Linfröolja vs Equi-Jewel och Hippo Kompeet

the_connemara

Trådstartare
Equi-Jewel har jag förstått är någon typ av riskli. Men jag hittar inte info om fettsammansättningen? Skulle vara bättre än linfröolja?

Linfröolja från Gunnarshög har motsvarande 60 % omega 3 och 15 % omega 6.

Hippo Kompeet hittar jag inte alls vad det är för något, trodde i min enfald att det skulle finnas med i deras blad så nöjde mig med en förklaring i butik min hjärna sammanfattade som "fettpulver" :p Vad är det och hur ser fettsammansättningen ut?

Vad hade ni föredragit och varför om man vill ha mer MJ?

Sv: Linfröolja vs Equi-Jewel och Hippo Kompeet

Riskli har jag sett flera fina resultat av. MEN inget om man ska tävla då det ger dopingutslag (på vissa individer om jag är helt korrekt underrättad).

Jag har också sett fina resultat av Equi Jewel.
Jag har gett både det och olja (har en nu som får både).

Fettet i EJ kommer ju från stabiliserat riskli, och jag har för mig att sammansättningen i sig är sämre än linfrö men har ingen källa sådär på rak arm. Vet inte varför det funkar så attans bra men antar att det är en form som kommer hästen bättre tillgodo.

Intressant. Argumentet var bättre sammansättning och billigare. Per MJ blir det typ 30 öre billigare om jag minns rätt. Hmm.

Och smidigare med pellets än olja :p

Equi-Jewel har jag förstått är någon typ av riskli. Men jag hittar inte info om fettsammansättningen? Skulle vara bättre än linfröolja?

Linfröolja från Gunnarshög har motsvarande 60 % omega 3 och 15 % omega 6.

http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5725/2

Rice bran:
fett = 21%
varav:
omega 3 = 0,3 %
omega-6 = 7,1 %

Det finns ingen vegetabilisk olja som kan konkurrera med linfröolja när det gäller sammansättning av omega-3 och –6.

Intressant. Argumentet var bättre sammansättning och billigare. Per MJ blir det typ 30 öre billigare om jag minns rätt. Hmm.

Och smidigare med pellets än olja :p

Ja det är smidigt. Och jag kan faktiskt inte svar på varför det funkar så bra... men det gör det, det är iaf min uppfattning.
Hade gärna vela veta varför :p

Delvis kl

Varför kan man förresten ge mer än dubbelt så mycket Equi-Jewel än olja? Även om man betänker att Equi-Jewel innehåller hälften av energin så är det ju en bra bit över dubbel mängd man kan ge enligt deras utfodringsrekommendation.

Kanske är för att det är pelletsform? Upptaget sker mer successivt, jag vet inte. Bara gissar. Och jag tror inte man kan jämföra alla former av fett rakt av.

Själv ger jag över rekommenderad mängd/giva av speciella orsaker. Det är inga problem om man vänjer in hästen och den inte är i riskzonen att bli IR till exempel, men naturligtvis inget man gör utan särskilda skäl. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka