Lite avstånd och andra n00b-frågor

Tigertofflan

Trådstartare
Jaha, då kommer jag här igen med de mest självklara frågorna av alla :D
- Hur långt avstånd är lagom mellan travbommar, till en häst som är runt 165 cm?
- Studshinder? Avstånd till samma häst?
- Hur långt räknar man ett galoppsprång? Om man vill ha två galoppsprång mellan två hinder, ska man lägga till nåt avstånd då, om ni förstår hur jag menar... Altså.. Säg att ett galoppsprång är 3 meter (vad vet jag.. :crazy: ), ska man då ha typ 7 meter mellan två hinder för att jämna upp land- och upphoppningsfasen?

Jag klyddar... men ni kanske fattar? :bump:

Sv: Lite avstånd och andra n00b-frågor

Travbommar: ca 1.10-1.30 emellan bommarna.
Studs: ca 3 m

Ett galoppsprång är ca 3.5 m och man brukar räkna att det går åt något liknande för avsprång/landning. Har du väldigt låga hinder så går det ju åt "lite mindre".
Två galoppsprång mellan hindren ger alltså ett avstånd på ungefär 10.5 m.

Nu har jag fått ett nytt bud, så nu blir jag förvirrad... :crazy:
Frågade min instruktör idag, hon sa att man räknar ett galoppsprång som 3 meter. Altså 3 meter mellan två studshinder. Ska man ha två galoppsprång mellan två hinder skulle man ha 6-6,5 meter.

Vad gäller? :confused: :crazy:

6-6.5 meter är ett galoppsprång om man inte har en typ falabella........ men har man en kortgalopperad häst kan galoppsprången mkt väl vara 3 m.

inomhus brukar man räkna lite kortare än ute, 6,5 m tycker jag är bra inne och 7 m ute.
men så skall man ju kunna variera längden också 2,5 - 3 - 3,5 på ett galoppsprång! Det är roligt.

Senast ändrad av en moderator:

Din tränare har ju sett din häst och kanske bedömt den som kortgalopperad. Om ni dessutom inte hoppar så höga hinder kan 6-6.5m fungera bra. Ibland vill man ju även träna på att korta hästen.

Men, ska du ut och tävla så kommer avstånden i lätta klasser vara avpassade för 3.5m galoppsprång. Så om det är din målsättning så måste du träna kombinationer på "riktiga" avstånd innan debuten. Avstånden i en kombination beror också på vilka hindertyper som ingår i kombinationen.

Nej, min tänare har inte sett hästen (än...) :smirk: Jag har en medryttarhäst, och rider samtidigt på ridskola, men jag rider inte hästen på ridskolan... så, ja..
Jag vet egentligen inte om han är lång eller kortgalopperad, eftersom jag knappt galopperat nånting. Det är en "gammal" travare som är sex år nu, som bara blivit (felaktigt..) riden i två år, så han har knappt några muskler än. Därför har jag inte galopperat honom så värst mycket, för han orkar varken bära sig eller samla (aka galoppera sbatilt :p ) sig, han bara flänger..
Kommer å andra sidan inte börja hoppa honom förrän kanske innan betet i sommar, så jag har ett tag på mig att lista ut hur hans galopp är :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 107
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama