LinfröKAKA - skyddande effekt eller ej??

Zandrah

Trådstartare
Nu har jag läst en massa trådar här på buke och får ingen klarhet i följande:
Linfrö är bra för magen och ska ge en slags skyddande effekt genom ett slem som lägger sig som ett hölje i magsäcken. Samma hölje som smörjer tarmen kanske?

MEN!!! ÄR det så att det BARA är vanliga hela kokta linfrön som har den effekt eller är det så att linfröKAKA/pellets också har denna effekt?
Som jag läst verkar buke-expertisen vara väldigt oense om detta.

VAD är det då isåfall som gör att endast hela linfrö ska ha den effekten? För som det verkar så blir även linfrökaka slemmigt och geggigt när man blöter det?

SÅ - en gång för alla: Hur är det?

Jag har läst på tex Åsebro foder att "linfröets vattenlösliga slemlager, skyddar hästens tarmslemhinna och underlättar tarmarnas rörelser." (Dock inget om att det lägger sig som en hinna i magsäcken...)

Sv: LinfröKAKA - skyddande effekt eller ej??

Linfrö bildar ett slem vid upphettning, slemmet kan fungera som rensare. Dvs tar med sig foderrester, skonar mage och tarm eftersom maten blir lenare i magen.
Bra t ex vid magtarr eller magsår, eller liknande problem i magen.

Linfrökaka är en biprodukt som kommer från att man pressat fram oljan ur produkten, den är rik på smrp och har en snäll effekt på magen. Skydd kan oljan däremot ge om den ges under en längre tid i större mängd.

Så själva linfrökakan ger inte det skyddande slemmet så att säga?

För någon sa att även den blir slemmig när man blandar den med vatten och att den redan är upphettad vid framställningen s.a.s.
Men när jag blandar min med vatten blir det inget slem. Linfrökakan är som små sönderbrutna dajmbitar ungefär. :D och inget händer när jag blandar det i vetekliet.

Linfrökaka bildar inte alls samma mängd slem som själva linfrö gör när den hettas upp, en måttlig till liten bildning skulle jag vilja påstå.

Jag har gett mina hästar linfrökaka sista månaden och tycker att det är bra slemmigt ,men det kanske skiljer från märke till märke ?

Mia

Jag häller kokande vatten över linfrökakan och får stå i 15-30 min. Ju längre det står destu slemmigare blir det...iaf mitt!

Jag häller kokande vatten över linfrökakan och får stå i 15-30 min. Ju längre det står destu slemmigare blir det...iaf mitt!

Ahaa.... det kanske är jag som låter det stå för kort tid i vatten....?
Jag bara blandar det med vatten och sedan ger jag på en gång. Jag ska testa att låta det stå lite och se om det förändras. :)

Miaa: Vad har du för märke? Mitt är inget "märke" utan det kommer direkt från en kvarn i Borlänge. Det är som lite "mjöl" blandat med små bitar som ser ut som krossad och sönderbruten Dajm ungefär. Är det samma konsistens på ditt?
Jag vet inte om det är då det kallas för pellets`?

Oh jag vet inte vad det är för märke men jag häller också på varmt vatten :)

Och då blir det slemmigt på 5 minuter .
Och det kanske är så som ovan skriver att desto längre det står desto slimigare blir det .?

Men har du inte tillgång till varmvatten så blöt det över natten .

Mia

Jag har märkt att sätter man kallvatten i - fast det står längre typ 1h så blir det inte lika bra som med kokande vatten. Eftersom "kornen" inte löses upp med kallt vatten utan lämnar som bitar i...men knappast har det egentligen nån praktisk betydelse! det har bara blivit som en vana att koka upp vatten, slå över, vänta. Sen tror jag att hästen gillar det bätte då det är ljummet än iskallt:grin:

Anledningen till att jag över huvud taget ger just linfrökaka istället för rena linfrön är för att jag ville slippa det eviga mixandet. Särskilt just att koka. Annars hade jag gett hela linfrön :laugh:
Men det är ju så smidigt att bara blanda ihop det med kliet och sedan ge det.
Men jag ska testa att låta det stå ett tag och se om det löses upp något.

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 300
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama