Sv: liniment

där det behövs och när det behövs ;) och då väljer jag linement utefter anledning.

just nu använder jag radital på kronranden på ena pga. att han har en spricka i hoven.

använder även utspädd arnika tinktur på bakbenen för att öka cirkulationen vid betessläpp och vid uppstallningen på samma häst (han får lätt fodergallor som stör honom)

Oftast blir det efter hårdare träningar och då framförallt benen, men även haserna efter vissa övningar.
Ryggen och länden får också en liten massage med liniment emellanåt :)

Jag använder Blue Lotion på skenor och kotor efter krävande arbete. Inbillar mig att det är bra.

Blue Lotion på kotor, carpus, has och (bak)knä efter hårdare träning.

BL på bakkotor och haser vid normal träning.

*KL*

Jag använder för närvarande Arnika liniment på kotorna efter ansträngning och vid lindriga gallor (har aldrig varit särskilt gallig). Måste bara fråga om någon känner till något liniment som först är kylande, sedan värmande? Alternativt bara värmande (och som faktiskt hjälper...) Vill åt ökad blodcirkulation (värme).

Jag brukar linimentera benen efter hårdare träning te.x MKT hoppning. Först så linimenterar jag benen och lindar sedan benen :) Jag linimenterar Endast från lite under hasen till kotan :) :p

Lånar en bit av tråden och undrar om det är någon som har erfarenhet av ARNIKA GEL/eller gele kanske det heter?

Hur tycker ni det funkar, vart har ni det och när?

Tycker anrika är mest blask faktiskt. Använder det om jag vill linimenta större muskelgrupper, eller om jag vill linda över liniment.

Men förutom den initiala, kortvariga kylande effekten som alkoholen i det ger, så nada. Jag brukar testa allt liniment på mina händer, och arnika kyler i kanske 30 sek - sen inget.

Blue Lotion/Blue Liniment är först kylande och därefter värmande.

Det använder jag ofta på hästarna i förebyggande syfte och vid behov.
Minskar då risken för olika skador i benen, likt senskador.

Jag använder Arnika Emin som finns att köpa på Bö***s.

Tycker den funkar bra på galliga ben under lindor + på knän runt om.
Det man får se upp med är att det kan verka som blister på det område som är insmort med det OM det blir blött!

Arnika-liniment har för övrigt den verkan att den inte värmer om det inte behövs på området, då kyler den lite lätt istället. Ibland inte ens det.
Så använd liniment när det behövs ;)

*KL*

Jag använder för närvarande Arnika liniment på kotorna efter ansträngning och vid lindriga gallor (har aldrig varit särskilt gallig). Måste bara fråga om någon känner till något liniment som först är kylande, sedan värmande? Alternativt bara värmande (och som faktiskt hjälper...) Vill åt ökad blodcirkulation (värme).

Som sagt, så blue lotion kyler först och värmer sen. Och ett av få liniment jag märker effekt av när jag har det på mig själv.

Annars för ren värme gillar jag raditals värmesalva, men det är ju kletigare att hålla på med än BL.

*KL*

En gång efter hoppträningen(vi hade gymnastikhoppat på volt) så sa min tränare åt mig att sätta på blue lotion på benen och rumpan,och han sa specifikt blue lotion,om vi inte hade det kunde vi skita i det.

har köpt det nu.men altså liniment, exakt hur funkar det egentligen? Är det att det värmer/kyler?

Ursäkta att jag avviker från ämnet, men hur linimentar man?

klicka lite liniment i handen (alt spraya där det ska linimentas, beroende på vad man har för liniment) och gnugga in linimentet på huden med händerna, det är viktigt att man masserar till pälsen känns torr, annars kommer inte linimentet igenom pälsen ch då är det ju liksom ingen vits med det hela..:)

Okej, ska man sen linda benen eller göra något annat? Men kan man inte då säga t.ex "smörja benen" istället för att "linimentera"?

Beror på. Ponnyn linimentar jag med Radital efter hårdare träning på kotor runt om, famknän och haser. Sen bandage över.
På travarna kan det bli kotor, framknän, bakknän, haser, ofta med blue lotion. Bandage på, ibland plast. Beror ju helt på hästen.

Kan man linimentera hästen om den har mugg? Hjälper det? confused:

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka