Linjeavel på cor de la bryére

Miiikaela_

Trådstartare
Jag har totalförälskat mig i Connor och tror att han skulle passa mitt sto väldigt bra. Det enda är att cor de la bryére finns både på hans sida och mitt stos sida. Jag har noll koll på linjeavel men vad jag har kunnat se verkar det finnas ganska goda resultat på linjeavel av honom.

Fölet kommer i så fall att få honom i 5+3 vilket är vad jag har förstått ganska avlägset? Vad tror ni om det? Är det bara att glömma eller kan han vara med som kandidat till nästa år? Kändes som sagt att hingsten i övrigt skulle passa min häst väldigt väl. :)
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Han kan absolut vara en kandidat tycker jag.
Linjeaveln är inte extrem på något sätt, man brukar säga att minst 6 (3+3 eller 4+2)ska summan bli, så 3+5 är ju helt ok.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Precis vad jag ville höra :) kände också att det borde vara okej. Bara att hoppas att han finns att få tag på till nästa år. Kände att det helt var en hingst som kunde passa min. Otroligt snygg också vilket inte direkt gör saken sämre!
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Så en häst med cor de la bryere i andra ledet + en med honom i fjärde är ok? Har kärat ner mig i New balance och funderar att ev ta föl i framtiden på mitt come back 2 sto. :D drömma kan man ju ^_^ stoet är 12 nu.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Vågar inte svara på om det är ok men enligt vad cirkus skrev vore det okej :) mitt sto är 14 och dräktig för första gången i år :) så än finns det tid!
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Haha, undrar om det kommer gå en Connor-våg genom Buke? :D Upptäckte honom nyss själv, att lägga på mitt Athlet Z - Lord - Ahorn Z-sto.
Jag dreglar lite när jag ser honom hoppa. :d
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Haha såg det precis nu när jag var inne och kikade i hingstval-tråden ;) men visst försökte du med Canterbury i år? Han har jag betäckt med så vi kanske har ston som passar med lite samma hingstar? :) ja jag är totalt kär, en hingst precis i min smak :love:
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Yes, men hon tog sig inte. Så han står ju såklart kvar på listan, men blev väldans sugen på Connor när jag hittade honom. Tittade på alla Casall-söner och alla Diarado-söner jag kunde hitta (har inte råd med giganterna själva). Men han var den klara favoriten.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Och jag gick in på Holsteinerförbundets sida. Jösses, jag vill använda flera stycken

Cassilano, Connor, Cormint till exempel
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Jo jag menar det! Men jag sållar på pris i första hand, för mig mindre intressant stam, skimlar, sen tittar jag på hoppförmåga, gångarter samt exteriör.

Connor blev favoriten, även Dinken gillade jag när jag letade efter Diarado-söner.

Har ju även turen att ha ett reggat Holsteiner-sto, så jag tjänar lite på det.
Men ska titta upp lite med det, hon är reggad Holsteiner, som det står att kravet är för prisalternativ ett, men hon är inte godkänd som avelssto inom förbundet, så ska kolla om det ställer till det.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Lite trist! Jag är glad att min var så enkel :) jag har lite samma dilemma som dig, har inte heller råd eller så stor lust heller att välja giganterna själva. Jag är dock väldigt förtjust i casall och kikade därför på hans söner. Fastnade något otroligt för connor. Har väl egentligen inte planerat att betäcka om nästa år men nu vet jag inte om jag kommer kunna låta bli :D
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Finns helt klart många fina! Jag vill typ ha 3 ston till så man hinner använda flera och så att man har fler kombinationer att välja på. Känns dock som en mycket avlägsen dröm! :d
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Jag tror jag sållar i en annan ordning än vad du gör, men det verkar ju som om slutresultatet blir rätt lika :) Jag kollar nog först hoppförmåga, galopp, rörlighet, exteriör, egna prestationer, stosidans nedärvning, priset och om det finns flera kandidater kvar så väljer jag bort skimlarna (!)

Jag gillade också Dinken förresten.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Haha, jag var rädd för att hons kulle ta sig och resorbera, att hon inte skulle ta sig alls trodde jag inte. Men vi hade bara 2 brunster på oss också, kan vara att hon inte vill bli dräktig med föl vid sidan nu på ålderns höst. Hur som vill jag gärna ha en avkomma till efter henne, och det blir med största sannolikhet stoets sista, och vill då använda en riktigt fin hingst.
Planerar i framtiden att ha ett par fölston, men det får bli när jag är färdigutbildad och har ett mer avlönat jobb... :cautious:


Cirkus: Jag tittar inte närmare på hingstarna som jag direkt ser är på tok för dyra, jag blir bara deppad. ;) Ser inte ens åt skimlarna, tokvägrar! :D Om Winningmood var billig kanske jag skulle titta lite, men tveksamt alltså.
Och i övrigt blir nog slutresultatet detsamma ja. Oftast finns det ju ett gäng hingstar med de kvalitéer man söker, och väljer man den "bästa" av dem kommer nog många fram till gemensamma favoriter. :)

Just Connor känner jag dessutom har en mer intressant stam än Canterbury, men åh andra sidan förbättrar Canterbury precis det som behöver förbättras på mitt sto. Men även Connor tycker jag lämnat hyffsad front på sina ungar, och traven på fölungen i filmen var ju inte fy skam heller. :d
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Det är sant jag tittar inte heller på såna som jag vet att jag inte har råd med (så pris är nog ändå ett tidigt kriterium). Som tex Diarado (eller så köper jag en lott och håller tummarna).

Jag har tänkt mycket på Canterbury till mitt sto och han har ju en fantastisk kollektion med föl hittills, men jag tycker nog att han har lite för klena egna prestationer i förhållande till sin ålder, däremot om det visar sig att fölungarna gör lika bra ifrån sig på treårstest så kan kan tänka mig att använda honom.

Mitt sto har helt okay framparti (jag vägrar ordet front :p ) men jag skulle inte använda en hingst med alltför rak hals (vilket nästan inga hingstar har), det jag vill stärka exteriört är att det får gärna vara en hingst med längre kors och förstås en stark rygg och där ser ju Connor fin ut.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Caisa om du har ditt sto reggat i Holstein så är det ju bara att skrapa ihop pengar och ta kungen själv! CASALL!!!!!! Du är lyckligt lottad som har ett sto som är reggat där.... :D :d
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Har ju även turen att ha ett reggat Holsteiner-sto, så jag tjänar lite på det.
Men ska titta upp lite med det, hon är reggad Holsteiner, som det står att kravet är för prisalternativ ett, men hon är inte godkänd som avelssto inom förbundet, så ska kolla om det ställer till det.

Du måste vara medlem i Holsteiner Verband, stoet ska vara stamboksfört och du måste lösa stoavgift både betäckningsåret och det året hon fölar.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Han kan absolut vara en kandidat tycker jag.
Linjeaveln är inte extrem på något sätt, man brukar säga att minst 6 (3+3 eller 4+2)ska summan bli, så 3+5 är ju helt ok.

Måste bara kolla hur man räknar. Jag var inne på att ta Chirlon (e.Ceylon ee. Jovial) till ett sto e. Partisan ue. Jovial.

Blir det 3+3 eller 2+2? Stoets morfar och hingstens farfar?
Förlåt om jag sabbade hopptråden, men det hade ju i alla fall med linjeavel att göra.
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Kom att tänka på att Chatender som godkändes som treåring förra året hade Contender i 3+2? Det känns lite nära men ASVH uppmuntrade det ju...
 
Sv: Linjeavel på cor de la bryére

Du måste vara medlem i Holsteiner Verband, stoet ska vara stamboksfört och du måste lösa stoavgift både betäckningsåret och det året hon fölar.

Aha, okej! Framgår inte på hemsidan jag läste på, stod bara "Registrerad Holsteiner" samt att man ska vara medlem i förbundet, men då är hon nog inte ok, iom att de sa att hon inte var godkänt avelssto inom förbundet (de kunde inte svara på varför dock) när jag skrev för att be om en avkommelista så antar jag att hon inte är stamboksförd.
Låter inte direkt som att det skulle bli någon större prisskillnad ändå i längden.
Hur gör de med reggade Holsteinerston som inte haft föl innan? Måste alla förstföderskor ta det dyra alternativet så de kan stambokföras med föl vid sidan/kan de stambokföras utan föl?

Ida_81: Jag har ett pluggår just nu och har tyvärr inte möjlighet att skrapa ihop pengar till Casall, verkar ju dessutom som att mitt sto inte är aktuell ändå. ;)

Cirkus: Själv gör jag en travrad och håller tummarna. :sneaky:
Jovisst, hade Canterbury gått svår klass hade det varit en annan sak, han är dock fortfarande en av förstahandskandidaterna pga fina avkommor osv. Hade verkligen sett fram emot en unge efter honom nästa sommar, men icke. Nu är jag i en annan sits också, nästan garanterat att det blir stoets sista avkomma OM jag får henne dräktig igen, vilket gör att jag gärna vill ha en hingst jag tycker är "spektakulär" typ... Tycker Canterbury är jättefin på alla sätt och vis, men bristen på egna prestationer gör att han inte hamnar inom "spektakulär" för mig, om jag uttrycker mig rätt...

Front som är ett så fint ord! Låter som att man pratar om en bil. :D Jag har inget emot fronten på mitt sto egentlige, men ska hon "förbättras" så kan man väl putta upp halsansättningen lite och göra frambenen lite längre kanske. :angel:
Stark rygg är bra, är allergisk mot hästar med ryggproblem, aldrig haft en själv och det är jag sjukt glad för.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 847
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 500
Senast: Marty
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 446
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 577
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp