Linfröolja och Glukosamin frågor

Limelight

Trådstartare
Ska börja ge min häst Glukos samin har jag bestämt. Han brukar vara riktigt stel emellanåt så kan vara värt att testa och se om det blir skillnad.

Tittat på Hööks och Börjes sidor, men vilken tycker ni fungerar bäst av de sorterna de har att sälja ?
Glucosamin ( gul etikett ), Eller Bio Glucomin Eller Vimitil Glucosamin ?
Vet inga andra ställen att köpa detta på så därför jag frågor om de 3 sorterna :)

Fråga om Linfröolja :
Någon som ger sina hästar det ?
Min häst är väldigt stressad av sig självmant, stressar upp sig för vad som helst och det gör att jag tror magen inte kan må bra av allt detta inbyggda stressande.
Jag själv kan äta linfrö om jag är stressad och får ont i magen och det blir bättre på en gång, så funderar på om det kan hjälpa min häst också :).

Varför ger ni linfrö till era hästar i för syfte ?.
Förr vet jag att jag hörde talas om någon linfrökaka, men det kanske inte finns i dagens läge ? Finns det, vad är det i såfall ?

Sv: Linfröolja och Glukosamin frågor

Min eksemhäst får linfröolja då det har visats ha effekt på eksem. Ger förebyggande lite grann året om, högre dos under eksemsäsong. Har fungerat förvånansvärt bra!

Glukosamin har jag ingen erfarenhet av.

Tyvärr finns det så vitt jag vet inte några bra studier på hur hästa tar upp glukosamin från fodret, vilket gör sortval och dosering lite krångligt. Ska man gå på erfarenheter från andra djurslag (bla. människor) så kan det vara skillnad på hur bra glukosaminen tas upp beroende på hur den är bunden, och då ska du kolla så det står KCl (inte HCl) i innehållsförteckningen. Sedan är det bara att jämföra kilopris, men tänk på att vissa sorter är ren glukosamin och vissa är blandade med socker, så det kan krävas lite huvudräkning för att kolla hur mycket glukosamin burken verkligen innehåller. Har för mig att Vimital och Clavers är KCl, medan Emins och Bioglukominen är HCl (men kan minnas fel) och att Clavers 1kg burk var billigast på hööks i höstas.

Emins glukosamin är i sulfatform (i motsats till bioglucomin), vilket jag har fått tips av både vet och människor som äter glukosamin ska vara det mest lättupptagliga o effektiva.

Ger min häst denna och tycker att det är stor skillnad. Om jag hoppar över någon dag tycker jag på en gång att han blir stelare igen. Har funderat på att testa hööks variant som också är i sulfatform, men eftersom emins funkar så bra så vågar jag inte byta....

Lycka till!

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 428
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka