Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

krambanan

Trådstartare
Jag har som tur var haft frisk hästar hela mitt liv och endast används lera (Jenka luktande - tror det var värmande) och arnika liniment en kort period på ET inrådan.

Är lite skeptisk till alla lindor/leror/liniment som var eller varann hästägare använder. Men vill nu lära mig mera om detta.

Ni som lindar/värmer/kyler/masserar era hästars ben. När gör ni det? Varför? Och vad använder ni? Hur kommer det sig att ni började (vets inrådan/annan hästägaren/tränare osv)?

/Maria
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

min pålla har/haft lite problem med sina bakknän och jag smörjer henne där med "blue lotion" (kyler först, värmer sen) efter ett ordentligt träningspass eller om jag ser att hon ömmar. ex om hon tappat en baksko. (är väldigt beroende av sina bakskor då hon har lite längre skor bak för att hjälpa knäna.)
började med detta innan jag fick det bekräftat av naprapat vart problemet satt, och har fortsatt med detta då jag ser att det hjälper henne.
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Jag gör det efter ett hårt träningspass, eller om hästen är öm i benen efter varit ute och rejsat i hagen en hel dag. ;) Vissa tider, när min häst har en "spring" period bruakr jag linda i förebyggande syfte vilket bruakr vara väldigt bra. Om hästen haar ömma muskler bruakr jag kyla, och kanske linda under natten. Jag har ett vanligt arnika ( det är bäst!) Och ett isspray, som går att köpa i alla hästaffärer nästan. :)
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Jag använder isbalsam på benen när jag har kört eller ridit lite hårdare än normalt. Arnikaliniment använder jag då och då för att massera ryggen med. Använder även Radital (värmande) ibland. Radital gör dessutom undervärk när jag är stel och spänd pga min whiplash.
Det kanske låter mkt men när jag inte kör använder jag bara liniment ett par dagar i månaden. Kör jag kanske jag använder det en gång i veckan. Hade jag haft back on track hade jag använt dem på natten, men ekonomin sätter stopp. Jag började använda sådant här mest för att jag vet vilken nytta det gör på mig!
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Lämnar man kvar ett kylande liniment/kylande lera? Eller hur länge kan man låta det sitta? Eller kanske effekten avtar av sig självt efter ett antal timmar?

/Maria
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Ellinor * skrev:
Om hästen haar ömma muskler bruakr jag kyla, och kanske linda under natten.

När du säger öm i musklerna var menar du då? För den delen av benen (dvs under carpus och tarsus) man lindar och kyler finns det ju inga muskler på, bara senor och ben.

/Maria
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

krambanan skrev:
Lämnar man kvar ett kylande liniment/kylande lera? Eller hur länge kan man låta det sitta? Eller kanske effekten avtar av sig självt efter ett antal timmar?

/Maria

ja man lämnar kvar det, leran låter man sittta tills den torkar, sen falkler den av lr så borstar man av den.
Effekten avtar, prova att använda linement på dig själv så märker du det.
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

*kl*
Jag masserar med arnika på spända muskler, svullna muskler etc...
vet inte om det hjälper elelr inte, men det gör iaf ingen skada...massagen hjälper väl om något:)
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Jag använder kylgel på benen efter hårda jobb, och innan han går in för natten speedway på bakkotor och bakknäna för jag anser att det bara är där det behövs på honom och sen står han lindad bak över natten.
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Jag masserar in kylande liniment efter mitt sto har hoppat, ridits allmänt hårt, galopperat mkt ute i terrängen eller gått på ojämt underlag, för att de minskar risken för senskador och annat.

Jag masserar in värmande liniment ofta på vintern, om jag har varit ute och ridit i mkt snö så hon har blivit kall, masserar då in ben och rygg.

Har inte fått råd av tränare eller annan person, bara ren "kunskap" av mig, hon skulle säkert klara sig bra utan linimentet också, men jag vill bara vara extra säker ;)
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Använder kyl-liniment (ibland kombinerat med natt-bandage) efter hårda tränings-/tävlingsdagar. Började när Lotus hade problem med sina kotor, har fortsatt på nya hästen utav bara farten :angel:

Ullis
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Jag använder Swede Clay kyllera efter hårda träningspass/hoppning typ. Har provat liniment och kylbalsam också men leran funkar ruperbra på min häst. Har torra fina, svala ben dagen efter. Det jag gillar med leran är att den drar ur värmen från benet och lämnar svalka efter sig. Jag låter leran sitta till nästa dag när jag ska rida eller så, det går lätt att ta bort med hård rotborste/gummiskrapa.
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

använder linment som först kyler sen värmer fter hårdare jobb lr om jag ridit på *konstigt* underlag
 
Sv: Liniment/Kyllera/Arnika och liknande

Liten förklaring till varför man använder linement etc...: Blodgenomströmningen ökar vilket hjälper till att läka ett skadat område, tex en muskel eller sena. Hjälper även då muskler är "skadade" av hård träning. Det som gör att man får träningsvärk är nämligen att muskelfibrer slits av och nya starkare bildas för att i framtiden klara av den hårdare belastningen (detta är dock en reversibel process, dvs om man inte fortsätter träna går musklerna tillbaka och blir svaga som de var från början..). Använder man linement kan läkningsprocessen gå snabbare och muskeln återhämtar sig fortare.
 

Liknande trådar

Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 508
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hur och när använder ni kyllera resp liniment? Om hästen gått ett hårt pass borde väl kyllera användas om man vill kyla, och inte...
Svar
10
· Visningar
4 199
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Satt och bläddrade i mina käresta hästböcker i morse, och kom att tänka på att jag aldrig använt kyllera på hästen. Läste lite om det i...
Svar
3
· Visningar
3 578
Senast: Stopek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp