Linfrö recept

goamarie

Trådstartare
Jag eftersöker ett linfrö-kokar-recept. Hippo lin cubes i all ära men 109:-/10 kg när man kan köpa linfrö för 4 kr/kg!!

så jag undrar om någon här på buke i detta avlånga land har ett recept på linfrökok?? det blir ju så mkt billigare.

Mvh Marie
 
Sv: Linfrö recept

Häll önskad mängd linfrö i en hink eller bytta. Slå på kokande/kokhett vatten (jag tar ur vattenkokare. Låt stå ca 12 timmar.

Det "receptet" fick jag av min veterinär. Jag tar drygt en liter vatten till en blandning av 2 dl linfrö och 2 dl betfor. Jag lagar till morgonmaten på kvällen och vice versa.
 
Sv: Linfrö recept

ok.
men för hur många hästar är detta? har hört nånstans att man ska inte ge mera än 1 dl/dag....

men om man bara stöper det så här, får man bort allt det farliga då? (cyanväte eller vad det hette)
 
Sv: Linfrö recept

Jag gör på samma sätt, dvs slår över kokande vatten.
Du behöver inte vara orolig för att det är farligt, ny forskning har visat att hästar kan äta okokt linfrö. Däremot behövs det kokande vattnet för att frigöra alla "nyttigheterna".
Jag ger (till en c-ponny) 1 dl 2ggr./dag.
På kvällen efter fodringen gör jag iordning 2 burkar med 1 dl linfrö och 2½dl kokande vatten i varje. Då har jag en till frukost och en till kvällsmat nästa dag.
 
Sv: Linfrö recept

Min häst får 4 dl per dag, men det är nog ganska mycket. Hon har ätit detta i ca 10 månader och lever och har hälsan.
 
Sv: Linfrö recept

Har i många år användt linfrö. Innan jag hade varmvatten i stallet så hällde jag på kokande vatten och nu så blir det varmvatten ifrån kranen i stallet, ca 60 gr. Det fungerar alldeles utmärkt och skillnaden är att det blir en fastare konsistens med kokt vatten än kranvatten.
Jag ger 1 dl linfrö/häst (förutom när dom är lösa i magen :o )
Linfröet anses ju ha många goda egenskaper och dom sista åren har det ju talats en del om att det hjälper till att transportera bort sand och jord som dom petar i sig i hagen.

Lycka till mvh Rosie
 
Sv: Linfrö recept

Undrar om du inte blandar ihop det med loppfrön? Just loppfrön är bra på att rensa tarmarna.
 
Sv: Linfrö recept

Är inte mycket för att tvärsäkert hävda att just jag har rätt, men jag har för mig att det var en del artiklar för typ 1-2 år sedan om det här med sandkolik och där stog det om just linfrö. Jag har användt det ca 10 år så jag tyckte det var bra att jag kunde plussa på en ytterligare bra egenskap med linfröet :banana:
MVH Rosie
 
Sv: Linfrö recept

Har du Svenska Foder nära tillhands? För de säljer (iaf i skövde) linfrökaka/pellets i egna säckar som kostar ca 4kr/kg också. Iaf vad jag kommer ihåg! Tror att det var 25kg för 120kr... Det blir drygt 4kr, nästan 5.

Jättebra, behöver bara blötläggas.
Men kanske är det inte så mkt jobbigare att köpa linfrön och koka själv? Gör som du vill... Ville bara tipsa om det där ovan... ;)
 
Sv: Linfrö recept

Rosie skrev:
Är inte mycket för att tvärsäkert hävda att just jag har rätt, men jag har för mig att det var en del artiklar för typ 1-2 år sedan om det här med sandkolik och där stog det om just linfrö. Jag har användt det ca 10 år så jag tyckte det var bra att jag kunde plussa på en ytterligare bra egenskap med linfröet :banana:
MVH Rosie

Jag kan säga att flera veterinärer rekommenderade mig att ge min häst LINFRÖ när hon fick kolik och blev inlagd...
De sade: "Det rensar ur magen och tar med sig sand och annan skit" (ungefär så)
Jag har sedan dess gett min minst 2dl/dag under installningsperioden.
Hon mår bra av det!
 
Sv: Linfrö recept

min fjorddam är maxad c-ponny och jag fick rekomendationerna av min tränare att ge 1 dl om dagen. och att inte koka mer än vad som går åt på 3 dygn.
Det receptet hon luskade fram skulle man koka 20 min å sen svalna över natten.... men om det nu bara räcker att koka vatten och hälla över så går jag nog över till det.....

Tack så hjärtligt för alla svar!!

finns det några flera recept på linfrökok så får ni gärna plita ner dom också.
 
Sv: Linfrö recept

goamarie skrev:
min fjorddam är maxad c-ponny och jag fick rekomendationerna av min tränare att ge 1 dl om dagen. och att inte koka mer än vad som går åt på 3 dygn.
Det receptet hon luskade fram skulle man koka 20 min å sen svalna över natten.... men om det nu bara räcker att koka vatten och hälla över så går jag nog över till det.....

Förr så sa dom att det skulle koka så länge men idag förbehandlas linfröet på ett annat sätt så att det inte behövs.
Jag har alltid blötlagt varje dag, inte för flera dagar. När jag inte hade varmavatten i stallet så hade jag linfröet inne i köket, kruxet var bara att komma ihåg att ta det med ut i stallet :crazy:
En annan trevlig egenskap med linfröet är ju att dom får så fin päls.
Lycka till mvh Rosie
 
Sv: Linfrö recept

Jo en finare päls behöver hon efter det året hon haft :crazy:
hon var på ridskola och blev för tok för mkt riden. sen att det var dåligt hö och dessutom förlite gör ju att hon ser ut som hon ser ut...


men vad menar du med att fröna behandlas på ett annorlunda sätt? är det riktigt säkert? jag menar jag vill juinte ha en häst som är dålig i magen! hur gör dom annorlunda? dessa frön jag köpt är från granngården, är dom behandlade?
 
Sv: Linfrö recept

Japp, jag tror nog att det bara finns linfrö som man kan "snabbkoka" idag, tror att den är värmebehandlad men är inte alls säker, det finns säkert någon som kan det bättre. Eller oxå är det så att dom kommit fram till att det inte är så väldigt noga med kokningen. När jag började med linfrö för ca 10 år sedan så riskerade man att ta livet av hästkraken om man inte kokade linfröet minst 30 min!

Lycka till med pållen mvh Rosie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Brukar ni kolla bäst före datum när ni köper foder? Jag har sett till och ha lite koll tidigare, när jag köpt mycket ifrån...
Svar
5
· Visningar
1 884
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT* Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig.. Jag har i flera år köpt hö från en och...
Svar
9
· Visningar
1 432
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp