Linfröpellets!

Polly_Mulle

Trådstartare
Ni som fodrar med linfröpellets, hur mycket ger ni per dag och hur länge låter ni det svälla innan ni ger det?
 
Linförpelletsen behöver inte svälla, så noll minuter. Jag valde just pellets för att kunne ge TORRT.

Gav 0.2 kg per dag. Hade tänkt fortsätta hela vintern men jag orkar inte med foderförsäljaren (finns bara en här som säljer) så jag la om foderstaterna och skippade linfröpelletsen.
 
Jag fodrar inte med pellets utan med vanligt linfrö. Ger 1 dl / dag. Kokar upp 1L vatten och precis när det slutat koka (hett) häller jag det över linfröna. Låter det svalna/svälla under dagen medan jag är i skolan och sedan blandar jag det i betforen när jag kommer till stallet.
 
jag ville ha vanliga linfrön men det fanns inte i affären så jag ger pellets men jag blöter det ändå med varmt vatten, tycker inte om att ge hela pellets. Tack för era svar!
 
Nu ger jag 1 dl linfrö men förut gav jag pellets och jag gav då 2 dl/dag till mitt lilla halvblod. Jag har gett pellets både torrt och blött.

M.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp