Lindring av eksem!!

F

Fellow04

Jag har haft en gammal shettisdam på foder sen ca ett år tillbaka. Nu är det så att jag ska "få" henne pga att ägaren tänkte avliva henne om vi lämnade tillbaka henne (hon är 18 år och jättepigg och levnadsglad så det känns dumt att ta bort henne). Nu är det så att hon har sommareksem (knott & mygg) så vi använder eksemtäcke + huva men detta räcker ju inte för att hålla flugor och knott/mygg borta, men tyvärr tål hon inte olika medel då hon svullnar upp. Så jag skulle vilja veta om det finns några bra medel att använda på känsliga hästar?? eller kanske nåt som man kan göra själv?

har läst andra eksemtrådar men inte hittat något om just detta med känsliga eksemhästar...

Sv: Lindring av eksem!!

Alla eksemhästar är känsliga, därför får de eksem. Vad som passar och funkar till var och en, det måste man prova sig fram.

För min eksemhäst är tre saker viktiga:

1) Skydd mot insekter. Det får han genom Switch insektsmedel (har även provat RB86, som var bra, men med kortare verkningstid), installning på natten samt flug-/eksemtäcke när det är som värst (oftast juli/augusti).

2) Att hållas ren. Duschar honom med enbart vatten varje gång han blivit svettig sommartid. Ca en gång varannan vecka tvättas han med schampo eller såpa. Vanlig grönsåpa är faktiskt bättre än det mesta!

3) Att smörjas in. Jag smörjer just nu med Ökozons "Moskitozon", som fungerar mycket bra. Har även provat AVS14 (inte jättebra men bättre än inget) och Nylanders hästkräm (jättebra, men helvetiskt kladdigt).

Alla eksemhästar är känsliga, därför får de eksem. Vad som passar och funkar till var och en, det måste man prova sig fram.

jo jag förstår ju att de är känsliga. men när man inte kan använda olika medel för att hon inte tål dem så är det ju bra med tips om "mildare" medel kanske...vill ju göra situationen så lindrig för henne som möjligt!

För min eksemhäst är tre saker viktiga:

1) Skydd mot insekter. Det får han genom Switch insektsmedel (har även provat RB86, som var bra, men med kortare verkningstid), installning på natten samt flug-/eksemtäcke när det är som värst (oftast juli/augusti).

2) Att hållas ren. Duschar honom med enbart vatten varje gång han blivit svettig sommartid. Ca en gång varannan vecka tvättas han med schampo eller såpa. Vanlig grönsåpa är faktiskt bättre än det mesta!

3) Att smörjas in. Jag smörjer just nu med Ökozons "Moskitozon", som fungerar mycket bra. Har även provat AVS14 (inte jättebra men bättre än inget) och Nylanders hästkräm (jättebra, men helvetiskt kladdigt).

Åh det med grönsåpa lät ju som en idé :idea: det ska ju vara milt och bra. Ska testa det, så tack för det tipset :)

Jag har smörjt varje dag med helosan där hon kliar sig men det hjälper knappt. Men nylanders...Kan testa det med :angel:

Tyvärr tål hon inte switch, alldeles för stakt för henne. Lite synd för det används på min andra och det funkar super!!

Tack för tipsen!

Mitt Russsto har exsem på svansen, troligen solexsem då det bara kommer när det blir varmt och soligt. jag använder Aloe vera (en sprayflaska kommer inte ihåg här va den hette direkt), från Forever living products, även till min shettis som får sår av knott och mygg. Efter några dar är det borta funkar utmärkt och räcker länge. :D

Ett tips :) / Jessika

jag är inte så säker på att grönsåpa kan kallas milt, tvärtom ett ganska starkt rengöringsmedel.
skall man nu använda det i stället för medel anpassade för djur skall man nog späda ordentligt.

jag är inte så säker på att grönsåpa kan kallas milt, tvärtom ett ganska starkt rengöringsmedel.
skall man nu använda det i stället för medel anpassade för djur skall man nog späda ordentligt.

Grönsåpa använder jag och mamma på sår utan någon form av sveda eller så (på oss själva då) och hade det även på min häst när hon blev skinnflådd när hon brunstade. Jag anser att det är väldigt milt och behagligt att tvätta med men däremot är det ju toppen mot smuts i huset också.

På min eksemhäst använder jag Nylanders hästkräm. Fungerar jättebra!
Hon går även med eksemtäcke dygnet runt förutom när jag rider eller gör något annat med henne.

M-oaa

Jag brukar inte späda, och har aldrig märkt någon reaktion. Däremot verkar det ha en något klådstillande effekt.

Helosan hjälper inte mot klåda då är NYlanders bättre.

hihi nä jag har märkt att helosanen inte hjälper!! Ägaren sa att det skulle fungera men tyvärr...:crazy:

ska åka till vår lilla hästbutik här idag och hoppas på att de har nylanders!!

Jag brukar inte späda, och har aldrig märkt någon reaktion. Däremot verkar det ha en något klådstillande effekt.

jag har faktiskt hört många som använder just grönsåpa att tvätta sina hundar med. När jag var liten och vi köpte vår sheltie fick vi faktiskt tipset om att använda det och det har fungerat på henne. Inga reaktioner där inte...

Det finns något som heter "PROB" också.
Finns som olja, schampo och deo.
Oljan är mycket lättare att massera på än nylanders, tycker jag (har provat den).
Smorde den på min eksemhäst igår och han tyckte det var skönt! Det verkade lindra direkt... :rofl:

ja prob verkar fungera jättebra :) jag var iväg och köpte den för några dagar sedan, det var den enda dom hade i butiken i stan så jag testade. Först tvättade jag av henne med grönsåpan och lät henne torka sedan smorde jag på prob oljan, nu smörjer jag henne med oljan varje dag och det verkar faktiskt fungera!! Har sett henne klia sig en enda gång och det var precis första dagen :D

Nån nämde hunder o såpa.. Min hund är superkänslig mot såpa, kliar som en tok då jag använt det, så det gör jag inte om. Till min klihäst använder jag Sjöbolgårdens aloe vera schampo, verkar fungera fint på min. Schamonerar man o svans verje vecka, o hela hästen varannan.Tvättar jag inte manen tex varje lö så börjar hon klia igen. Även noga med switch mm.

har en d ponny med eksem i svans och man och har i år testat med horsol (finns att beställa på apoteket). har fungerat väldigt bra. lite kliande har det vart men inte alls som tidigare år.

Nån nämde hunder o såpa.. Min hund är superkänslig mot såpa, kliar som en tok då jag använt det, så det gör jag inte om. Till min klihäst använder jag Sjöbolgårdens aloe vera schampo, verkar fungera fint på min. Schamonerar man o svans verje vecka, o hela hästen varannan.Tvättar jag inte manen tex varje lö så börjar hon klia igen. Även noga med switch mm.

Om ändå hon tålde switch :( det är ju himla effektivt och det är MYCKET fästingar i år har jag märkt. Fellow tål det och det är jag glad för, plockar aldrig fästingar på honom när jag använder det :)

Liknande trådar

Hästvård Någon med erfarenheter av detta? En morgon för ca en vecka sedan hittade jag isisen full med nässelutslag (svenskfödda, EJ eksemhäst och...
Svar
9
· Visningar
1 187
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 667
Senast: lil-sis
·
Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 798
Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 577
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder