Linfrökaka eller loppfrön

Ajda

Trådstartare
Vill höra era åsikter. Ska jag köpa linfrökaka eller loppfrön att ge min häst med känslig mage?

Har gett loppfrön innan men det är jämt slut på granngården här i stan. En i stallet ger sin häst linfrökaka och det var ju mycket billigare. Men är det lika effektivt?
 
Jag kan bara prata av egen erfarenhet.

Bara för två veckor sedan bytte jag mina loppfrön mot linfrökaka. Jag har hållit koliken stången i ett helt halvår, vilket är rekord på min kolikhäst.

Bara en vecka senare får han kolik och jag kunde inte förstå varför. Jag har alltid hört att det är exakt samma med rena frön som kaka.
Men nu är jag inte så jäkla säker.

Jag har nu återgått till loppfrö (vilket tydligen ska vara bättre än rena linfrön också enligt en bekant som har magproblem) och han har blivit pigg och glad igen.

Jag hoppas att det var så enkelt iallafall. Jag vet inte om det verkligen var detta eller inte dock.
 
Linfrökaka och loppfrön har olika användningsområde.

Loppfrön ges som en kur på några veckor när det har varit kladdigt och blött i hagen eller om hästarna står och grejar mycket i backen. Loppfrön tar med sig ev. grus ut med avföringen genom att en gel bildas runt fröet som gruskornen klibbar fast vid. Ska ges torrt för att få optimal effekt. Innehåller egentligen ingen näring som hästen kan ta upp.

Linfrökaka är en restprodukt efter att linfröoljan har utvunnits ur linfröet. Linfrökaka bygger upp magslemhinnan och hjälper mage och tarm att skapa en bra bakterieflora och ger därmed ett bättre näringsupptag. Ger fin glans på hårremmen och ger också ofta en extra skjuts till hästar som har lite svårt att hålla hullet. Kan ges både torrt och blött. Ett litet observandum är dock att linfrökaka kan ge diarré men det kan också hjälpa emot diarré och bajsvatten så man får helt enkelt testa sig fram vad som gäller för ens egen häst.
 
Linfrökaka och loppfrön har olika användningsområde.

Loppfrön ges som en kur på några veckor när det har varit kladdigt och blött i hagen eller om hästarna står och grejar mycket i backen. Loppfrön tar med sig ev. grus ut med avföringen genom att en gel bildas runt fröet som gruskornen klibbar fast vid. Ska ges torrt för att få optimal effekt. Innehåller egentligen ingen näring som hästen kan ta upp.

Linfrökaka är en restprodukt efter att linfröoljan har utvunnits ur linfröet. Linfrökaka bygger upp magslemhinnan och hjälper mage och tarm att skapa en bra bakterieflora och ger därmed ett bättre näringsupptag. Ger fin glans på hårremmen och ger också ofta en extra skjuts till hästar som har lite svårt att hålla hullet. Kan ges både torrt och blött. Ett litet observandum är dock att linfrökaka kan ge diarré men det kan också hjälpa emot diarré och bajsvatten så man får helt enkelt testa sig fram vad som gäller för ens egen häst.

För min häst blir det alltså lite tvärtom. För hans välbefinnande (kolikhäst, krubbitare) så måste jag ha rent loppfrö eller linfrö för att han ska må bra. Detta ges i förebyggande året om, blött.
Han har alltså ingen sand- eller lerkolik utan hans kolikmage verkar vara medfödd.

Jag känner ju att linfrökaka ger slem det med men av någon anledning verkar den inte på samma sätt. Intressant att veta om något saknas i kakan och vad i så fall?
 
Självklart saknas en hel del i kakan, det är ju en restprodukt från linoljeproducenten.

Som TW redan nämnd har lopp- och linfrö helt olika egenskaper och användningsområden. Oavsett om man väljer linfrö i kaka eller kokar själv till slemmig gegga. Viktig är att inte ge linfrö utan att först ha kokat dem, det kan ge förgiftning.

Vill jag ge linfrö (för magen, pälsen) ger jag hellre kokta linfrö. Billigt och då får jag också med oljan.

Har jag problem med magen och misstänker att det kommer ner jord och sand i hästen, ger jag loppfrö.
 
Självklart saknas en hel del i kakan, det är ju en restprodukt från linoljeproducenten.

Som TW redan nämnd har lopp- och linfrö helt olika egenskaper och användningsområden. Oavsett om man väljer linfrö i kaka eller kokar själv till slemmig gegga. Viktig är att inte ge linfrö utan att först ha kokat dem, det kan ge förgiftning.

Vill jag ge linfrö (för magen, pälsen) ger jag hellre kokta linfrö. Billigt och då får jag också med oljan.

Har jag problem med magen och misstänker att det kommer ner jord och sand i hästen, ger jag loppfrö.

Ja, det var ju lite klantigt att fråga OM det fattades........Såklart det gör liksom.
 
Det man får tänka på är att linfrökaka tillför både protein och energi till foderstaten, vilket inte loppfrö gör. Så om man byter ifrån det ena till det andra får man också titta över resten av foderstaten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 888
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 795
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp