Linfröolja?

S

_smirnofff_

Kan man ge hästarna linfröolja som man köper från vanlig matbutik? Eller är det endast de dyra på hästsport-butikerna som gäller?

Sv: Linfröolja?

Självklart,Köper min linfröolja på Willys ,billigare än tom börjes..Skulle aldrig köpa olja som inte håller matvaru kvalite...

Kan man ge hästarna linfröolja som man köper från vanlig matbutik? Eller är det endast de dyra på hästsport-butikerna som gäller?

Det beror på varför du ger linfröolja. Ger du oljan för att tillföra energi spelar det ingen roll vilken olja du ger. Energiinnehållet är ungefär det samma i alla vegetabiliska oljor. Ger du däremot linfröolja för att tillföra omega-3 fettsyror ska du välja kallpressad olja. Den linfröolja du köper i livsmedelsbutiker är nästan alltid varmpressad. Står det inte kallpressad på flaskan så är den med all säkerhet varmpressad. Problemet med omega-3 fettsyror är att de är väldigt ömtåliga bl.a. för höga temperaturer. Det finns därför förmodligen inga större mängder omega-3 i en varmpressad linfröolja.

. Ger du däremot linfröolja för att tillföra omega-3 fettsyror ska du välja kallpressad olja. Den linfröolja du köper i livsmedelsbutiker är nästan alltid varmpressad. Står det inte kallpressad på flaskan så är den med all säkerhet varmpressad. Problemet med omega-3 fettsyror är att de är väldigt ömtåliga bl.a. för höga temperaturer. Det finns därför förmodligen inga större mängder omega-3 i en varmpressad linfröolja.

I så fall så är det antingen så att den linfröolja som jag har köpt i en vanlig livsmedelsaffär till ett ganska billigt pris är kallpressad eller också så säljs den med felaktig information. Det senare är väl knappast tillåtet?

Men Zeta linfröolja innehåller per 100gram
70 gram fleromättat fett varav omega 3 utgör 53,5 gram. Enligt förpackningen ska man inte steka i denna olja eftersom omega 3 fettsyrorna är känsliga för mkt hög värme under lång tid.
Det står inte ngt om hur den är pressad.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
228
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
439
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka