Linfröolja!

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!
Har en fundering. På flaskan står det att man ska ge det 2-3 ggr per dag. Mina hästar får krafftfoder bara en gång/dag. Kan man ge all olja 1 gång bara eller hur gör ni?

Sv: Linfröolja!

Jag ger 1 dl en gång om dagen till min fjord/island.
Det har inte varit några problem med det.
Nu blir jag lite nyfiken, vad är det för en flaska som rekommenderar att man ger så ofta, och hur mycket per gång?

Det duger bra med en gång om dagen, att tillverkaren vill att du ger mer hänger samman med att de får sälja mer på så sätt.

Beror på hur mycket du vill ge.

---
Hästen spjälkar effektivt vegetabiliskt fett (olja) förutsatt ett den får det i små portioner. Om hästen får för mycket fett på en gång eller får fett den inte kan spjälka går detta ner i grovtarmen, där det hämmar cellulosajäsningen. Fettet spjälkas till fria fettsyror, som hästen kan använda som energi för aerobt arbete. Eventuellt överskott ansätts om fett.
---

Källa: Text och bild Margareta Rundgren, Universitetslektor, AgrD,
Institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU
hippocampus.slu.se

Jag skulle tro att TS avser att ge runt 1 dl per dag eller möjligen aningen mer, det är inga problem för hästen att ta emot på ett mål mat.

Hej
1/2 dl linfröolja per dag räcker när det är för att förbättra päls, hovar ect..
Ska du ge olja för att få hästen att hålla rätt hull skulle jag använda raps eller matolja eftersom det går åt så mycket mer då.. Linfröoljan är ju så mycket dyrare..
Min travare fick 1/2 dl per dag och från ena skoningen till den andra märktes det skillnad i hovkvallite`

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka