Lite avelsfrågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
S

__Stilett__

när kan man tidigast betäcka ett sto? (3,4,5 år?)
Kan dom stanna upp i växten om man betäcker ett ungsto?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite avelsfrågor

__Stilett__ skrev:
när kan man tidigast betäcka ett sto? (3,4,5 år?)
Kan dom stanna upp i växten om man betäcker ett ungsto?

Tidigast vid 3 års ålder (så att de fölar som 4-åringar då....).
Nej, jag har inte varit med om att de stannar i växten p.g.a. att det är dräktiga....
Funderar Du?! ;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Kan och kan...rent teoretiskt kan du betacka ett sto redan som 1-aring om de brunstar, men de ar ju inte speciellt lampligt.
Jag ve om ston som blivit betackta som 2-aringar och haft fina friska fol som 3-aringar. Det ar heller inte att rekommendera.

Som Cesam sager, betack tidigast som 3-aring.

Stannar i vaxten gor dem om de inte far tillrackligt med foder, sa bara du tar hand om ditt unga sto sa ska hon inte stanna i vaxten.

jo jag funderar på en liten fölis,
när vet jag inte dock.

I Sverige får vi inte betäcka ston tidigare än vid 3 års ålder.

Inte för att jag inte håller med rent "moraliskt", men var har du hittat den uppgiften? Tror inte det stämmer.

Det stammer verkligen inte!! Jag vet flera i Sverige som betackt 2-ariga ston, mest for att de tror att de inte kommer att vaxa over ponny mattet da.

Det finns rekommendationer, men det ar ingen lag pa det.

Nä det är sant det finns ingen LAG, "bara" rekommendationer. Hingsthållare/ägare får reken från SH att EJ betäcka ston under 3 års ålder. Det finns idioter till allt, om dom nu vill betäcka sina ston innan dom är färdigutv.(gäller normalt alla ston) Inga regler utan undantag.

Myra skrev:
I Sverige får vi inte betäcka ston tidigare än vid 3 års ålder.

Det har jag aldrig hört.... :confused:
Vet flera som betäckt sina 2-årsston.....Och även om det finns rek. att EJ göra det, så görs det ändå...vartenda år.....både att2-årsston används i avel och 2-årshingstar används......

Jag föerspråkar det INTE!

mvh
Carina på Cesam Arabians

I vilken ålder ska man sluta att betäcka sina ston. Hur gamla får de bli innan det är dags att sätta stopp?

Lejonel skrev:
I vilken ålder ska man sluta att betäcka sina ston. Hur gamla får de bli innan det är dags att sätta stopp?

Beror ju helt på stoet, många är ju pigga och fräscha långt upp i åldrarna, en smula olika beroende på ras också skulle jag tro, vissa är av segare virke än andra sas.

En korsningsponny jag kände (welsh/?) fick sitt sista föl som 25åring, inga bekymmer alls, hon levde tills hon var 29, pigg och fräsch in i det sista.

Jag undrar lite på maxålder för första föl? Har hört att man rekommenderar att stoet inte bör ha sitt första föl vid senare än 11-12 års ålder om hon alls ska ha föl, tror det var hbl dom talade om då, nån som vet bättre/mer?

Mitt welsh sek D är 23 år. Hon har ett föl här i sverige som blir 2 i år. Ett väldigt vackert stoföl. Sedan har hon föl efter sig i holland hur många vet jag ej. Förra ägarna visste om ett föl i alla fall.
Detta blir vad vi vet om hennes 3:e föl i så fall. Jag hoppas att det kommer att ta sig. Hon är för övrigt väldigt pigg och frisk, hon beter sig som hon skulle vara betydligt yngre, studsar runt och leker i hagen med sin shettis valack :bump: :bump:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka