pastejja

Trådstartare
Förr, i mitt tidigare hästliv var jag med om att man brukade koka linfrö i en stor gryta och ge till tävlingshästarna ibland. Jag minns inte så mycket mer.
Gör någon av er det fortfarande?
Hur länge ska det koka? Hur ofta och mycket ger ni? Vad är effekten?
/U

Sv: Linfrö

Effekten är ju framförallt att slemmet som blir vid kokning är skyddande för tarmslemhinnan.

Nu har jag inte gjort det på länge, men ska se om fbl kan tänka sig att äta. Minns inte koktid, men man kokar tills det blir slemmigt, går ganska fort. Sen låter man det svalna bara, och ger hästen. Kan sparas i kylskåp några dagar. Det är just slemmet som blir som är det fina.

Jag gav ett par dl 'färdigt slemjox' per dag när jag gav.

Jag ger.

1½-2 dl linfrö i en burk och sen på med kokande vatten.
Låt stå tills det svalnat.

Jag hade en vattenkokare i stallet och hällde bara kokande vatten över linfröna, som sedan fick svalna.

Gav väl ca 2 dl tror jag, det var längesedan. ;)

Ger linfrö kaka. En bra proteinhöjare och bra för magen innehåller en del B-vitaminer. Blöter det i lite vatten innan fodring. Behöver inte stöpas linfrön.

*kl*

Var kan man köpa linfrö?
Antar att man kan köpa i livsmedelaffärer men det känns som om man skulle vilja köpa lite större förpackning så man slapp ränna till affären ofta...

Jag ger mina ett par ggr/veckan ca 1½-2 dl var.

Gör som flera här, häller kokande vatten över från vattenkokaren, ju längre det får stå (max över natten), dessto bättre "slem" får man.

Kanske finns olika storlekar, jättelänge sen jag köpte, har kartongen kvar under sängen. Så kröp in och kollade, och den var 20 kg iaf. Men flera år sen den.

Vad betalar du för den?

Jag betalar 16.90:- / kg

**hugger sista knappen**
Tack för era svar!
Jag ger redan linfrökaka,iodvis men eftersom jag nu har alla möjlighet att koka linfrö, mash och annat spännande, men jag vet inte så mycket om sådant (än).
Funderade på att kokta linfrö och linfrökaka måste kunna lite olika saker, eller?

Ger ni som ger kokta linfrö det dagligen? Periodvis? En gång i veckan? Annat?
/U

Jag ger ett par ggr/veckan.

Har tidigare år gett linfrökaka, men både försäljaren och vad jag läst har på buke tidigare, så är ju just linfrökaka en rest när man pressat ut oljan, så är man ute efter bl a b-vitaminerna och proteinet så ska man ge oljan, men jag kan fara med osanningar så bäst är att ta reda på fakta själv.

Om jag jämför mina hästars päls och magar från när jag gav linfrökaka och nu när jag kokar linfrö, så är de klart bättre nu.

Linfrö finns att köpa på exempelvis granngården/lantmännen (storpack 20 kg)eller i livsmedelbutik (ca 1 kg).
Jag ger mitt fullblod kokta linfrön och har gjort detta i flera år. Började ge detta för hon hade lite kolikproblem, fick tipset att börja ge kokta linfrön. Kokar ca 1-2 dl, låter det koka i ca 20 min sen får det svalna innan hon äter det. Som det stod tidigare så är det främst slemmet som bildas som är mycket bra och smörjande för tarmarna, sen får hästarna en fin och blank hårem. :laugh:

kokar du linfrö i 20 minuter varje dag eller kokar du för några dagar åt gången?

Mimus och KillerQueen: Räcker det för att oskadliggöra de skadliga ämnena i linfrö?

Lite lurigt nu när ni alla ger det lite olika.. Hur ska jag då veta vad som är bäst? ;)

/U

Jag har gett linfrö periodvis till mina hästar, främst vinterhalvåret som proetintillskott och för hårremmens skull. Kokar inte, enbart stöper i kokhett vatten. Mängden brukar vara runt 1½-2dl per häst.

Vi gör likadant. Har en vattenkockare i stallet och blöttlägger 1 dl per häst till lunch som serveras till kvällsmaten...

Linfrökaka har både B-vitamin och annat nyttigt kvar. Men man behöver inte stöpa linfrökaka som man bör göra med linfrön till häst. Sök på Linfrökaka på internet så får du fram att det innehåller även en hel del protein.

Tack o lov att man kunde sluta med dessa storkok:eek:

Sen linfrökaka- ej pellets, kom på marknaden lägger jag i betforen dagligen o får samma slemkonsistens.
GG säljer bara helt linfrö. Jag vill åt innehållet- linfröoljan.
Ger även mer torrt- som proteintillskott.

Ger även detta i en stor hink med varmvatten på morgonen vintertid- det är MYCKET uppskattat. Då vet jag att de har druckit o klarar sig ett tag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka