Linfröolja/kaka/pellets

puppan2

Trådstartare
Vad är det för skillnad på linfrökaka, linfröpellets och linfröolja? I effekt på foderstaten menar jag. Om man skall skapa en kolhydratfattig och fiber/fettrik foderstat för en häst med känslig tarmflora....vilken är bäst att välja av de tre? Är det bara en fråga om tycke och smak, eller ger de olika effekt?

Sv: Linfröolja/kaka/pellets

Olja är ju olja, ren energi, flytande, måste blandas i nåt annat foder.

Det andra är restprodukter från oljeframställningen. *kaka innehåller fortfarande en hel del fett men även bra protein, fibrer, mineraler osv.

*mjöl innehåller mindre fett än *kaka och förhållandevis mer av det andra.

Det beror på vad det är du vill åt....

Sara

Olja är ju olja, ren energi, flytande, måste blandas i nåt annat foder.

Det andra är restprodukter från oljeframställningen. *kaka innehåller fortfarande en hel del fett men även bra protein, fibrer, mineraler osv.

*mjöl innehåller mindre fett än *kaka och förhållandevis mer av det andra.

Det beror på vad det är du vill åt....

Sara

När du säger *mjöl...är det pelletsen du menar då???

Ok....jag förstår! Har du möjligtvis en länk till siffrorna på innehållet (fett, protein, fibrer, mineraler etc) i de tre produkterna :)???

Skillnaden mellan kaka och mjöl är att man har extraherat olika mycket fett ur linfröna och följdaktligen så innehåller restprodukten olika mkt fett. Kaka innehåller mer än mjöl. Linfröpellets är väl antagligen gjorda av antingen mjöl eller kaka, vet inte.

Siffrorna har jag ingen länk till, dom finns i "Fodertabeller för idisslare" och en del även i "Utfodringsrekommendationer för häst".

Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 608
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 833
Senast: mackan
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Centaur
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24
  • Födda -21