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Tacka så mycket för tipset, och låt det vara. Det finns så mycket jag önskar att folk tipsat MIG om till första barnet, men samtidigt gissar jag att jag inte tagit emot det så lätt ;) , men har man iaf HÖRT det nångång så har man nåt att "ta till" när man hamnar i en situation där någons tips kanske skulle funka.
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

1.Bara att lyssna lite lätt och se glad ut :smirk: . det är kul att testa själv men ibland kommer det faktiskt ett och annat BRA tips så att man slipper slösa bort mängder med pengar på nått helt onödigt!

2.Du är för optimistisk :D .

3.Har heller aldrig haft något direkt att prata med mina bm:ar om.
Den förra var en äldre som bara verkade vilja ut i kafferummet igen och jag frågade allt på en föräldrasida (och lite här :angel: ) så jag fick svaren jag sökte, den här gången har jag inte funderat över så mycket och därför har det inte blivit direkt långa besök nu heller...
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

1. Blev j*vligt irriterad, men log och tackade för tipset och gick sen hem till buke och gnällde här.

2. Vet ej, men det lät väldigt optimistiskt

3. Pratade så pass lite med bm att hon ett tag var "orolig" för mig. Men som sagt, det jag ville veta frågade jag ju, resten tog jag reda på på egen hand, inget mer med det liksom.

Jenny
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Sitter ju i samma sits som du så jag har inga bra svar på fråga 1 o 2. Men nr 3 kan jag svara på! Eller rättare sagt, jag är precis som du. Känner ibland att jag måste hitta på nån fråga bara för att, men det är svårt. Jag hänger rätt mycket på en föräldrasida och får jättebra info där och de få frågor jag haft har jag ändå inte fått svar på av BM, vilket jag tycker är lite dumt. Men hon är i alla fall snäll och trevlig!
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Timsetim skrev:
1. Hur bemöter ni alla "bra att ha råd"? Jag börjar bli tokig på nyblivna mammor och pappor som delar med sig av sina råd: detta MÅSTE ni köpa och detta ska ni DEFINITIVT INTE köpa osv. Jag tackar för tipsen men sållar rättså rejält bland de olika. Det är ju faktiskt kul att undersöka själv också.

Skicka dom råden till mig!:idea: Jag tycker att det här med baby-prylar är en djungel, och jag fattar ingenting! Och alla andra verkar veta allt om barnvagnar, bilbarnstolar, barnsäkerhet i hemmet o s v! Men några konkreta tips tycker jag inte att jag får. Eller så fattar jag bara inte när de börjar babbla. :crazy:

Jag tycker INTE att det är kul att undersöka själv. Jag tycker mest det är krångligt och besvärligt. Och tar tid. Jag är väl helt enkelt inte den typen av mamma...:crazy:
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Du ska genast få ett telefonnummer! ;) Men var beredd på att OM du följer råden så kan det även följas av, jaha så ni köpte sådana babyskydd som vi har, ni kommer att ångra er, dom är tunga! :eek: :eek: Sådana råd tillsammans med väljer-du-inte-samma-nappflaska-som-oss-är-du-kass råd kan jag vara utan. Och helt ärligt hur stor skillnad är tyngden på de olika babyskydden egentligen?? :smirk: Jaja, jag har många i min närhet som kan ge konkreta och vettiga råd också. Dom är jag mycket glada för att jag har!

Jag tycker det är svårare med saker som, vad ska man bädda sängen med och behöver man täcke i vagnen, sådana saker....

/Timsetim
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Hmm...det låter snarare att det är personen (rådgivaren) som är problemet, inte själva fenomenet "ge råd".

Visserligen kan jag behöva lite råd (känner mig ganska rådvill;) ) men inte av nån dryg besserwissertyp med kontrollbehov.:p
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Än så länge tycker jag att det är svårast med alla människor som är SÅ lyckliga för våran skull. Det är ju SÅ underbart osv.

För mig känns det mest overkligt och lite skrämmande än. Det märks knappt, mer än att jag är trött, grinig och känner mig allmänt risig. Och ska jag verkligen kunna ta hand om ett barn??? Tänk om jag ångrar mig?Det finns ju ingen ångervecka direkt. :angel:

Nä så vad råden beträffar ser jag nog mest ut som ett ufo och undrar om det verkligen är mig dom pratar med :crazy:

Fast det löser sig nog såsmåningom.

/:cool:
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

3. Jag hade också en rätt problemfri graviditet och följdaktligen kändes BM-kontrollerna rätt onödiga och man hade inte mycket att diskutera med henne. Men det är ju ändå bra att man går dit och får det konstaterat. Besöken blev kortare och kortare med tiden.
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

maiagull skrev:
Än så länge tycker jag att det är svårast med alla människor som är SÅ lyckliga för våran skull.

He, he... Det där kommer jag ihåg. Folk blev nästan tårögda när jag berättade, och jag bara stirrade förvånat på dem och undrade varför de blev så himla glada. Jag var ju liksom inte först i världen med att bli gravid.

Men jag tyckte deras glädje var skön. Jag såg på dem och lät mig långsamt smittas.
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

1. det enda knepet är nog att direkt säga vad man själv har tänkt (om man har tänkt nåt). Men jag kan hålla med om att det kan vara överväldigande. Bla fick vi höra saker som att nu måste vi ju köpa ny bil (har en småbil) och jag blev ganska ställd i början. Men ju längre tiden har gått och jag är mer inne i projektet desto lättare är det att inte ta åt sig. Men jag undviker i regel diskussioner med folk jag vet kommer med bombastiska uttalanden just för att jag tycker att jag vill tänka själv och inte behöva motivera för kreti och pleti varför vi vill göra på det ena eller andra sättet.

2. jag tror att jag har läst nånstans att du kan ta ut föräldrapenning för besök hos barnmorskan.
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

maiagulll,
jag tyckte att det vände i samband med v 16-18 och ultraljudet. Det hände så otroligt mycket rent fysiskt med mig de veckorna, magen växte, brösten började läcka och bebisen började sparka. För mig var det nästan mer chockartat än de första illamåendeveckorna. Nu när jag gått igenom den perioden känner jag mig mycket mer inne på det hela, innan var det svårt för mig att ens säga att jag var gravid utan att få lätt ångest. Jag tror att innan tänkte jag mest att jag hakat på en svenssontrend (huvva!) men nu när jag har sett, känt och hört den blir det mer MIN lilla flicka (kollade kön på ultraljudet). Det är en helt annan egokänsla än projektet barn i största allmänhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite blandade frågor! :)

Vad skönt att höra att det är en ganska vanlig känsla. Jag ska ju på ultraljud om ca två veckor så det blir spännande att se om känslan förändras.
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Inte för att vara nedslående, men för mig ändrades det inte förrän bebisen var ute. Bara så du inte har "för höga förväntnigar" på ul.

Jenny
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

maiagull skrev:
Vad skönt att höra att det är en ganska vanlig känsla. Jag ska ju på ultraljud om ca två veckor så det blir spännande att se om känslan förändras.
Jag tyckte att ultraljudet var helt fantastiskt! Trodde inte att man skulle få se så mycket och så länge. Hade inte känt sparkar innan och blev förvånad av att se hur mycket bebisen rrde sig hela tiden. Både jag och sambon grät under ultraljudet, vi blev så rörda...

Men sen älskade jag att vara gravid också (utom typ första kvartalet som var lite halvbra med aptitförlust och illamående men ej spyor).
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

Fascinerande att det kan vara så olika. För oss var det mera "Jaha, är det så ungen ser ut. Ja, ja, allt ser ju bra ut så nu kan vi åka hem"

Jag var mest kissnödig och sambon var mest hungrig... ;) Och ändå tyckte jag det var helt ok att vara gravid, men den där himlastormande känslan uteblev ändå tills nu när hon är ute.

Jenny
 
Sv: Lite blandade frågor! :)

oz_joj skrev:
Jag tyckte att ultraljudet var helt fantastiskt! Trodde inte att man skulle få se så mycket och så länge. Hade inte känt sparkar innan och blev förvånad av att se hur mycket bebisen rrde sig hela tiden.

Jag skulle kunna titta i timmar. Vi var på två ul inom loppet av 3 veckor och de mätte i nästan en hel timme varje gång och bad om ursäkt för att det tog så lång tid. Men vi tyckte gott de kunde ta längre tid på sig! :D

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp