Linfrö - hållbarhet

kolblakkur

Trådstartare
Efter att en av mina ponnys fått tarmvred känner jag att jag skulle vilja göra lite förebyggande. Så jag har köpt linfrön och hällt över hett vatten. Men nu undrar jag, om jag skulle gjort ett "storkok", hur länge håller det? Förvaras i kallstall.

Sv: Linfrö - hållbarhet

*puttar*

Jag vill också veta. Var på ett stall där gjorde de för en två- tre dagar framöver, men det hade ju vart bra om det kunde hålla sig i kylskåpet än vecka. Ingen som vet?

Jag har kollat runt på olika sidor, och nästan alla säger en två tre dagar.
Men o andra sidan är det ju bara att skaffa en vattenkokare i stallet, så kan man ju stöpa det under natten.

Annars är det kallt så borde det ju hålla, man kan ju testa och lukta/smaka på det.

Jag skulle stöpa det dagligen för att inte riskera att det surnar och ger hästen mer mag och tarmstörningar...

Men jag kan rekommendera att ge 2dl loppfrön/dag istället för linfrön.
Enklare att ge torrt tillsammans med betfor el vetkli en gång/dag, har större slembildande effekt också. Har man problem med sand i hagarna är loppfrön också det bästa att ge.

Har kört loppfrön på en häst med dålig mage och på rekomendation av vet. Fick ingen större effekt. Har nu linfröpellets. Behöver inte blötläggas och magen är fin-fin.

Alla i stallet får linfröpellets numera. Tog bort det två dagar på alla utom ovanstående häst, för jag skulle snåla. Det blev dyrt. Dag två fick jag kalla ut jouren för en av hästarna hade kolik.

Precis skaffat ny 25 kilos säck idag.

Linfröpellets i torrvara har lång hållbarhet.

Det lät jätte intressant! Vart köper du linfröpelletsen? Skulle vilja prova det till ett par hästar.

Jag gör nytt varje dag. Gör iordning det i köket på morgonen, sen får hästen det på kvällen.

De loppfrön jag sett kommer från Indien. Linfröna jag ger är odlade i grannlänet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka