D

Disab

Jag har funderingar på att ge linfrö till min lilla pålla för hennes problem med huden, eksem och så.

Men vanliga linfrön kokar man ju, men hur är det med krossat linfrö? Det strör ju många på morgonfilen till sig själva. Kan inte "näringen" i krossat linfrö tas upp av hästens mage och tarm?
 
Sv: Linfrö

Vi kör linfröpellets till våra och det fungerar jättebra! :bump: Det ska alltså INTE blötläggas man ger detta torrt.
Har till och med hört att det är farligt att blöta just linfröpellets, någonting om att blåsyra kan bildas då och det är giftigt. Borde inte vara bra om man blandar med foder som tex. blötlagd betfor och det inte äts upp på en gång? Kanske är det nån annan här på Buke som vet mer än lilla jag?
(Undrar var man får alla idéer och "jag ha hört", ifrån?)
 
Sv: Linfrö

minternet skrev:
Vi kör linfröpellets till våra och det fungerar jättebra! :bump: Det ska alltså INTE blötläggas man ger detta torrt.
Har till och med hört att det är farligt att blöta just linfröpellets, någonting om att blåsyra kan bildas då och det är giftigt. Borde inte vara bra om man blandar med foder som tex. blötlagd betfor och det inte äts upp på en gång? Kanske är det nån annan här på Buke som vet mer än lilla jag?
(Undrar var man får alla idéer och "jag ha hört", ifrån?)

Jo, jag har funderat på att köpa Hippo LinCubes, men jag vet inte...
 
Sv: Linfrö

Man bör kanske skilja på hela, naturliga linfrön och linfröprodukter.

Linfrön kan man ge för att underlätta för mage och tarm, t.ex. vid betessläpp eler om man har en häst med lite trög mage eller koliksymptom. Då ska fröna blötläggas i någon timma minst. Det är nämligen inte fröna i sig som gör nytta, de tas inte ens upp av systemet utan kommer ut helt opåverkade. Det är det fiberslem som bildas vid blötläggning som gör nytta genom att skapa en angenäm miljö i mage och tarm + att den smörjer tarmen.

//C

(att strö linfrö på filen verkar rätt meningslöst då fröna far rakt igenom kroppen utan påverkan)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linfrö

vargen skrev:
Man bör kanske skilja på hela, naturliga linfrön och linfröprodukter.

Linfrön kan man ge för att underlätta för mage och tarm, t.ex. vid betessläpp eler om man har en häst med lite trög mage eller koliksymptom. Då ska fröna blötläggas i någon timma minst. Det är nämligen inte fröna i sig som gör nytta, de tas inte ens upp av systemet utan kommer ut helt opåverkade. Det är det fiberslem som bildas vid blötläggning som gör nytta genom att skapa en angenäm miljö i mage och tarm + att den smörjer tarmen.

//C

(att strö linfrö på filen verkar rätt meningslöst då fröna far rakt igenom kroppen utan påverkan)

Jo, men krossat linfrö tas upp av kroppen, det fina fettet i dessa + att det ger en bra fibertillförsel till tarmarna. Däremot HELA linfrön går rakt igenom kroppen.

Linfrö används mycket för dess nyttiga innehåll av omega 3-fettsyror(alfalinolensyra) och kostfibrer. För att innehållet ska komma kroppen till nytta krävs dock att de krossas innan användning, en detalj som många missar, annars passerar de rakt igenom kroppen.

Ett annat sätt att få i sig nyttigheterna är att göra ett linfröavkok på 3 msk hela linfrön och en kopp vatten.
 
Sv: Linfrö

Obehandlat linfrö måste upphettas/blötläggas.

Det finns många olika former av behandlat linfrö - dessa behöver man alltså inte själv behandla.

Det bästa när man fodrar med olika linfröprodukter är att ta reda på hur de har framställts och om de är "färdigbehandlade" eller inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: super
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 885
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp