Liniment, lindor, kyllera, kylslangar... Vad använder ni?

Ämelie

Trådstartare
Vad brukar ni göra med hästen efter ni gjort ett lite tuffare träningspass? Varför gör ni det? Vad tycker ni fungerar bäst? Själv brukar jag använda kylslangar efter jag hoppat och då benen torkat brukar jag linda alla fyra benen. :banana:

Sv: Liniment, lindor, kyllera, kylslangar... Vad använder ni?

Använder inget alls, hästen får mycket utegång så jag märker inget alls av överansträngda ben.

På tävlingstravarna har jag alltid spolat med kallt vatten på benen ett tag senare har jag liniment och vid behov bandage. Men det där har varit olika på olika hästar.

Något som fungerade mycket bra på min ena travare var att lägga bandageunderläggen i iskallt vatten och sen lägga dom på benet och linda som vanligt. Låter kanske skumt men ack så bra hans ben var av det. Gjorde alltid det efter han hade tävlat.

Back on tracks vadstyken med linda över funkar kannon :)

Gör det i förebygande syfte

Lindar alltid.
Liniment förebyggande, speciellt efter hårt arbete..

Funkar fint, då han är en gamling som var lätt tjock och stel i benen förut! Nu är han så fin så! Ung på nytt! :love:

Vi använder också back on track, men inte bara efter träning, utan även i förebyggande syfte. Funkar verkligen kanon!

Jag Brukar först kyla benen med vatten ca 10 min sedan lindar jag med paddar och fleecee lindor (när benen har torkat) och så brukatr jag använda arnika liniment som jag masserar in på ryggen och rumpan och i bland använder jag ett starkare linement på en gamal skada.

Jag funderar på att skaffa BoT och tästa hur dom funkar, har hört många goda komentarer om dom.

Jo glömde nästan det viktigaste, mycket rörelse i lågsamt tempo = skritt i skogen och mycket rörelse i stor hage.

BoT, är de bra? Hur mk kostar dom? Har hört att de är dyra.. Är dete värt å investera i ett par sådana? Hur funkar de?

Lite nyfiken:D

har på de när vi har vart iväg och hoppat mycke. kyllera först och sedan lindad över natten. brukar även använda liniment när jag tycker vi har ridit lite hårdare.

Verkar som dom flesta är överens om att det fungerar iaf..??

Efter rikgit hårda pass så kyler jag med Isbalsam el dyl direkt efter. Sedan lindar jag till natten med Bot eller vanliga paddar. mend etta är bra efter hårdare pass,annras gör jag inget alls.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 565
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall