Sv: Linfröolja!
Köpte mig en häst som visade sig ha stora pälsproblem och inget jag stoppade i honom i matväg fungerade tillredställande då han även kräver mycket mat för hull och muskler och välmående. Så fort jag kom upp i en lagom giva/kvot så mjällade hela hästen igen totalt och stank amoniak lång väg och detta hände när han kom över en kvot på 5.5.
Jag har nog gått igenom ca 70% av marknadens foder och blandningar vid det här laget i mitt letande efter kraftfoder han tål uteslutit det ena efter det andra för att hitta "problemet", till slut så provade jag med linfrökaka och efter ca en vecka blev hästen mjällfri, men blandar jag inte annat så kommer det tillbaks. Idag står han på enbart linfrökaka ca 0.8kg, mineraler och hö och han håller sig så gott som symtomfri, nu behöver jag bara hålla koll och korregera varefter gräset börjar titta upp. Nu är han uppe på en kvot på 5.8 och det fungerar än så länge så för tillfället höjer jag linfrökaka till skyarna än mer än jag gjorde tidigare. Olja har jag provat men det hjälpte inte när han åt annat foder, dock så gav rapsolja bra effekt på pälsen upp till en viss nivå.