Lindrig markering

lil-sis

Trådstartare
Ska köpa ny ponny. Ett sto jag känt och ridit i runt åtta år till och från, tävlat på, varit på kurser med osv.

När vi besiktigade så hade veterinären inget att anmärka på mer än att hon visade en lindrig markering (0,25 grad??) vid böjprov på ena frambenet där hon även har ett överben som jag dock har för mig kommer från en av de gångerna hon rullat fast i boxen, sitter inte vid någon led utan "mitt på" benet, lite inåt.

Till saken hör att hon går på ridskola i snitt tre lektioner om dagen fem dagar i veckan, går även hoppspecial. Dessutom så tränar jag dressyr varannan vecka på henne och rider på förmiddagar när jag har tid.

Hon är också 14år, aldrig varit skadad eller halt.

Skulle ni bekymra er om den reaktionen?

Veterinären tyckte inte att det var något att bry sig om och hon kommer att fasas ut från ridskolan så att hon är helt min privat till sommaren = lättare arbete och kanske lite mer vettigt formarbete.

Vår dressytränare har inte anmärkt på någon hälta och hon är noggrann samt har ridit henne ett par gånger nu sista veckorna.

Sv: Lindrig markering

Min första connemara var 14 år när jag köpte honom och han hade ½ grad vid böjprov. Veterinären ansåg att så pass gamla (?) hästar fick ha en ½ grad. Han levde tills han blev 27 år utan problem med sina ben. 10 av dessa sista åren gick han på ridskola.

Det kan ju bli bekymmer av det tex. om du får reservation på försäkringen för det benet. Kolla med försäkringsbolaget vad de säger.
Det är ju också en anledning att pruta.... ;)

0,25 grad räknas inte med i försäkringar, det är en lindrig markering som även ofta klingar ut så pass snabbt att det gott kan räknas som en nolla. Rent teoretiskt. :) upp till en halv grad kan dom ha på benen av överben o dyl utan problem. Vill du vara på det säkra kan du ju rötga benet.

Hur mkt får du ge för hästen? Om det är en mindre summa så skulle jag nog chansa och slå till, men om du får betala mer så skulle jag defenitivt röntga benet, det kostar ju inte så mycket om man jämför med vad vet.räkningarna kan gå på :crazy:

Iof är jag paranoid nu efter de senaste två hästarna som det har gått åt h-vete med, trots inga anmärkningar på vet.besiktningarna :smirk: .

Lycka Till :banana: !

Jag skulle nog inte bekymmra mig över den lilla graden hälta. Det är inte många 14-åriga hästar som är helt rena efter ett böjprov. Så jag tycker att du kan köpa hästen.

Lycka Till :)

jag skulle inte bry mej om 1/4 grad på en 14årig häst.. hade det varit så att hon haft en gammal sen/ledskada på det benet tidigare, så hade jag kanske funderat lite..men knappt ens då.. det är så lite, så det kan räcka med att hästen har sovit lite konstigt och är lite stel efter det.. eller har lite träningsvärk..

äh, slå till! :D

Det skulle bekymra mig att köpa en häst som sägs aldrig ha varit halt. Det säger mig bara att de som haft hästen inte kan se hältor. Då kan man undra hur skötseln varit.

Ja, nu kanske jag var lite väl skarp i min bedömning.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Det skulle bekymra mig att köpa en häst som sägs aldrig ha varit halt. Det säger mig bara att de som haft hästen inte kan se hältor. Då kan man undra hur skötseln varit.

Ja, nu kanske jag var lite väl skarp i min bedömning.

Hälsning Maja
Det håller jag faktiskt med om, det finns inte många hästar över tio år som inte någon gång haft någon typ av hälta. Sen kan det ju vara av mindre alvarlig karaktär. Som typ hovböld eller vrickning...

Nix inga tidigare skador eller hältor. Faktiskt. Har som sagt känt henne i runt åtta år nu. Okej, vi har valt att inte tävla henne en gång efter det att hon fastnat och trampat igenom ett täcke och var varm över kotan nästa dag, men ingen hälta.

Och jag tillhör det hypokondriska släktet. :eek:

Är en connemaraponny, ska ska vara friska ;)

Hur som helst är hon min, betald och försäkrad.

Och nej, hon är inte billig. Men det har sina förklaringar och jag fick henne dessutom för halva "annonspriset".

Vi tränade (innan jag började med Patsy och så) MSV/MSV även om det är bit kvar dit igen, minst sagt. Och hon är även inkörd och ordentligt körd men hon blir så het att jag inte vågar köra :D

Helt(!) trafiksäker, ursnäll osv. Men ändå inte tråkig att rida och vår dressytränare TB tycker hon har tre BRA gångarter och det har iof alla tränare sagt genom åren (vi har tränat för alla möjliga kända och okända för förra ägaren ville enkom ha det bästa till sina barn och då halkade jag liksom med på köpet).

Senast ändrad:

Det skulle jag absolut inte bry mej om. Finns inte många äldre hästar som går igenom böjprov prickfritt. Tycker dessutom inte om böjprov alls, men det är ju ett annat ämne :) Grattis till hästen iaf!

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 966
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama