Linser & förkylning

tigerflicka

Trådstartare
Att man inte ska ha linser när man är förkyld har jag koll på. Men var går gränsen efter att man varit förkyld tills att man kan börja använda linser igen? När man är är bara lite snuvig ibland under dagen? Eller när man är 100% frisk?

Efter jag varit förkyld hänger lite snuva med några dagar/nån vecka, även om jag inte anser mig vara förkyld längre.
 
Sv: Linser & förkylning

Jag har månadslinser som jag aldrig tar ut. Alltså inte ens när jag är förkyld - om jag inte har besvär av dem. Det händer väldigt sällan. Om dina ögon känns OK kan jag inte se varför du inte skulle kunna ha linserna. Prova hur det känns!
 
Sv: Linser & förkylning

Jag känner efter bara. Har jag haft det lite krångligt ett par dagar så ser jag till att ha med mig linsfodral med vätska i och back-up-glasögon när jag går ut helt enkelt. Man känner ju ganska snabbt om det skaver eller är obekvämt.
 
Sv: Linser & förkylning

Tack för era svar! :)
Då är det kanske inte så kinkigt som de vill påstå.
Väntar nog en dag till, sen får jag se hur det känns.
 
Sv: Linser & förkylning

Att man inte ska ha linser när man är förkyld har jag koll på. Men var går gränsen efter att man varit förkyld tills att man kan börja använda linser igen? När man är är bara lite snuvig ibland under dagen? Eller när man är 100% frisk?

Efter jag varit förkyld hänger lite snuva med några dagar/nån vecka, även om jag inte anser mig vara förkyld längre.
Jag har linser som man tar ut över natten. Aldrig att någon förkylning har hindrat mig från att bära dem under dagen. Men jag är alltid noga med hygienen :)
 
Sv: Linser & förkylning

Att man inte ska ha linser när man är förkyld har jag koll på. Men var går gränsen efter att man varit förkyld tills att man kan börja använda linser igen? När man är är bara lite snuvig ibland under dagen? Eller när man är 100% frisk?

Efter jag varit förkyld hänger lite snuva med några dagar/nån vecka, även om jag inte anser mig vara förkyld längre.

Jag har haft upprepade hornhinneinflammationer (med ärr på hornhinnan som följd) pga att jag använt linser vid förkylningar.
Så ta inte för lättvindigt på det!
Men, en efterhängsen snuva skulle jag inte bry mig om, men aktivt sjuk, då undviker man linser. Givetvis är man noga med hygienen, men det hjälper inte alltid.
 
Sv: Linser & förkylning

Den frågan får jag ungefär en gång i veckan då jag jobbar som optikerassistent.
Ögats goda bakterieflora är rubbad under en förkylning och motståndskraften mot virus är inte så stark just då. Resultatet blir ofta virus på hornhinnan. Helt vanligt förkylningsvirus är ofta ofarligt men besvärligt. Kan ge bestående ärr om linser används innan det läkt ut. Så låt för guds skull bli linserna under pågående förkylning!! Hur fort läker det ut då? Tjaaa...på mig satt det i ungefär ett halvår.

Det kan även bli keratit, lite allvarligare och lite mer akut. Googla på det så förstår ni.

När kan man sätta i linserna då?

Ja när du är frisk. När du inte har viruset i kroppen längre.

Tänk på att du har bara ett par ögon...och det går fort att förstöra ögonen men det går än så länge inte att transplantera ögon...;)
 
Sv: Linser & förkylning

Jag tar inte ut mina linser förrän det börjar kännas obehagligt i ögat. De är oftast kvar i ögonen trots förkylningar.

Däremot försöker jag att vara noga att ta ut dem direkt när det börjar skava. Vis av erfarenhet vet jag att man kan få hål på hornhinnan om man slarvar med sånt..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp