Linfrö!! Hovar?

H

hasselby

Linfrö vad är det bra för igentligen??? Och finns det någonting man kan ge för bättre hov kvalite???:confused:

Sv: Linfrö!! Hovar?

Linfrö är framförallt bra för magen - det bildas ett gelé runt fröna när det kommer i kontakt med vätska och blir "halt" och lenar i magen samt håller igång magen (milt laxerande).
Pröva att köp en påse linfrön i affären och lägg det i blöt så får du se efter nån timme hur dom känns... slippriga och hala. ;)
De som bara vill ge linfrö för magens skull ger ofta bara nån matsked eller kanske 1dl om dagen. Hela frön måste kokas eller stöpas innan utfodring (nån timme före minst).
Till människor rekommenderas max 2 matskedar linfrön om dagen.

Sen är linfrö också ett proteinfodermedel. Det innehåller dubbelt så mycket protein som lusern för att ta som exempel - nämligen ca 200g smältbart råprotein per kg.

Linfrö innehåller också goda fetter (omega fetter) som är bra näring samt gör att hästens päls oftast blir glansigare! :idea:

Linfrön innehåller mycket bra näring av olika former (goda fetter, protein,mineraler, vitaminer) och kan vara bra för hovarna också.

Bra för hovarna, som du kan ge hästen via mat, är t ex b-vitaminer (däribland biotin). Det viktigaste är dock en balanserad foderstat som är uträknad efter hästens behov och efter det aktuella grovfodret. På så sätt får man reda på att alla hästens behov blir tillgodosedda och är i balans (det behöver vara en viss balans mellan vissa ämnen) och då mår hela hästen bra.
Biotin och andra b-vitaminer hjälper bara om hästen har en brist på dessa - om den INTE har det och du tillsätter dessa så märker man ingen skillnad.

Hur hovarnas kvalité är beror på delvis ärftlighet och delvis hur de påfrestas/används (det behövs mycket rörlighet och cirkulation men för tung belastning kanske skadar dem mer), vad de vistas i för miljö och vilken näring de får.

Tack föe svaret!!
Men det jag undrar e också hur oljor och liknande kan göra för hovarna? E det bra eller dåligt? Man vill ju inte att hovarna ska bli beroende av något! Men min häst hovar e väldigt torra och fula! Finns det något jag kan ha på för att minska risken för sprickor???

Jag fick faktiskt rekommenderat linfrökaka av djursjukhuset i Helsingborg vad gällde hovkvalitet. Det funkade på den hästen. Men de sa linfrökaka inte hela linfrön.

Jag har upplevt att linfrökaka är väldigt positivt för hovkvaliten. På ett halvårs utfodrande syntes enorm skillnad på min förra häst som hade usel hovkvalitet! Hade tidigare försökt med biotin vilket inte gav något resultat.

De nyttiga n-3 fetterna i linets olja, i raps, fisk och tistel mm är bra för hud och hovar. Finns dock inte mkt av dem i majs, solros och sojaolja. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
602
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !