Liniment...

L

lillen123

Varför och när använder ni liniment?
Vilket liniment använder ni?

Jag har sett många använda liniment på senorna, benen, innan de ska rida och träna varför gör man det? :confused: :)

Sv: Liniment...

använde själv liniment till min häst förut på ET:s inrådan. använde det då efter ridning på rygg och bakknä där han var mkt spänd. Men det gav ingen märkvärd skillnad, massage emd en massagekloss gjorde skillnad bara på några dagar.
Men det är väl så här att efter ridningen ska du kyla för att minska blödningen och på så sätt förhindra att ev "skador" blir värre.
Men om hästen redan har en skada eller några timmar efter att du riidt och kylt så ska du värma för då hjälper blödningen till att läka den ev "skadan".
När du värmer ökar genomblödingen och blodcirkulationen och det är viktigt för läkprocessen. Att ha bra genmblödning och cirkulation gör även att slaggprodukter försvinner fortare.

Är inte 100 på att allt är som jag skrivit, finns säkert nån som kan förklara bättre :)

Sv: Liniment...

Jag använder liniment (Radital) på min häst innan all slags motion, då hon är väldigt stel mellan bogbensbladet och ryggraden (har jag för mig,
är superdålig på det här med muskler).
På henne hjälper det till att få igång den muskeln, så att den jobabr lika bra som alla andra. Dvs för att få bort stelheten.
Använder även massagegel med liniment på båda frambenen, för att hjälpa till att uppnå samma effekt. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 057
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka