A

annelie-eriksson

Jag ger min häst hela linfrön, och jag läste i en bok att man skulle blötlägga linfrökakor i varmt vatten...gäller detta oxå hela linfrön?

Sv: Linfrön

Det är tvärtom. Linfrön skall blötläggas i hett vatten medan linfrökaka kan ges som den är.

okej...då har jag nog missuppfattat allt då...men vet du hur länge dom måste ligga i blöt innan man kan ge hästen det?

Linfrön som blöts (oavsett om det är i en hink eller i en mage...) ger upphov till ett gift. Därför bör man antingen blötlägga dem i massa vatten och hälla bort vattnet eller (vilket jag föredrar) koka dem. (Det går att hälla på kokande vatten också).

Personligen ser jag ingen anledning till att blötlägga linfröna, jag utfodrar dom som dom är. Äter man linfrön själv så bryr man ju sig inte om att blötlägga dem innan man tex. strör dem på filen. Vår kropp kan ju ta rätt på dem ändå, så varför skulle inte hästkroppen kunna det. Däremot ger jag krossade linfrön så kan man utnyttja alla vitaminerna också, man får inte bara den "smörjande" effekten.

chevan skrev:
Personligen ser jag ingen anledning till att blötlägga linfröna, jag utfodrar dom som dom är. Äter man linfrön själv så bryr man ju sig inte om att blötlägga dem innan man tex. strör dem på filen. Vår kropp kan ju ta rätt på dem ändå, så varför skulle inte hästkroppen kunna det. Däremot ger jag krossade linfrön så kan man utnyttja alla vitaminerna också, man får inte bara den "smörjande" effekten.

Med dom säger ju att det finns nåt giftigt ämne i linfröna, som är giftigt för just HÄSTAR men inte för oss. DÄRFÖR ska dom kokas/hettas upp före utfodring!

ja, det finns ett giftigt ämne i dom, men hur länge måste dom ligga i blöt innan man kan ge hästen de?

annelie-eriksson skrev:
ja, det finns ett giftigt ämne i dom, men hur länge måste dom ligga i blöt innan man kan ge hästen de?

Om du kokar linfrö i 2,5 minuter har 99.99 % av vätecyaniden (det giftiga ämnet) först bildats och sen försvunnit.

Din ursprungliga fråga var dock inte så tokigt ställd. Faktum är att det just i pressat linfrö-linfrökaka-kan finnas olika mängder cyanid kvar beroende på hur kakan har processats. I det oskadade fröet däremot finns det inte cyanid. Denna bildas när fröskalet skadas och ett enzym frigörs. I hästens mage oskadligörs dock detta enzym så i de flesta fall skulle man nog kunna ge linfrö utan kokning. Men för säkerhets skull bör man koka.

Vad gäller halten cyanid i linfrökaka varierar den med pressmetoden. Kaka importerad från utanför EU kontrolleras vid gränsen och avvisas om den innehåller olämpligt mkt. Om och hur inom EU tillverkad linfrökaka kontrolleras har jag inte lyckats finna ut. HH

annelie-eriksson skrev:

Oj här har ingen svarat dig... det var några veckor sen. Har du fått svar på din fråga via andra vägar kanske?

Iaf, man ska koka eller stöpa fröna och låta det stå tills det svalnar. Du kan låta det stå över natten om du vill.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar