Linfröolja/rapsolja?

LoveHorses44

Trådstartare
Jag hade tänkt köpa någon olja att ge min ponny i fodret. Har hört att det ska vara bra och att pälsen blir finare också. Polly är gammal, 27 år :o , men är fin och fräsch. Hon får havre med 1 pumptag B-vitamin två gånger om dagen. 1-2 (vi håller på att ändra lite) kilo hö fyra gånger om dagen. Men nu undrar jag, vad tycker ni är bäst, linfröolja eller kan man ge någon annan olja? Vilken olja ger ni? Eller ska man inte alls ge olja? Skriv vad ni tycker :D
 
Jag ger rapsolja för att få mer energi i fodret :)
Linfrö sägs ju vara bra för pälsen men om det verkligen stämmer eller inte vågar jag inte svara på..
 
Jag ger rapsolja för att få mer energi i fodret :)
Linfrö sägs ju vara bra för pälsen men om det verkligen stämmer eller inte vågar jag inte svara på..
Ja, just det. Jag har hört att äldre hästar tar upp energin sämre och att man då kan tillsätta olja. Min ponny är ju ganska gammal:banana:
 
Jag gav min unghäst olja när han växte extremt mycket som tvååring och pälsen var redan fin men blev finare och han höll sig i hull (knappt:crazy:)jag gav rapsolja.
Min kille blev dock helt förbytt i temperamentet av oljan (försvann när oljan försvann och kom tillbaka när oljan kom tillbaka)
Och du behöver mer energi i fodret och det inte är nån fara om ponnyn blir lite pigg så använd olja du:)
 
Jag hade tänkt köpa någon olja att ge min ponny i fodret. Har hört att det ska vara bra och att pälsen blir finare också. Polly är gammal, 27 år :o , men är fin och fräsch. Hon får havre med 1 pumptag B-vitamin två gånger om dagen. 1-2 (vi håller på att ändra lite) kilo hö fyra gånger om dagen. Men nu undrar jag, vad tycker ni är bäst, linfröolja eller kan man ge någon annan olja? Vilken olja ger ni? Eller ska man inte alls ge olja? Skriv vad ni tycker :D

En liten del av energibehovet kan man absolut ge som olja. Då bör man i första hand ge linfröolja eftersom den innehåller förhållandevis mest av den viktiga fettsyran omega-3 som är en inflammationshämmande fettsyra. Andra oljor innehåller mer av fettsyran omega-6 som är inflammationsfrämjande, alltså inget man vill ge sin häst.
Här är en artikel från tidningen Hippson där det står lite mer samt en tabell över omega-innehållet i olika oljor

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/omega-3-ar-viktigt-aven-for.htm
 
Jag hade tänkt köpa någon olja att ge min ponny i fodret. Har hört att det ska vara bra och att pälsen blir finare också. Polly är gammal, 27 år :o , men är fin och fräsch. Hon får havre med 1 pumptag B-vitamin två gånger om dagen. 1-2 (vi håller på att ändra lite) kilo hö fyra gånger om dagen. Men nu undrar jag, vad tycker ni är bäst, linfröolja eller kan man ge någon annan olja? Vilken olja ger ni? Eller ska man inte alls ge olja? Skriv vad ni tycker :D

Linfröolja är den bästa pga sin omega 3/6 sammansättning.
Man kan ge annan olja, raps är näst bäst men jag tycker man ska hålla sig till linfröolja om man inte ska ge stora mängder (det blir dyrt) och då kan man ge en del linfrö och en del raps tex. (Men det är egentligen bara aktuellt om man har en PSSM häst som behöver mkt fett)
Kör på linfröoljan du, eller nåt annat fett/kalori tillskott som riskli. Jag ger linfröolja, linfrö och/eller Equi Jewel när jag behöver extra fett/energi i foderstaten.
 
Linfröolja är den bästa pga sin omega 3/6 sammansättning.
Man kan ge annan olja, raps är näst bäst men jag tycker man ska hålla sig till linfröolja om man inte ska ge stora mängder (det blir dyrt) och då kan man ge en del linfrö och en del raps tex. (Men det är egentligen bara aktuellt om man har en PSSM häst som behöver mkt fett)
Kör på linfröoljan du, eller nåt annat fett/kalori tillskott som riskli. Jag ger linfröolja, linfrö och/eller Equi Jewel när jag behöver extra fett/energi i foderstaten.
Tack!:D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
916
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Andersson
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp